مظلومیت حسابدارِی

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز

اگر شما درباره موضوعات مختلفی كه در حیطه دانشگاههای ما تدریس می شود ، جستجوی مختصر در اینترنت بكنید؛ شك نكنید كه مظلومتر از رشته حسابداری پیدا نمیكنید. من باب مثال:
1- هنوز ما سایت جامع و كاملی در مورد حسابداری به زبان فارسی نداریم ، مثلا سایت سازمان حسابرسی ماههای ماه است كه به روز نشده است.سایت انجمن حسابداران خبره هم بیشتر سایت تبلیغی با امكانات بسیار محدود است.
2- لیست كتب منتشره سازمان حسابرسی كه كاملترین و معتبرترین كتابهای این رشته را چاپ می نماید در هیچ سایت و حتی مجله ایی پیدا نمی شود.

در اولین همایش دانشجویی رشته حسابداری , دكتر ثقفی ( دبیر انجمن حسابداران خبره ایران) در مورد رشته حسابداری در ایران مقاله ایی تحت عنوان "تحولات اخیر حسابداری" ارائه فرمودند كه با وجود تمام كمی و كاستیها پیشرفت این رشته را خوب ارزیابی فرمودند , خلاصه ایی از این سخنرانی را حضورتان تقدیم می نماییم:

سه عامل اساسی موجب تغییر و تحولات تجاری كنونی شده است : 1- پیشرفت تكنولوژی
2- جهانی شدن 3- تمركز بازار اوراق بهادار این تحولات باعث تغییراتی در زمینه گزارشگری حسابداری شده است كه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- ارزان شدن جمع أوری اطلاعات 2- افزایش رقابت برای تهیه اطلاعات به روز
درنتیجه این تحولات رشته حسابداری در دانشگاهها و بازار كار دست خوش تغییراتی در آموزش و نحوه رفتارحرفه ای شغل حسابداری شده است . تحول در نحوه آموزش حسابداری در ایران (دانشگاهی ) به سه شكل زیر دیده می شود :
1- طریقه تامین دانشجو
2- ظرفیت دانشگاهها
3- تقاضا برای استخدام

تحولات در زمینه پذیرش دانشجو :
اولین دانشگاهی كه در مقطع كارشناسی ارشد پذیرش داشت, دانشگاه شركت نفت بود ولی اكنون10دانشگاه دولتی و 12 واحد دانشگاهی , دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو دارند . در مقطع كارشناسی نیز با حضور دانشگاههای پیام نور و آزاد پذیرش دانشجو بسیار مناسب است بطوری كه پذیرش سالیانه دانشگاه پیام نود برای این رشته حدود5000نفر می باشد . ودر كل پذیرش سالیانه از طریق دانشگاههای تهران , تربیت مدرس و علامه طباطبایی در دوره دكترا دانشجو می پذیرند ظرفیت پذبرش دانشجو در دوره دكترا چیزی در حدود 12-10 نفر می باشد و این تعداد كم یكی از نقاط ضعف در زمینه آموزشی این رشته است بطوری كه در كل 28-27 نفر دارای مدرك دكترا حسابداری در كشور می باشند
در زمینه چاپ و نشر كتب درسی نیز تحولات چشم گیری صورت گرفته است كه می توان نشریه های مناسب و به روز سازمان حسابرسی را نام برد . سازمانی نیز تحت عنوان سازمان مطالعه و تدوین كتب درسی كه زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی و زیر مجموعه وزارت علوم است , در زمینه كتب درسی این رشته فعالیت می نماید كه البته نسبت به سازمان حسابرسی موفقیت كمتری كسب كرده است . درسالهای اخیر نیز دانشگاهها اقدام به انتشار كتب درسی می كنند كه در این زمینه دانشگاه تهران و پیام نور مناسب تر از سایر دانشگاهها ارزیابی می شوند.
 
بالا