نقد و بررسی گوشی HTC One X

DigitalCentary

عضو جدید
طراحی
گوشی One X با رنگ زیبای سفیدش مسلما بسیار جذاب است ، باریکی آن نیز مزید بر علت خواهد بود. HTC از نظر طراحی سال پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده با این حال پرچم دار این شرکت دستخوش چنین فراز و نشیب هایی نشده است. HTC در طراحی گوشی One X نوآوری به خرج نداده است زیرا این گوشی نیز یک گوشی یکپارچه لمسی است با این حال تمامی آنچه در طراحی یک گوشی هوشمند مطلوب است را به صورت یکجا دارد. گوشه های بدنه ی گوشی One X گرد است ، بدنه ی آن انحنای ملایمی دارد و در مجموع در دست نگه داشتن آن راحت است.
صفحه نمایش 4.7 انیچی این گوشیی کیفیت HD دارد در حالیکه از زاویه دید گسترده ای نیز پشتیبانی می کند. تراکم پیکسلی صفحه نمایش به 312 پیکسل بر هر اینچ می رسد. شایان ذکر است که این صفحه نمایش یکی از بهترین صفحه نمایش های HTC است. وقتی به این صفحه نمایش و کیفیت فوق العاده بالای آن عادت کنید دیگر حتی نگاه کردن به صفحه نمایش هایی که کیفیت پایین تر دارند برایتان مشکل خواهد شد.
طراحان باتری و کارت حافظه ی گوشی را غیر قابل دسترس و تعویض قرار داده اند. البته این رویه در طراحی دیگر پرچم داران نیز دیده شده است به طوریکه به ندرت می توان به یک گوشی موبایل رده بالا اشاره کرد که باتری آن قابل تعویض باشد. موضوع کارت حافظه متفاوت است زیرا هر چه حافظه بیشتر باشد بهتر است. در نتیجه اگر 32 گیگابایت حافظه داخلی این گوشی برایتان کافی نیست باید به دنبال گزینه ی دیگری باشید.
رابط کاربری جدید Sense
HTC به نرم افزار این گوشی نیز مانند سخت افزار آن توجه کرده به همین دلیل گوشی One X را به رابط کاربری جدید Sense مجهز کرده است. البته این رابط کاربری نسبت به قبل ضعیف تر شده است برای مثال بسیاری از انیمیشن ، آیکون ها و widget های آن ساده تر شده اند.
ساده تر شدن برنامه ی ساعت بسیار مشهود است. از اینکه کشوی برنامه ها به جای باز شدن به صورت عمودی افقی باز می شود خوشمان آمد. برنامه ها به چهار Tab تقسیم شده اند: همه، آنها که تکرار شده اند، دانلود شده ها و Vodafone. شما می توانید این Tab ها را جابه جا یا حذف کنید ولی نمی توانید برنامه ی مورد نظر خود را به آنها اضافه کنید. با این حال می توانید به home screen فعال روی صفحه پوشه های جدید اضافه کنید.
منوی شخصی سازی یا Personalisation که اولین بار در Sense 3.0 دیده شد در این رابط کاربری نیز باقی مانده هرچند توسط منوی اصلی پوشانده شده است. این ویژگی به کاهش درهم ریختگی و بی نظمی home screens ها کمک کرده است.حرکت بین home screens ها هنوز هم سه بعدی است و نسبت به رابط کاربری سال گذشته روان تر اجرا می شود.
عملکرد
پردازنده ی چهار هسته ای Nvidia یکی از مزیت های بزرگ گوشی One X است با این حال آزمایش کردن عملکرد این پردازنده بسیار مشکل است. آیا این گوشی موبایل از گوشی های اندرویدی قبلی سریع تر است؟ سریع تر بودن گوشی را باید به سخت افزار آن نسبت داد یا نرم افزار؟ آیا سرعت گوشی به عوملی غیر از این دو بستگی دارد؟
ما با آزمون های معیار ویژگی های مختلف One X را مورد ارزیابی قرار دادیم. با اینکه نتایج مربوط به گوشی One X قوی هستند ولی در پاره ای از موارد به پای دیگر گوشی موبایل ها نمی رسند. این موضوع در انواع آزمون های مختلف ازاجرایJavaScript در مرورگر گرفته تا لود کردن OpenGL مصداق پیدا کرد. عملکرد گوشی One X در این آزمون ها بهترین نبود. این عملکرد نه چندان قوی می تواند شاهدی بر این ادعا باشد که سرعت گوشی One X از بعضی گوشی موبایل ها کم تر است.
دوام شارژ باتری گوشی One X می تواند ذوق بعضی کاربران پرمصرف را کور کند. در آزمون ما که شامل اجرای پیوسته ی ویدئو با کیفیت HD و مرور صفحات وب با استفاده از Wi-Fi می شد شارژ باتری این گوشی 4 ساعت دوام آورد. البته این میزان استفاده از گوشی نمی تواند بیانگر استفاده ی هر روزه از آن باشد زیرا اکثر روزها استفاده از گوشی نرمال خواهد بود. با در نظر گرفتن دوام شارژ باتری و غیر قابل تعویض بودن آن باید گفت که گوشی One X برای کاربران پرمصرف گوشی مناسبی نیست. دوستداران One X که قصد سفر دارند بهتر است همواره یک شارژر همراه خود داشته باشند.
دوربین
HTC امید داشته با قرار دادن دوربین 8 مگاپیکسلی روی گوشی One X آن را در بازار گوشی های هوشمند متمایز کند. خوشبختانه دوربین این گوشی یکی از سریع ترین دوربین ها در گوشی های هوشمند است. تنها سه ثانیه طول می کشد که از home screen به برنامه دوربین رفته و صحنه ی مورد نظر خود را ثبت کنید. فرایند اختصاصی پردازش تصویر می تواند یکی از عوامل این موفقیت باشد. در کل کیفیت عکس های این دوربین فوق العاده است.
نرم افزار دوربین نیز به نوبه ی خود ویژگی های زیادی را در بر می گیرد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید یا به خواست خود در آنها تغییراتی بوجود آورید. در بالای دکمه ی دوربین ، کلید میانبر تعدادی از فیلترها قرار دارد. اگر به منوی صحنه ها بروید حالت عکاسی پانوراما، ماکرو و HDR را خواهید دید. علاوه بر اینها می توانید میزان جذب نور را هم به صورت دستی تغییر دهید.
تنها گلایه ای که می توان از دوربین گوشی One Xداشت غیر استاندارد بودن تنظیمات پیش فرض آن است. برای مثال اگر با تنظیمات پیش فرض در فضای باز عکاسی کنید رنگ ها فوق اشباع نمایش داده می شوند در حالیکه می توان گفت نور عکس ها زیاد است. با این حال در صورتیکه تنظیمات را تغییر دهید می توانید ببینید که کیفیت عکس ها به شدت بهتر می شود. اگر دیدید که این تنظیمات برای عکس ها مناسب هستند می توانید آنها را برای آینده همانطور که هست حفظ کنید.
رسانه ها
گوشی One X هم مانند بسیاری از گوشی های HTC از ویژگی Beats Audio برخوردار است. این ویژگی ممکن است برای کاربرانی که به موسیقی علاقه دارند بسیار جذاب باشد ولی ما مطمئن نیستیم که بتواند انتظارات کاربران را بر اورده کند. صرف از نظر از نوع برنامه ای که برای اجرای موسیقی یا ویدئو انتخاب می کنید Beats Audio به طور خودکار فعال می شود. کار این ویژگی بلند کردن صدای گوشی و شدت بخشیدن صدای باس در آهنگ ها است. از آنجا که صدای گوشی One X در صورت روشن یا خاموش بودن این ویژگی بسیار متفاوت است ما مطمئن نیستیم که کار آن تفاوت زیادی بین صدای گوشی One X با دیگر رقبایش ایجاد کند.
گوشی One X به صورت پیش فرض از بسیاری از فرمت های ویدئویی یا صوتی پشتیبانی نمی کند. این گوشی تنها فایل های ویدئویی MPEG 4 ، WMV و H.264 را اجرا می کند در حالیکه از فرمت های DivX ، MKV ،XviD ،FLAC یا OGG پشتیبانی نمی کند. در مورد فایل های صوتی هم می توان گفت که تنها فایل هایی که اجرا می شوند که فرمت شانAAC یا MP3 باشد. این کمبودها ممکن است برای بسیاری از کاربران مهم نباشد ولی در زمانه ای که گوشی های هوشمند از جدیدترین فرمت های فایل های صوتی پشتیبانی می کنند این مسئله باعث عقب افتادن گوشی One X از رقبایش می شود.
سال گذشته قطعه ی جانبی Media Link به بازار آمد تا کاربر با استفاده از DLNA بتواند موسیقی ، ویدئو یا عکس را با تلویزیون یا هر سیستم سرگرمی خانگی دیگری به اشتراک بگذارد. امسال HTC با اضافه کردن قابلیت تشخیص" کشش سه انگشتی " به نرم افزار DLNA تلاش کرده تا شما را به استفاده از این قابلیت تشویق کند. به این ترتیب با کشیدن سه انگشت خود روی صفحه می توانید جریان رسانه ای به راه بیاندازید ، گویا که دارید محتوا را از گوشی One X به یک صفحه نمایش بزرگتر می فرستید.
ما از ایده ی استفاده از ژست های چند انگشتی برای کنترل جریان رسانه ها خوشمان آمد اما کار با آن مشکل بود. بسیاری از وسایلی که می توان با آنها جریان رسانه ها را انجام داد مانند Xbox 360 یا PlayStation 3 قبل از چنین کاری به ارتباط سرور با مشتری نیاز دارند. گوشی One X تلاش کرده تا این قسمت را حذف کند ولی باز هم ایجاد جریان رسانه ای با این وسایل بدون دانلود یک برنامه ی دیگر غیر ممکن است.
نتیجه گیری
HTC One X در بسیاری از جنبه ها بهترین گوشی هوشمند بازار است. طراحی زیبایی دارد، بدنه ی آن به شیوه ای هنرمندانه صفحه نمایش بزرگ آن را در بر گرفته است. در کل HTC One X ویژگی هایی دارد که کار با آنها راحت است. برای چنین گوشی ای داشتن دوربین 8 مگاپیکسلی مزیت بزرگی به شمار می آید. عملکرد دوربین مطلوب است و ویژگی عکاسی در حین فیلم برداری بسیار بدیع به نظر می رسد.
ترکیب پردازنده چهار هسته ای Tegra 3، آخرین نمونه ی اندروید و رابط کاربری HTC Sense تضمین کننده ی عملکرد روان گوشی است. برای بعضی افراد سرعت گوشی چندان چشم گیر نیست زیرا آنها بر این باورند که پردازنده های دو هسته ای سریعتر از این پردازنده ی چهار هسته ای کار می کنند. در مورد شارژ باتری نیز این موضوع صادق است. دوام شارژ باتری این گوشی در نظر بعضی ناکافی است ولی بعضی دیگر آن را کافی می دانند.
توضیحات
گوشی HTC One Xکه به بازارهای بین المللی عرضه شد صفحه نمایش 4.7 اینچی با کیفیت HD داشت. ابعاد تصویر روی این صفحه نمایش به 720p می رسید. پشتیبانی از زاویه دید گسترده و برخورداری از Gorilla Glass نیز از دیگر مزیت های این صفحه نمایش به حساب می آمد. گوشی HTC One X می تواند بدون نیاز به سیم و با کمک آداپتور بی سیم HDMI به تلویزیون متصل شود. پردازنده ی این گوشی چهار هسته ای 1.5 گیگاهرتزی و از نوع Tegra 3 است.

منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال ( نقد و بررسی تخصصی لپ تاپ ، تبلت ، دوربین دیجیتال و موبایل و...)
 

Similar threads

بالا