نقش افشای داوطلبانه و شفافیت در گزارشگری مالی

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز




نوع فایل : Pdf

حجم فایل : ۱٫۹۱ MB

نویسنده : دکتر محمود صمدی لرگانی ، حامد آراد

منبع فایل : مجله تحلیلی ، اطلاع رسانی و پژوهشی حسابرس

رمز فایل : www.accfile.com

مقدمه
دلیل اصلی در تاکید بر افشای داوطلبانه و شفافیت این است که این دو زیربنای اصلی برای حفظ منافع سهامداران محسوب می‌شوند. رویکردهای افشای کامل به همراه شفافیت در گزارشگری مالی می‌تواند شرایط مطمئنی را پدید آورد و اطمینان از حمایت از منافع سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. همچنین تحقیقات نشان داده است که افشای داوطلبانه اثر مثبتی بر عملکرد شرکت دارد و بر حفظ منافع سهامداران و اشخاص ذینفع اثرگذار است. به‌عبارتی دیگر، نبود شفافیتِ اطلاعات و ابهام در گزارشگری ممکن است به بدگمانی و رفتارهای غیراخلاقی در راستای کاهش ارزش شرکت منجر شود (Madhani, 2009).

بحرانهای مالی در بورس جهانی به ویژه ماجرای سپتامبر سیاه در ۱۹۹۷ و پس از آن رسوایی مالی انرون (Enron) و برخی از شرکت‌های امریکایی و اروپایی در سال ۲۰۰۰، سبب شد مسئله شفافیت اطلاعات در فرایند گزارشگری مالی مورد توجه عمیق مجامع حرفه‌ای قرار گیرد. سلب اعتماد عمومی از بازارهای سرمایه،‌ کشورهای فوق را بر آن داشت تا در صدد تدوین و اصلاح قوانینی برآیند که ضامن اعتماد سرمایه‌گذاران به چرخه‌های تجاری و اطلاعات ارائه‌شده به‌وسیله آنها باشد.

تصویب قوانینی همچون گزارشهای کدبری (Cadbury, 1992)، گرین‌بری (Greenbury, 1998)، و همپل (Hampel, 1998) در انگلستان، انتشار گزارش وینوت (Vinute, 1995; 1998) در فرانسه، و اصل امنیت مالی (۲۰۰۳)، ساربینز اکسلی در ایالات متحد (SOX, 2002)، و کن تراگی(KonTraG, 1998) ، برلینز (Berlinz, 2000) و کپ ایج (KapAEG, 2005) در آلمان موج جدیدی از توجه به اصلاح چارچوبهای نظام راهبری را نشان می‌داد که در راستای افزایش حق سهامداران در بورس و افزایش کیفیت اطلاعات خارجی قرار داشت (Steger and Wolfgang, 2008).
در بررسی‌های گذشته مشخص شد که افشای اطلاعات در سطح بالا، ریسک مرتبط با تصمیم‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد. ریسک پایین نیز منجر به افزایش ارزش شرکت می‌شود و برخی شرکتها بدان‌جا می‌رسند که در قبال افشای اطلاعات شفاف، به شهرت مطلوبی دست پیدا ‌می‌کنند. در نتیجه، رویکردهای مدیریتی آنها منجر به اتکاپذیری بالاتر، نرخ بالاتر نسبت قیمت به درامد (P/E)،‌ افزایش در میزان نقدشوندگی و کاهش در هزینه سرمایه سهام عادی می‌گردد (Madhani, 2009).

لینک دانلود : نقش افشای داوطلبانه و شفافیت در گزارشگری مالی

یکی ازمنابع لاتین استفاده شده در این مقاله :

File Size: 41.9 KB


Author: Pankaj M. Madhani


Download: Role of Voluntary Disclosure and Transparency in Financial Reporting
 
بالا