نقد و بررسی تبلت Samsung Galaxy Tab 2

DigitalCentary

عضو جدید
طراحی :
تا به حال با استراتژی سامسونگ در عدم پذیرش شکست در میدان رقابت تبلت ها آشنا شدیم. با این وجود طراحی مدل جدید این محصول بی روح و کسل کننده است. در کل، این محصول تمامی ویژگی های طراحی های معمول سامسونگ را داراست، بدنه ی آن نیز تماما از پلاستیک ساخته شده در حالیکه ضخامت آن 0.96 سانتی متر است. ما بدون شک، راحتی و قابل حمل بودن این وسیله را در دست تحسین می کنیم. در مقایسه با Asus Transformer Prime طراحی Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) آنچنان خشن و بی روح نیست.
سامسونگ در این تبلت جای همیشگی بلندگو ها را عوض کرده و آنها را به گوشه های چپ و راست انتقال داده است. این کار باعث می شود تا حین نگه داشتن وسیله ناخواسته دستمان روی بلندگو نرود و صدا خفه نشود. در بالای صفحه نمایش دوربین جلویی با کیفیت VGA تعبیه شده است که می توانید از آن برای تماس های تصویری استفاده کنید.
اگر به اطراف این تبلت نگاهی بیاندازید می فهمید که اکثر دکمه ها و درگاه ها در قسمت بالای وسیله تعبیه شده اند. دکمه ها شامل دکمه ی تنظیم صدا و روشن/خاموش می شوند. این تبلت دارای شکاف کارت microSD، ورودی 3.5mm هدست و انتشاردهنده ی Infrared نیز هست. با استفاده از Infrared این تبلت می تواند با اکثر محصولات سامسونگ ارتباط برقرار کند و از سیستم کنترل از راه دور فراگیر متصل شود. در گوشه ی پایینی تنها چیزهایی که دیده می شوند درگاه اختصاصی شارژ و انتقال داده ها و میکروفون هستند.
دوربین پشتی این تبلت 3.2 مگاپیکسلی کیفیت دارد ولی متاسفانه فاقد فلاش LED و فوکوس خودکار است.
صفحه نمایش
پس از دیدن صفحه نمایش های ضعیف دیگر تبلت ها از دیدن صفحه نمایش 10.1 اینچی WXGA (1280 x 800) Super PLS-LCD تبلت Galaxy Tab 2 (10.1) تعجب نکردیم. به طور طبیعی از صفحه نمایشی که تراکم پیکسلی اش 149 پیکسل در هر اینچ است انتظار می رود که گاه به گاه دچار به هم ریختگی یا جا به جایی پیکسل ها شود. با این وجود اگر از فاصله ی طبیعی به صفحه نمایش نگاه کنید متوجه این خطاها نخواهید شد. علاوه بر اینها ارائه ی رنگ ها، خروجی روشنایی صفحه و زاویه دید این صفحه نمایش قابل قبول بود. اگر به دیدن صفحه نمایش های با کیفیت دیگر تبلت ها عادت نکرده باشید کیفیت این صفحه نمایش برای شما خوب خواهد بود. در غیر این صورت صفحه نمایش این تبلت شما را مایوس خواهد کرد.
رابط کاربری و کارایی:
TouchWiz نام بازی موجود در اندروید بستنی حصیری 4.0 Galaxy Tab 2 (10.1) است. اگر راستش را بخواهید این بازی از چیزی که مدتی پیش دیده بودیم چندان فراتر نرفته بود. وقتی با دقت به رابط کاربری نگاه کردیم دیدیم که تغییر چندانی نسبت به TouchWiz UX موجود در Samsung Galaxy Tab 10.1 بوجود نیامده است.می توانیم با ضربه انگشت بروی آیکن های جهت نما در بخش پایین – وسط رابط کاربری به Mini Apps دسترسی داشته و برنامه هایی نظیر ماشین حساب ، Task Manager ، World Clock ، تقویم و بسیاری از نرم افزار های دیگر را به صورت لایه ای در آوریم.
قطعا امکان دسترسی به تمام آنها در یک زمان مطلوب است اما تمامی برنامه ها کاربردی نیستند. به جز این موضوع این تبلت از همان مقدار تنظیمات شخصی دوست داشتنی بهره می گیرد که در دیگر تبلت های اندرویدی نیز دیده می شوند.
معمولا تبلت های 10.1 اینچی تجربه ی نوشتن لذت بخشی را برای ما فراهم می آورند. اما شکل به روز شده ی سامسونگ کمی محدود شده است و دیگر نوشتن با آن چندان راحت نیست. اگر راستش را بخواهید نوشتن با این تبلت در حالت افقی به دقت زیادی نیاز دارد در حالیکه در حالت عمودی کار با آن کمی ساده تر است زیرا شست هایتان به راحتی می توانند تبلت را احاطه کنند. برای کسانی که علاقه دارند با انگشت یا با قلم نوری روی صفحه بنویسند قابلیت تشخیص دست خط روی تبلت تعبیه شده است.
جای تعجب نیست که Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) از برنامه های ایمیلی صرف نظر کرده است که در دیگر تبلت ها دیده می شوند. عملکرد standard Email و برنامه ی Gmail یکسان است زیرا هر دو به رابط کاربری دو پنلی برای فراهم آوردن امکان سازماندهی راحت نیازمندند.
جای تعجب دارد که تعداد برنامه هایی که دیگر شرکت ها نوشته و به صورت پیش فرض روی این تبلت قرار گرفته اند محدود است. این برنامه ها شامل AllShare، Amazon Kindle، ChatON، Next Issue، Polaris Office و Peel Smart Remote می شوند. با استفاده از برنامه ی Peel Smart Remote می توانید از ویژگی کنترل از راه دور فراگیر استفاده کنید.
پردازنده و حافظه
به جای پردازنده ی دو هسته ای NVIDIA Tegra 2، Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) از پردازنده ی دو هسته ای 1GHz TI OMAP 4430 CPU به علاوه ی یک RAM 1GB بهره می گیرد. در زمانه ای تبلت ها با پردازنده ها چهار هسته ای به بازار می ایند دیدن تبلتی با پردازنده ی دو هسته ای چندان هیجان انگیز به نظر نمی آید. واضح است که چنین پردازنده ای حین کار دچار تاخیر،گیر و خطا می شود مخصوصا حین اجرای برنامه های سنگین یا انجام چند کار با هم. مسلما اجرای wallpaper زنده برای این پردازنده مشکل است ولی از چشم ما دور نماند این پردازنده حتی در نمایش wallpaper های ایستا نیز به کندی عمل می کند. واضح است که آزمایش های معیار نیز دیده های ما را تایید کردند زیرا اکثر رکورد های این تبلت از دیگر تبلت ها کمتر بود.
Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) 16 گیگابایت حافظه دارد که 11.87 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می گیرد. خوشبختانه به علت وجود کارت microSD می توانید حافظه را تقویت کنید.
اینترنت و ارتباطات
مرور صفحات وب با Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) تجربه ی جالبی است زیرا غالبا این تبلت می تواند کارها را بدون اشتباهات چشم گیر مدیریت کنید. این تبلت می تواند حتی در سایت های سنگین سطح عملکرد خود را در جهت یابی مانند زوم کردن یا بالا و پایین رفتن در صفحات وب حفظ کند. سرعت Wi-Fi نیز به گونه ای است که وب سایت ها سریعا و کاملا لود می شوند.
گرچه این مدل فاقد ارتباط سلولی است این ویژگی را می توان در دیگر مدل ها یافت. این مدل به طور خاص دارای ویژگی هایی چون aGPS، Bluetooth 3.0 و 802.11 b/g/n Wi-Fi است.
دوربین
معمولا وقتی مدل های جدید یک سری را می بینیم پیشرفت ها ما را شگفت زده می کنند ولی در مورد این مدل جدید سامسونگ تنها چیزی ه دیده شد پسرفت بود. سامسونگ تصمیم گرفته است تا دوربین 3.2 مگاپیکسلی را در این مدل نیز حفظ کند با این تفاوت که در این مدل دوربین حتی فاقد فوکوس خودکار و فلاش LED است. با این اوصاف جای تعجب ندارد که عکس ها بی کیفیت و تیره باشند و جزییات به خوبی نمایش داده نشوند. بهتر است عکاسی با این دوربین در محیط بسته یا در نور کم را فراموش کنید زیرا عکس های بی کیفیت پر از نویز شما را مایوس خواهند کرد.
درباره ی فیلم برداری هم چیز هیجان انگیزی وجود ندارد جز اینکه این دوربین می تواند با کیفیت 720p فیلم برداری کند در حالیکه دیگر تبلت ها کیفیت 1080p را ارائه می دهند. کیفیت صدای ضبط شده حین فیلم برداری خوب بود ولی غیر از آن، چیز دیگری نتوانست توجه ما را به خود جلب کند. جزییات در فیلم ها به خوبی نمایش داده نمی شد، موقع حرکت افقی دوربین، تصویر مطابق با حرکت دوربین حرکت نمی کرد(در واقع تصویر دچار شوک می شد)، کیفیت فیلم برداری نیز در شرایطی که نور صحنه یکسان نبود مدام دچار نوسان می شد.
رسانه ها
مانند یک کاست پلیر که روی حالت تکرار باشد، رابط کاربری اجرا کننده ی موسیقی چیزی فراتر از تکرار مکررات آنچه در TouchWiz دیده ایم نیست. شکش نیست که این برنامه به ذات کاربردی است ولی از لحاظ زیبایی ظاهری چنگی به دل نمی زند. بلندگوهای استریوی این تبلت به اندازه ی کافی قوی هستند که بتوانند صدایی بلند تولید کنند.
همانطور که انتظار می رفت عملکرد تبلت در اجرای ویدئوهای باکیفیت بالا خوب بود، این تبلت می تواند ویدئوهای DivX 1920 x 1080 را به خوبی تست و اجرا کند؛ علاوه بر این می تواند از دامنه ی گستره ای از کدها مانند XviD، MPEG-4 و H.264 پشتیبانی کند. می توانید مطمئن باشید که تمام نیازهای تان که با ویدئو مرتبط هستند برآورده خواهند شد.
کسانی که وسایلی با DLNA متناسب در خانه دارند می توانند با استفاده از برنامه ی AllShare اطلاعات رسانه های محلی را به صورت بی سیم از تبلت دریافت کنند. با این وجود اگر ارتباط سیمی را ترجیح می دهید باید لوازم لازم برای این کار را خریداری کنید.
عملکرد:
در آزمایش ما تبلت به Wi-Fi ای وصل بود که تنها 9.1 متر از وسیله فاصله داشت با این حال گاها نشانه هایی از نوسان در ارتباط دیده می شد. با این حال هیچ گاه ارتباط به طور کلی قطع نشد.
وقتی در حال بررسی وضعیت تاسف بارSamsung Galaxy Tab 2 (10.1) بودیم به یک نقطه ی روشن رسیدیم و آن دوام شارژ باتری 7000 میلی آمپری ساعتی این تبلت بود. اگر این باتری را کاملا شارژ کنید می تواند دو روز استفاده ی نرمال از تبلت را پشتیبانی کند. این میزان از دوام شارژ باتری می تواند به راحتی کاربرانی را پشتیبانی کند که مصارف بالایی دارد.
نتیجه گیری
با به یاد آوردن تجربه ی کار با Samsung Galaxy Tab 10.1 در سال گذشته برای ما بسیار جای تعجب بود که چطور نسل بعدی این محصول فاقد زیبایی و جذابیت Samsung Galaxy Tab 10.1 است. در مقایسه با Samsung Galaxy Tab 10.1، در لیست مشخصات Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) نوآوری و خلاقیت وجود ندارد. هر چند سامسونگ این محصول را با قیمت معقول و منصفانه ای به بازار عرضه کرده است، هنوز هم گزینه های بهتری با همین قیمت در بازار وجود دارند. در کل اگر نمی خواهید پول زیادی را بابت خرید یک تبلت خرج کنید و ویژگی های آن نیز چندان اهمیتی برای شما ندارد Samsung Galaxy Tab 2 (7.0) می تواند گزینه ی خوبی برای شما باشد. اگر راستش را بخواهید این یک پسرفت است زیرا Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) فاقد ویژگی رقابتی برای بقا در بازار تبلت هاست.
مزایا:
دوام شارژ باتری زیاد
بدنه ی محکم
معایب:
عملکرد کلی ضعیف و کند
طراحی بی روح و نه چندان زیبا
کیفیت نامطلوب عکس ها و فیلم ها


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال
 

Similar threads

بالا