[پتینه] -تعریف پتینه

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
لوازم مورد نیاز:
-ظرف شیشه ای مناسب
- طرح مورد نظر (دستمال کاغذی یا کپی لیزری )
- مدیوم مخصوص شیشه Glass medium
-برس با سر نرم
- کراکل وارنیش Step1,Step2 crackle vamish
- رنگ های اکریلیک ، آبی خاکستری و روشن ، اکر،آبی فیروزه ای پررنگ
-چسب دستمال کاغذی
وارنیش برای ثبوت کار
1- ابتدا سطح شیشه ای را با الکل کاملاً تمیز کنید. طوری که سطح شیشه هیچگونه آلودگی ای نداشته باشد . از آنجا که سطح بیرونی شیشه باید دیده شود بنابراین تمام مراحل این کار پشت شیشه انجام می شود .
مدیوم شیشه را با برس نرم برداشته به مقدار کم به سطح پشت شیشه بزنید . توجه کنید که در این مرحله میزان این مدیوم بسیار کم است و فقط تا حدی است که مواد بعدی را روی شیشه حفظ کنید . ضخامت زیاد این ماده روی شیشه از کیفیت کار می کاهد . تقریباً به مدت 10 الی 12 ساعت بری ثابت شدن این چسب احتیاج دارید .


2- Step1 ماده ی ترک را با برس برداشته و به سطح کار بزنید . دقت کنید ضخامت این ماده زیاد باشد تا حدی که مواد ریزش نداشته باشد . پس از زدن این ماده بگذارید تا سطح کار خشک شده و کاملاً بی رنگ شود . سپس مجدداً این عمل را تا سه بار تکرار کنید تا پوشش مناسبی ایجاد شود .

3- پس از بی رنگ شدن کامل سطح کار ماده ی ترک شماره 2 یاStep2 را با برس کاملاً خشک برداشته و کاملاً بر سطح ماده ی ترک شماره 1 را با غلظت زیاد بزنید . دقت کنید در مراحل قبلی خیس یا خشک بودن برس خیلی مهم نیست اما در این مرحله حتماً باید برس خشک باشد . ماده ی ترک را کاملاً با ماده ی ترک قبلی ترکیب کنید . طوری که با برس چندین بار به صورت رفت و برگشت مواد را به سطح کار بزنید. چنانچه غلظت ماده ی ترک کم باشد ترک هایی به مراتب ریزتر خواهید داشت . بنابراین بنا به دلخواه خودتان میزان ماده ی ترک را انتخاب کنید . این عمل فقط یکبار انجام خواهد گرفت .

4- با تأثیر این ماده روی ماده ی ترک قبلی و خشک شدن آن ، ترک ایجاد خواهد شد . سعی کنید حداقل 24 ساعت از زمان این ماده بگذرد تا کاملاً همه ترک ها نمایان شود . میزان گرمی و خنکی هوا در سرعت ترک خوردن تأثیر زیادی دارد ، اما سعی کنید در همان دمای معمولی اطاق این عمل انجام گیرد و از سشوار و سایر لوازم حرارتی به منظور سرعت کار استفاده نکنید، زیرا گاهی بعضی از مواد ترک نسبت به لوازم گرمایی زا واکنش نشان داده و پوسته می شوند . پس از ظاهر شدن تمامی ترک ها، رنگ روغن مناسب طرح را انتخاب کرده و آن را به سطح کار بمالید . طوریکه رنگ روغن فضای میان خطوط ترک را پر کرده و کاملاً سطح خطوط رنگ بگیرد . در این مرحله دقت داشته باشید که فقط از رنگ روغن برای این کار می توانید استفاده کنید .

5- سپس مجدداً به کمک دستمال کاغذی رنگ روغن اضافی روی سطح کار را بگیرید . خوب پاک کردن سطح کار بسیار مهم است طوری که فقط در میان درزهای ترک رنگ باقی بماند و سطح شیشه عاری از هرگونه رنگ روغن باشد. زیرا بعداً در کیفیت کار تأثیر گذاشته و آن را کدر خواهد کرد .

6- از طرح مورد نظر کپی لیزری رنگی گرفته سطح سفید کاغذ را که پشت طرح می باشد را چسب چوب بزنید . بگذارید تا خشک شود و سپس محدوده ی طرح مورد نظر را ببرید. روی سطح رنگی را با برس چسب چوبی بی رنگ زده و به شیشه بچسبانید. دقت شود عمل چسب زدن کاملاً یکنواخت باشد تا همه قسمت های طرح کاملاً به شیشه بچسبد. سپس بگذارید کاملاً بی رنگ شده باشد . پس از بی رنگ شدن، پشت کار را اسپری کیلر پاشیده بگذارید خشک شود . این عمل الزامی است زیرا حین رنگ آمیزی کار - اگر اسپری کرده باشید - رنگ ها نسبت به ماده ی ترک حساس بوده و مجدداً ترک خواهند خورد . دقت شود از وارنیش های پایه آب و از کیلر یا وارنیش هایی که با قلم می توان زد به هیچ عنوان استفاده نکنید . زدن کیلر پایه تینر به صورت اسپری الزامی است .

7- سپس رنگ های آبی ترکوآز (آبی فیروزه ای ) اکر، آبی خاکستری را در ظرفی ریخته و یا ابر به صورت ضربه ای به صورتی که به هیچ عنوان مرزی میان رنگ ها نباشد و کاملاً به صورت تصادفی و نامنظم به سطح کار بزنید . دقت شود رنگها را به شکلی بزنید ک در هم ادغام نشوند یا احیاناً تبدیل به یک رنگ نشوند .


پس از خشک شدن رنگها پشت کار را یکدست بزنید . رنگ انتخابی باید اکرلیک بوده و البته با رنگ زمینه تناسب داشته باشد . پس از رنگ زدن کامل، پشت کار را با رنگ مناسب پوشش دهید .
منبع:ساغررنگ
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پتینه

پتینه

لوازم مورد نیاز:
- رنگ اکریلیک سفید، آبی فیروزه ای (تیره، مشکی)
- قلم موی سر نرم
- ساعت سفالی
- ماده کریستال سیرورنیک
- رنگ اکریلیک طلایی


بیشتر بدانید:
برای استفاده از ماده کریستال سیرورنیک به این موارد توجه کنید. این ماده دو جزئی بوده و ابتدا ماده شماره یک را باید به اندازه مساوی مخلوط کنید و به مدت دو دقیقه کاملا و به آرامی هم بزنید تا محلول یکنواخت شود. سپس با قلم موی نرم به حالت رفت و برگشتی روی سطح مورد نظر بزنید. این عمل تا زمانی ادامه می یابد که قلم مو به سختی حرکت کند چنانچه این ماده را در اختیار نداشتید از تافت کننده های براق هم می توانید استفاده کنید.
1- ابتدا ساعت سفالی را کاملاً سنباده بزنید و با دستمال مرطوب خاک آن را بگیرید. سپس با رنگ اکریلیک مشکی کاملا رنگ کنید. رنگ زدن را تا زمانی ادامه دهید که همه سطح سفال را پوشش دهد. قلم مو را به رنگ سفید و آبی فیروزه ای آغشته کنید و با حرکات چپ و راست و ضربدری در جهات مختلف شروع به رنگ زدن کنید. مجدداً قلم را به رنگ مشکی و سفید، آبی فیروزه ای و مشکی آغشته کنید و مرتباً به تواتر و در جهات مختلف رنگ کنید طوری که نامنظمی رنگ در جهات مختلف دیده شده و در همچنین رنگ ها همه دیده شود.


2- پس از خشک شدن کامل لبه های برجسته ساعت را با قلم بسیار کمرنگ و به حالت ضربه ای و سبک رنگ اکریلیک طلایی بزنید. طوری این عمل را انجام دهید که زمینه به هیچ عنوان رنگ نگیرد و فقط برجستگی های ساعت طلایی باشد.
3- پس از خشک شدن ماده کریستال سیرورنیک را به روی ساعت بزنید برای زدن این ماده مرتب قلم را به حالت رفت و برگشت روی سطح کار بزنید تا حدی که قلم به سختی حرکت کند. چنانچه این عمل را انجام ندهید مواد ریزش پیدا کرده و حالت بریده بریده خواهد شد.
منبع:ساغررنگ
 

Similar threads

بالا