بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تاریخچه‌ مصور سقوط بیت‌کوین[/h]


تیموتی بی لی
مترجم: مژگان جعفری
اخیرا شاهد یکی از بزرگ‌ترین کاهش‌ها در قیمت بیت‌کوین در تاریخ بازار واسطه‌های مبادلاتی بودیم.
برخی از تحلیلگران مدعی شده‌اند که این سقوط می‌تواند آغازی برای نابودی بیت‌کوین باشد، من در مورد غلط یا درست بودن این قبیل اظهارات مطمئن نیستم؛ اما می‌دانم که در هر واقعه‌ای داشتن یک پرسپکتیو از وقایع پیشینی می‌تواند موثر باشد. از سال 2011 که من توجهم به بازار واسطه‌های پولی را آغاز کردم این بزرگ‌ترین سقوط قیمت بیت‌کوین بوده است. 8 الی12 ژوئن 2011 اوج قیمت: 32 دلارسقوط قیمت: 68 رصد

این قیمت نشان‌دهنده‌ اوج حباب بزرگ بیت‌کوین در سال 2011 است. قیمت‌ها بعد از شیرجه‌ اولیه تا حدی به حالت قبلی بازگشتند. اما در پی آن سقوط همه‌گیر قیمت‌ها در بازار رخ داد و در نتیجه قیمت‌ها در نوامبر 2011 به کف حداقلی 2 دلار رسیدند که سقوطی 94 درصدی را نشان می‌دهد. قیمت‌ها تا سال 2013 دیگر چنین اوجی را تجربه نمی‌کنند. 17 ژانویه 2012اوج قیمت:20/7 دلارسقوط قیمت:68 درصد


بعد از اینکه در پاییز 2011، قیمت‌ها 2 دلار کاهش یافت، قیمت بیت‌کوین به آرامی رو به افزایش گذاشت. در انتهای سال گذشته قیمت‌ها به 50/4 دلار رسیدند و در اوایل ژانویه امسال به 20/7 دلار. اما در 16 و 17 ژانویه قیمت‌ها ناگهان سقوط کرد و به 60/4 دلار رسید. البته قیمت در حول وحوش 25/6 دلار تثبیت شد. در شش ماه آینده قیمت بیت‌کوین چنین جهشی را شاهد نخواهد بود. 17 الی19 آگوست2012 اوج قیمت: 25/15 دلارسقوط قیمت:51 درصد


در فاصله اول جولای و 18 آگوست 2012، قیمت بیت‌کوین تقریبا دو برابر شد؛ اما در 18 آگوست و در عرض تنها چند دقیقه، قیمت بیت‌کوین از 25/15 به 50/10 دلار کاهش یافت. در دو روز بعد هم کاهش قیمت‌ها ادامه یافت، به طوری که کمتر از 50/7 دلار شد. تنها در سال جدید بود که قیمت‌ها دوباره به بالای 15 دلار رسید. 6 تا11 مارس 2013 اوج قیمت: 49 دلارسقوط قیمت:33 درصد


در ابتدای سال 2013 شاهد جهش خیره‌کننده قیمت بیت‌کوین بودیم. در مارس 2013 قیمت بیت‌کوین چیزی حدود دو برابر بالاترین قیمت‌ها در سال 2012 بود. در هفته بعد از آن، باز هم قیمت‌ها رشدی دو برابری داشتند. اما در 6 مارس، قیمت‌ها ابتدا به 34 دلار سقوط کردند و سپس به 45 دلار رسیدند. چند روز بعد، دوباره این اتفاق افتاد.
کمی بعد اشکال فنی که در نرم افزار بیت‌کوین پیدا شد، باعث شد قیمت از 48 دلار به 36 دلار برسد. البته با رفع اشکال فنی، قیمت‌ها تا حدودی به وضع سابق برگشتند. این دو اتفاق تاثیر چندانی بر روند صعودی قیمت بیت‌کوین نگذاشت. قیمت بیت‌کوین در 19 مارس به 60 دلار و در انتهای مارس به 90 دلار رسید. 10 آوریل 2013 اوج قیمت: 266 دلارسقوط قیمت: 61 درصد


مانند ماه قبل، ارزش بیت‌کوین افزایش یافت. مسلما افرادی که در انتهای ماه بیت‌کوین خریدند، ضرر کردند؛ اما آن گروهی که بیت‌کوین‌ها را در هفته آخر به قیمت 140 دلار خریده بودند هنوز بسیار جلو بودند.
افرادی هم که در زمانی غیر از ماه جاری بیت‌کوین خریده بودند، سود فراوانی کسب کردند. البته این مطلب به منزله آن است که قیمت‌ها در روزهای آینده پایین نخواهد آمد.
ممکن است که مشکلاتی پدید بیایند و باعث افول در بازار شود، چنانکه در اوایل 2011 شد. تقریبا دو سال طول کشید تا قیمت بیت‌کوین از آن بحران نجات پیدا کند و رشد کند. شاید قیمت بیت‌کوین تا سال 2105 هم به 260 دلار نرسد؛ البته شاید هم هیچ وقت به چنان قیمتی نرسد.
این ادعا که قیمتی که بیت‌کوین در ۱۰ آوریل تجربه کرد، یک حباب است، نشان دهنده وضعیت قیمت بیت‌کوین در درازمدت است.
اگر در سال 2018 بیت‌کوین به 500 دلار برسد، ما سقوطی را که ۱۰ آوریل در بیت‌کوین اتفاق افتاد، به مثابه مانعی در برابر رسیدن بیت‌کوین به قیمت واقعی خود می‌بینیم؛ اما اگر در 5 سال آینده، قیمت بیت‌کوین پایین‌تر از چیزی باشد که امروز است، ما خواهیم گفت که بیت‌کوین روزگاری به 260 دلار رسید و این یک حباب بود (یا در دوران رکودش به 32 دلار). اما اکنون برای گفتن اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد،
زود است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
اهمیت واقعی اوج و فرود بیت‌کوین

اهمیت واقعی اوج و فرود بیت‌کوین

[h=1]اهمیت واقعی اوج و فرود بیت‌کوین[/h]


مترجم: وحید خاتمی
اوج و فرود غیر قابل پیش‌بینی بیت‌کوین به گمانه‌زنی‌های زیادی در این مورد که آیا پول‌های مجازی نیز دچار حباب‌های سنتی در بازار می‌شوند، دامن زده است.
بسیاری پدیده اخیر را با افسارگسیختگی قیمت گل‌های لاله هلندی در قرن هفده میلادی مقایسه می‌کنند. هنگامی که قیمت خوشه‌های لاله تا میزانی غیرقابل توجیه بالا رفت و به یکباره فرو ریخت. و در نهایت به زمین‌گیر شدن سرمایه‌گذاران سفته‌باز منجر شد. اما پدیده بیت‌کوین چیزی بیش از یک حباب است. چراکه بیانگر نکته مهمی در مورد وضعیت حال و آینده اقتصاد جهانی است.
در واقع بالا و پایین رفتن‌های اخیر در بازار بیت‌کوین به طور تناوبی تغییر می‌کند. به‌طور مثال در اوایل هفته هر واحد آن به میزان 266 دلار خرید و فروش می‌شد. و تا پنج‌شنبه به پایین‌تر از 100 دلار سقوط کرد.
چنین تغییرات گسترده‌ای در قیمت بیت‌کوین به‌وضوح نتیجه سوداگری است. چرا‌که مردم تنها به این خیال که قیمت بیت‌کوین در آینده بالا خواهد رفت، اقدام به خرید آن می‌کنند. و این انگیزه که به قصد خرید کالا و خدمات از آن استفاده شود در این وضعیت، بی‌معنی است. اما بهره حاصل از بیت‌کوین‌ها تنها نتیجه تقاضای سوداگرانه در بازار نیست. این جهش‌ها تا حدی نشانگر این واقعیت هستند که سیستم بیت‌کوین دارای طراحی بهتری نسبت به وجوه آنلاین در گذشته است. و مهم‌تر از آن، خیزش در قیمت آن منعکس‌کننده نگرانی در میزان اطمینان از سیستم بانکی در سطح جهان است. و همین‌طور تردید در این رابطه که سایر پول‌های رایج و عمده بین‌المللی تا چه حد وضعیت پایداری دارند.
اگرچه بحث‌های فنی در مورد سیستم بیت‌کوین پیچیدگی زیادی دارد، اما طراحان برای کارآتر شدن این پول آنلاین نسبت به نمونه‌های قبلی آن، بر دو مشکل رایج در این زمینه فائق آمده‌اند. اول آنکه به‌منظور مقابله با مشکل وجه جعلی، طراحی سیستم به‌گونه‌ای است که تاریخچه‌ای از نقل و انتقالات مربوط به هر واحد پولی به همراه آن ضمیمه می‌شود. البته این اجازه به کاربران داده شده است که اسناد مربوط به این نقل و انتقال‌ها را به‌صورت بی‌نام نگهداری کنند. در این صورت امکان جعل کردن مشکل خواهد شد؛ چراکه بیت‌کوین‌های قلابی محتاج به تاریخچه معتبری برای انجام معامله هستند.
از طرف دیگر، طراحان سیستم بیت‌کوین کنترل شدید بر عرضه بیت‌کوین‌های جدید دارند. با این کار از وقوع سرانجام فاجعه‌باری مشابه آنچه برای اسکناس‌های کاغذی در آستانه انقلاب فرانسه رخ داد، جلوگیری می‌کنند. در آن زمان، وجوه کاغذی به پشتوانه دارایی‌هایی که در تصرف کلیسا بود، چاپ می‌شدند. دارایی‌هایی که شامل بناها و اراضی بود. چنانچه حکومت وقت فرانسه، اسکناس کافی برای آن مقدار دارایی را تامین می‌کرد، وجه مورد نیاز برای دادوستد تا زمانی که دارایی‌های موجود در تملک کلیسا بودند، وجود داشت. اما حکومت وقت، احتیاج به وجه بیشتری داشت و از این‌رو اقدامی برای انقضای وجوهی که دارایی‌های آن فروخته شده بود، انجام نداد. در نتیجه، با چاپ اسکناس‌های بیشتر، در طی پنج سال تورم شدیدی پدید آمد.
بر عکس وجوه مورد اشاره فوق، بیت‌کوین‌ها دارای پشتوانه فیزیکی نیستند. و در واقع آنچه اهمیت کار طراحان سیستم را نشان می‌دهد ارائه فرمولی برای محدود کردن رشد عرضه‌های آتی آن است. برحسب این فرمول، در طی زمان بیت‌کوین‌های اضافه شده به سیستم حجم کمتری خواهند داشت. همچنین بیت‌کوین‌های جدید نه به طور دستوری که در تبادل با نیروی کار پرارزش ایجاد می‌شوند. در واقع این واحدهای جدید به شیفته‌های کامپیوتری داده می‌شود که با مانیتور کردن سیستم بیت‌کوین به ادامه کار آن و جلوگیری از کلاهبرداری کمک می‌کنند.
منتقدان ادعا می‌کنند که پول‌هایی مجازی مانند بیت‌کوین ذاتا دارای اثرات تورمی هستند. چراکه عرضه آنها نمی‌تواند در پاسخ به شرایط اقتصادی خود را تطبیق دهد.
اما این ادعا را می‌توان در مورد استاندارد طلا یا وجوهی که نقدشوندگی پایینی مانند فرانک سوئیس دارند نیز مطرح کرد. در واقع، نقدشوندگی پایین این وجوه این سیگنال را می‌رساند که ورود و خروج پول‌های داغ و نقدشونده می‌تواند به تغییرات شدیدی در قیمت منجر شود. به طور مثال، قیمت طلا به ازای هر اونس از میزان 300 دلار آن در 11 سال پیش، تا 1800 دلار در سال گذشته بالا رفت. و امروز به 1564 دلار سقوط کرده است. همین‌طور فرانک سوئیس در سال 2008 با 82/0 دلار برابری می‌کرد که تا سه سال بعد از آن به 38/1 دلار رسید و امروز به قیمت 07/1 دلار مبادله می‌شود.
اما از کنار این هشدار نمی‌توان به راحتی گذشت که بالارفتن‌ها و نوسانات قیمتی زیاد در این وجوه، منعکس‌کننده این واقعیت هستند که نگرانی‌هایی منطقی در مورد اقتصاد جهانی و سیستم بانکی وجود دارد. سقوط اقتصادی در قبرس به مرور ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد و در واقع زیان‌هایی که برای آن تصویر می‌شود بسی بیشتر از ضررهایی است که در دنیای بیت‌کوین اتفاق افتاده است. علاوه بر آن، فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن در حال چاپ پول مشابه حکومت فرانسه آن زمان هست.
البته کشورهای باثبات، پول و اوراق قرضه خود را با ثروت‌های بالایی پشتیبانی می‌کنند. و قدرت پلیسی برای مقابله با جعل کردن در آنها نقش مهمی دارد. چنانکه به‌نظر می‌آید دلار آمریکا در آینده‌ای کوتاه دارای وضعیت بهتری نسبت به پول‌های عمده دیگر در دنیا باشد. اما بیت‌کوین بدون تردید بهترین وجه مجازی آنلاینی است که تاکنون طراحی شده است. و به طور قطع موفقیت آن با نسخه‌های بیت‌کوین 0/2 و بعد از آن ادامه خواهد داشت.
آیا روزی این وجوه آنلاین به سطحی از توانایی می‌رسند که بتوانند در مقابل قوانین حکومتی ایستادگی کنند یا تغییری در آنها ایجاد کنند؟ مشاور اول بیل کلینتون، جیمز کارویل، در جایی به کنایه گفته بود که اگر بنا به تولد دوباره در کالبد دیگری باشد، ترجیح می‌دهد این تجلی در قالب بازار اوراق قرضه صورت گیرد؛ چراکه در این حالت می‌توان همه‌کس را مرعوب خود کرد. همان‌طور که پارتیزان‌های اوراق قرضه زمانی در نقش ترمزهایی برای سیاست‌های مالی واشنگتن در دهه 90 عمل می‌کردند، روزی این پارتیزان‌های پولی هستند که ترمزی برای سیاست‌های پولی خواهند شد.
در این میان اینترنت بی‌تردید نقش مهمی در دسترسی به میزان رو به ‌رشدی از وجوهی که اشکال متفاوتی دارند و در کنترل سیاست‌های ملی نیستند، خواهد داشت. اگر ریاست آینده فدرال رزرو مانند بن برنانکی، به چاپ پول از جانب بانک مرکزی ادامه دهد سرمایه‌داران نگران از وضعیت موجود، پس‌اندازهای خود را از بازار دلار خارج می‌کنند. به طوری که جریان این دارایی‌ها می‌تواند آنقدر سریع صورت گیرد که فدرال رزرو را مجبور به تغییر رویه خود سازد.
حکومت‌ها بدون شک در برابر وجوه مجازی مقاومت می‌کنند.
اما امکان کنترل پول‌‌های مجازی راحت‌تر از فیس‌بوک نیست. توقف در جابه‌جایی سرمایه تنها زمانی ممکن خواهد بود که کشورها تمایل به وضع مالیات‌های سنگین و قوانین کنترلی سرمایه داشته باشند. تا زمانی‌که وجوه جایگزین با هزینه مبادلاتی پایین در سطح اینترنت وجود دارد، هر لپ‌تاپی می‌تواند چون جزیره‌ای مستقل عمل کند. و در انتها، اگرچه فراز و فرودهای اخیر در بازار بیت‌کوین کمرنگ شده است، اما بیت‌کوین آغازگر پدیده‌ای جدید خواهد بود و نه پایان آن.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

[h=1]بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟[/h]

مترجم: مژگان جعفری
منبع: اکونومیست
بیت‌کوین (Bitcoin) نخستین واحد پولی دیجیتال جهان است که در سال 2009، توسط فردی که اسم مستعار «ساتوشی ناکاموتو» را برای خود انتخاب کرده بود، معرفی شد.
در فوریه امسال، ارزش هر واحد پولی بیت‌کوین، چیزی حدود 20 دلار آمریکا بود. اما یک ماه بعد ارزش مالی بیت‌کوین چند برابر شده و به 250 دلار رسید. البته در ماه آوریل، ارزش بیت‌کوین به طور ناگهانی سقوط کرد و به 150 دلار آمریکا برای هر واحد رسید. بیت‌کوین دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟
برخلاف پول‌های رایج در جهان که همگی توسط بانک مرکزی منتشر می‌شوند، بیت‌کوین هیچ مرجع رسمی صادرکننده‌ای ندارد. به جای بانک‌مرکزی، اعتبار بیت‌کوین توسط شبکه‌های کامپیوتری، که کاربران را با هم مرتبط می‌کند، ایجاد می‌شود. شبیه این سیستم را، ما در نرم‌افزار تورنت (Torrent)- نوعی سیستم به اشتراک‌گذاری داده‌ها- یا در اسکایپ (Skype) مشاهده می‌کنیم. بیت‌کوین از نظر ریاضی، توسط کامپیوترهایی که برنامه‌های عددی پیچیده را اجرا می‌کنند، تولید می‌شود. فرآیندی که آن را استخراج بیت‌کوین (Bitcoin Mining) می‌نامند. سیستم ریاضی بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده است که فرآیند استخراج بیت‌کوین، به طور فزاینده طی زمان دشوارتر می‌شود. برای تولید بیت‌کوین محدودیت وجود دارد. به نحوی که در هر یک بار حداکثر 21 بیت‌کوین می‌تواند استخراج شود. بنابراین برای هیچ بانک مرکزی این امکان وجود ندارد که مقدار متنابهی از بیت‌کوین‌ها تولید کند تا به این وسیله از ارزش بیت‌کوین‌های رایج در گردش بکاهد یا در روند بازار آن مداخله کند.
شبکه ارتباطی بیت‌کوین دو کارکرد اصلی دارد. نخست بررسی و ارزیابی نحوه ایجاد بیت‌کوین‌های جدید از طریق فرآیند استخراج و دیگری نظارت بر چگونگی انتقال بیت‌کوین‌ها در میان کاربران.
شبکه بیت‌کوین تمام معاملات و تراکنش‌های انجام شده را ثبت و ذخیره می‌کند. کامپیوترهایی که در فرآیند استخراج بیت‌کوین دخیل هستند، در ارتباط با هم، بیت‌کوین‌ها را ایجاد و داده‌های رسمی را روزآمد می‌کنند. فرآیند استخراج بیت‌کوین- که از نظر محاسباتی بسیار فشرده است- حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. یعنی در هر 10 دقیقه، کاربری که به شبکه سراسری متصل است و داده‌های خود را روزآمد (Update) می‌کند، تعداد تازه‌ای بیت‌کوین (در حال حاضر 25 بیت‌کوین) دریافت می‌کند. این امر کاربران بیت‌کوین را واداشته است که کامپیوترهای قدرتمندتری بسازند یا کامپیوترهای دیگر کاربران را بربایند تا بتوانند بیت‌کوین‌های بیشتری استخراج کنند.
بیت‌کوین‌ها (یا بخش‌های بیت‌کوین که ساتوشیس( Satoshis) نامیده می‌شوند) را می‌توان با برخی از ارزهای رایج سنتی خرید و فروش کرد یا به صورت مستقیم (بدون نیاز به وساطت ارزهای سنتی) از طریق نرم‌افزارهای خاص، از کاربری به کاربر دیگر منتقل کرد. همین امر بیت‌کوین را، به صورت بالقوه به نوعی واحد پولی جذاب تبدیل کرده است. واحد پولی که می‌توان از طریق آن معاملات و تراکنش‌های مالی بین‌المللی را- بدون نیاز به وساطت بانک‌ها و کارمزد آنها- انجام داد. بیت‌کوین به نوعی یک واحد پولی آزاد است، البته پیچیدگی و ابهام این سیستم، می‌تواند فرصتی برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند پول شویی یا قاچاق دارو فراهم کند. اکثریت مردم به خاطر پیچیدگی نرم‌افزار و همچنین کم بودن ارزش هر واحد بیت‌کوین، تمایلی به استفاده از بیت‌کوین ندارند (همان‌طور که تورنت جذاب‌ترین سیستم انتقال داده‌ها برای مردم نیست) درست است که بیت‌کوین پیشگام در ارائه واحد‌های پولی مجازی است، اما در آینده نیز همچون امروزه به دلیل ضعف‌هایش تحت‌الشعاع راه‌های ساده‌تر انتقال پول قرار خواهد داشت.
 

Similar threads

بالا