ژانر‌های کلی و متنوع موسیقی را بشناسید

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
مجله سه‌نقطه: موسیقی به‌واسطه معیار‌های متنوع از جمله دوره پیدایش، افراد و گروه‌های پدیدآورنده، سرزمین پدید آمده در آن، دلایل و چگونگی باب شدن و امثال اینها، ژانر‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد. به‌طور خلاصه و کلی، این ژانر‌ها عبارت‌اند از:



امبینت (Ambient)

که طیف گسترده‌ای از انواع موسیقی را دربر می‌گیرد و تمرکز آن، بیشتر از ساختار موسیقیایی، بر روی صداهاست. هدف نهایی امبینت این است که با کمک قطعات وکال، ساز‌های متعارف و غیرمتعارف، آهنگی خلق کند تا حس و حال (Mood) خاصی را به مخاطب القاء نماید.

بلوز (Blues)

که یک سبک آفریقایی – آمریکایی متعلق به مناطق جنوبی ایالات متحده بوده و از دلِ ترانه‌های کارگران، تصنیف‌ها و اشعار عمگین بیرون آمد و تا پایان قرن نوزدهم در همین سبک باقی ماند.

موسیقی کلاسیک (Classical)

این ژانر، غنای تاریخی و سیطره وسیعی بر نقاط مختلف دنیا داشته و به همین خاطر می‌توان آن را پایه و اساس ژانر‌های موسیقیِ قرن بیستم دانست که دوشادوش موسیقی فولکور یا سنتی، مسیر خود را طی می‌کند.

کمدی (Comedy)

طیف وسیعی از سبک‌های موزیکال و غیرموزیکال را دربر می‌گیرد. قاعده مشترک در ژانر‌های منشعب از کمدی، طنزمایگی آن است.

کانتری (Country)

یک سبک پرطرفدار موسیقی است که چیزی در حدود یک قرن پشتوانه تاریخی دارد. منشأ این سبک به ناحیه آپالاچیای شرق ایالات متحده و نواحی جنوبی آمریکا برمی‌گردد که آن زمان تحت سلطه موسیقی فولکور ایرلندی و انگلیسی بود.

دنس (Dance)

دنس را می‌توان آغازگر سبک‌های جدید موسیقی مثل دیسکو، الکترونیک دنس و دنس پاپ دانست و همان‌طور که از نامش پیداست، هدف آن خلق یک موسیقی شاد و مناسب رقص است.

الکترونیک (Electronic)

گونه‌ای موسیقی است که ساختار اصلی آن را ساز‌های الکترونیکی تشکیل می‌دهند. این موسیقی اغلب بی‌کلام اجرا می‌شود.



اکسپریمنتال (Experimental)

این سبک که به موسیقی تجربی هم معروف است، آزادترین نوع آهنگ در تاریخ موسیقی است. آهنگ‌های اکسپریمنتال بیشتر در اواسط قرن بیستم میلادی و در آمریکای شمالی ظهورکردند. تولید موسیقی در این سبک بسیار منعطف است.

فیلد رکوردینگ (Field Recording)

فیلد رکوردینگ به هر متریال ضبط شده خارج از استودیو اطلاق می‌شود؛ از کپچر کردن صدای طبیعت مثل صدای آب، باد، حیوانات تا صدا از زندگی روزمره مثل قدم زدن و همهمه مردم، صدای بازی کردن بچه‌ها، حرکت قطار، ترافیک و شلوغی شهر...

فولک (Folk)

یک اصطلاح بسیار کلی برای موسیقی به‌شمار می‌رود که ریشه در سنت‌های شفاهی جوامع بشری دارد. این موسیقی در شمار موسیقی سنتی یا به‌طور دقیق‌تر، موسیقی فولکور قرار می‌گیرد که در اوایل قرن بیستم رشد کرد و بعد‌ها در دهه ۶۰ به اوج محبوبیت خود رسید.

هیپ هاپ (Hip Hop)

هیپ هاپ به‌طور عمده در سواحل شرقی ایالات متحده در اواخر ۱۹۷۰ روی کار آمد. این موسیقی به‌جای استفاده از ملودی‌های هارمونیک یا خوانندگی وکال، بر ریتم آهنگ و الگو‌های آوایی تأکید دارد.

جز (Jazz)

در جوامع آفریقایی – آمریکایی در جنوب ایالات متحده حوالی قرن بیستم ریشه دوانده است. جز، متأثر از دیگر سبک‌های موسیقی همچون بلوز و رگتایم و همچنین تیم‌های اثرگذار موسیقی همچون نیوئورلئان براس باند که خود آمیخته‌ای از موسیقی شرق آفریقا و موسیقی ارتش اروپا بود.

متال (Metal)

ریشه دقیق هوی متال مشخص نیست، ولی می‌توان برآورد کرد که این ژانر در اواخر دهه ۱۹۶۰ توسعه یافته است.

عصر جدید (New Age)

این نوع موسیقی، اغلب روی ملودی‌های مسالمت‌آمیز و آرام‌بخش (برای مدیتیشن) تمرکز دارد.



پاپ (Pop)

بیش از سایر ژانر‌ها تحت تأثیر اقتصاد، تولید و بازاریابی انبوه قرار دارد. اولین تلاش برای همه‌گیر شدن آن در قرن نوزدهم صورت گرفت. آهنگ‌های غیرکلاسیک در نیمه نخست قرن بیستم عمدتاً موسیقی محبوب (Popular) شناخته می‌شدند و نه پاپ. با این حال، موسیقی محبوب، از ۱۹۰۰ تا ۱۹۴۰ که مطابق میل مردم آمریکا است غالباً به عنوان موسیقی پاپ سنتی شناخته می‌شدند. اقتصاد رو به رشد بعد از جنگ جهانی دوم و ظهور دوران راک اند رول دوران جدیدی از مصرف‌گرایی را بین نوجوانان رقم زد و در همین دوران نیز موج اول سلبریتی‌های پاپ سر از لاک درآوردند.

پانک (Punk)

از انواع سبک‌های موسیقی است که مشهور به سادگی، صداقت و مردمی بودن است.

آر اند بی (R&B)

شکل اختصاری Rhythm & Blues از موسیقی آفریقایی – آمریکایی است. در اواخر دهه ۱۹۴۰ نخستین بار واژه ریتم اند بلوز مطرح شد.

موسیقی منطقه‌ای (Reginal music)

به سبکی از موسیقی اشاره دارد که سنت‌های فرهنگی خاص یک منطقه را منعکس می‌کند.

راک (Rock)

راک یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ژانر‌های موسیقی است که زیرشاخه‌های متعددی از آن پدید آمده است. با اینکه اصطلاح «راک» که در ابتدا توسط هنرمندان بلوز در اواخر دهه ۱۹۳۰ برای توصیف نسخه پرطرفدار آهنگ‌های خود به کار رفت، تا اواخر دهه ۱۹۴۰ به‌طور گسترده به کار نرفت.

اسکا (SKA)

اسکا نوعی موسیقی است که در اواخر دهه ۱۹۵۰ در جامائیکا از دو سبک جز و ریتم اند بلوز به وجود آمد.

ساوندز اند افکتس (Sounds and Effects) (صدا‌ها و تأثیرات آن)

آثار صوتی غیرموزیکال در دسته صدا‌ها و افکت‌ها قرار می‌گیرند که شامل انواع مختلف اصوات تولید شده توسط سینتی سایزر و سایر تجهیزات الکترونیکی است. این صدا‌ها معمولاً به شکل انتزاعی هستند و وجود خارجی ندارند. Spoken Word همان‌طور که از نامش پیداست به آوای ضبط شده توسط انسان اشاره دارد.


برترین ها
 
بالا