آموزش سفال نقش برجسته

[h=2]برش و ورز دادن گل[/h][h=2]برش و ورز گل سفال[/h]

جهت کار دست و تابلو سفالی نیاز به گلی داریم که لویی داشته باشد تا چسبندگی زیاد بشود. این نوع گل را می توان از مکان هایی خاک رس دارند ، که معروف ترین و خالص ترین آن ها که عاری از گچ و آهک و املاح غیر خاک باشد را می توان از همدان تهییه کرد. (در صورتی که هرگونه سوال در مورد تهییه گل سفال دارید می توانید از طریق ایمیل و یا تلفن با ما تماس بگیرید).
[h=3][/h][h=3]برش گل[/h]
معمولا یک بسته گل در بسته های 22 تا 25 کیلویی هستند و برای استفاده و خشت زدن باید آن را به قطعات کوچک و سبک (معمولان 5 یا 6 تکه) تقسیم کرد ، کار برش را به وسیله سیم یا نخ انجام می دهند به این صورت که گل را یه صورت استوانه ای ایستاده قرار می دهند و بعد از در نظر گرفتن محل تقسیم ها ، سیم را با دو دست گرفته و به صورت افقی از روی محل های تقسیم می کشیم تا قطعه های گل از هم جدا شوند.
[h=3][/h][h=3]ورز دادن گل[/h]
پس از برش قطعات ، گل را برای گرفتن هوای آن ورز می دهیم (زیرا که اگر هوا داخل آن باقی بماند زمان پخت در کوره ، کار ترک برداشته و می شکند).

معمولا این قسمت نیاز به کمی قدرت بدنی و زور بازو دارد (هرچند می توان با پا نیز آن هارا ورز داد.
بعد از ورز دادن و گرفتن هوای آن حال می توانیم آنرا داخل قالب قرار دهیم.در قسمت بعدی انواع قالب را توضیح می دهیم.

 
آموزش سفال نقش برجسته

[h=2]2 - قالب زدن[/h][h=2]انواع قالب سفال[/h]
در سری آموزش های ساخت تابلو نقش برجسته سفال بعد از برش و ورز دادن حال باید آن را در قالب های خشتی قرار دهیم.
[h=3]انواع قالب ها[/h]
[h=4]قالب های گچی [/h][h=4] قالب های چوبی[/h]
سایر انواع قالب
[h=4]قالب گچی[/h]
از این قالب ها برای کارهای تکثیری استفاده می شود ، کارهایی که به تعداد بالایی ساخته می شود و شکل آن ها کوچک است .معمولا این قالب ها در ابعاد 5*5 تا 40*40 ساخته می شوند و بر روی سطح آن ها طرح مورد نظر قرار دارد.(در آینده نحوه ساخت قالب گچی و استفاده از آن جهت ساخت کارهای تکثیری و تیراژ بالا را نیز آموزش می دهیم).
[h=4]قالب چوبی[/h]
این قالب ها که در ابعاد 10*10 تا 40*40 یا قالب های بزرگ جهت تابلوهای بزرگ (1 متر * 1 متر یا 1 متر در 2 متر) هستند ، با 4 چوب چوبی ساخته می شوند، سطح این قالب ها مسطح بوده و هیچ طرحی ندارند .قطر این قالب ها نیز از 2 سانتی متر به بالا هست (بسته به حجم کار ، کارهای پرحجم ضخامت بیشتری دارند و معمولا در این کارها بیشتر گل را برمی داریم و عمق می دهیم و کارهای کم حجم که ضخامت کمتری داشته و در این کار ها زمان حجم دادن به کار گل اضافه می کنیم) .
برای ساخت تابلو های سفالی معمولا از قالب های چوبی با سایز 20*20 و ضخامت 2 سانت استفاده می شود.در آموزش بعد نحوه خشت زدن و دورگیری را توضیح می دهیم .
 

Similar threads

بالا