[آموزش عکاسی] - چگونه با موبایل در نوروز بهتر عکس بگیریم؟

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
مجله دیجی کالا - محسن چینه کش: همه‌ی افراد می‌توانند با گوشی موبایل عکس بگیرند ولی رسیدن به نتایج واقعا خوب در عکاسی موبایل به مهارت بیشتری نیاز دارد. گرفتن عکس‌هایی خارق‌العاده با موبایل عملا کار بسیار ساده‌ای است، البته تا زمانی که برخی نکات مهم در خصوص فوکوس، نوردهی، ترکیب‌بندی و ویرایش عکس را رعایت کنید. در این مقاله‌ی دوبخشی قصد داریم ۱۲ نکته و تکنیک اساسی را معرفی کنیم که هر عکاس موبایل جدی باید آن‌ها را بداند. اگر به‌تازگی عکاسی موبایل را شروع کرده‌اید بهتر است ابتدا در این ۱۲ تکنیک مهارت پیدا کنید. حتی عکاسان موبایل کارآزموده هم ممکن است برخی از این نکات و ترفندها را فراموش کرده باشند. پس با مدرسه‌ی عکاسی موبایل ما همراه باشید تا باهم به بررسی اساسی‌ترین نکاتی بپردازیم که برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده با گوشی موبایل لازم است بدانید.



عکس از الناز امینی

۱. لنز را پاک کنید



گوشی موبایل زمان زیادی را در جیب، کیف یا دست سپری می‌کند و درنتیجه کثیف خواهد شد. کثیفی، گردوخاک، چربی و اثرانگشت روی لنز تاثیر زیادی بر کیفیت عکس‌های شما خواهند گذاشت. اگر شیشه‌ی لنز شما کثیف باشد تلاش برای گرفتن عکس خوب بی‌معنی است. کثیفی مانع ورود نور به سنسور دوربین شده و درنتیجه روی عکس نقاط تار، لکه و مناطقی کدر ایجاد می‌کند. لنز تمیز رسیدن به عکس‌هایی شفاف و تمیز هنگام عکاسی با موبایل را تضمین می‌کند. لازم است هر بار که گوشی را برای عکاسی از جیب خود خارج می‌کنید لنز آن را تمیز کنید. برای این کار از یک دستمال نرم مخصوص لنز استفاده کنید. استفاده از دستمال‌های خشن موجب خراشیده شدن شیشه‌ی روی لنز شده و کیفیت تصویر دوربین گوشی را پایین خواهد آورد.


۲. مطمئن شوید سوژه در فوکوس کامل قرار دارد



مهم‌ترین چیزی که هنگام گرفتن یک عکس باید به آن توجه کنید قرار گرفتن سوژه‌ی اصلی در فوکوس کامل است. در آیفون و بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر برای تعیین نقطه‌ی فوکوس کافی است جایی را که سوژه‌ی شما قرار گرفته روی صفحه‌ی نمایش لمس کنید. آیفون برای تایید نقطه‌ی فوکوس انتخابی یک کادر زرد کوچک در آن نقطه نمایش می‌دهد.



اگر سوژه‌ی شما متحرک است حتما درست پیش از گرفتن عکس نقطه‌ی فوکوس را انتخاب کنید تا از فوکوس صحیح سوژه مطمئن باشید. پس از گرفتن یک عکس شفاف از سوژه در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس بسیار زیادی که در دسترس هستند پس‌زمینه‌ی عکس را تار کرده و توجه بیشتری را به آن معطوف کنید.


۳. نوردهی را به‌صورت دستی تنظیم کنید



در آیفون و بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر، هنگامی‌که شما برای تعیین نقطه‌ی فوکوس روی صفحه‌ی نمایش ضربه می‌زنید، دوربین از نقطه‌ی فوکوس برای تنظیم میزان نوردهی هم استفاده می‌کند. به‌طور خلاصه نوردهی میزان تاریکی یا روشنی تصویر را مشخص می‌کند. واگذار کردن تنظیم نوردهی به دوربین همیشه ایده‌آل نیست. برای مثال اگر سوژه در بخش تاریک کادر قرار گرفته باشد این کار می‌تواند منجر به عکسی با نوردهی کلی بیش‌ازحد (over-exposed) شود یا بالعکس. اگر دوربین گوشی شما اجازه‌ی تنظیم دستی میزان نوردهی (Exposure) را می‌دهد در این شرایط از آن استفاده کنید.



برای مثال اپل در iOS 8 ابزار جدیدی را برای تنظیم دستی میزان نوردهی معرفی کرد. وقتی نقطه‌ی فوکوس را با ضربه زدن روی صفحه‌ی نمایش تعیین کنید یک آیکون کوچک شبیه خورشید کنار مربع فوکوس ظاهر می‌شود. وقتی این آیکون خورشید مانند را دیدید کافی است برای تنظیم نوردهی انگشت خود را روی صفحه‌ی نمایش به سمت بالا یا پایین بلغزانید. حرکت انگشت به سمت بالا کل تصویر را روشن‌تر و حرکت انگشت به سمت پایین کل تصویر را تیره‌تر خواهد کرد. تنظیم دستی میزان نوردهی اجازه می‌دهد کنترل بسیار بیشتری روی ظاهر تصویر نهایی داشته باشید.


۴. از زوم استفاده نکنید



دوربین آیفون و اکثر گوشی‌های هوشمند دیگر به قابلیت زومی مجهز هستند که با باز و بسته کردن دو انگشت روی صفحه‌ی نمایش می‌توان میزان آن را تنظیم کرد. البته متاسفانه تقریبا در تمام گوشی‌های هوشمند زوم از نوع دیجیتال است نه اپتیکال. در اصل اتفاقی که هنگام استفاده از زوم دیجیتال می‌افتد این است که تصویر با زوم کردن برش (Crop) می‌خورد. درنتیجه هر چه بیشتر زوم کنید به میزان قابل‌توجه‌تری از کیفیت عکس کاسته خواهد شد. اگر قصد دارید از سوژه‌ای دورتر نسبت به خودتان عکس بگیرید از زوم استفاده نکنید. به‌جای این کار نزدیک‌تر رفته و دوربین را در حالت عادی و بدون زوم استفاده به کار ببرید. بدین ترتیب حاصل کار تصویری بسیار باکیفیت‌تر خواهد شد.

اگر امکان نزدیک‌تر رفتن نبود بازهم بهتر است از زوم استفاده نکنید. به‌جای آن می‌توانید خودتان هنگام ویرایش با برش دادن عکس بیننده را به سوژه نزدیک‌تر کنید. برش دادن تصویر پس از عکاسی به شما اجازه می‌دهد روی میزانی از تصویر که قصد حذف کردنش را دارید کنترل بهتری داشته باشید. در این مثال فانوس دریایی و قایق‌ها فاصله‌ی زیادی از بندر داشتند و در عکس اصلی بسیار کوچک به نظر می‌رسیدند. ازآنجاکه امکان نزدیک رفتن و گرفتن عکس بهتری وجود نداشت من تصویر را برش دادم تا به نظر برسد به سوژه نزدیک‌تر بوده‌ام.


۵. دوربین را ثابت نگه‌دارید



بی‌حرکت نگه‌داشتن دوربین به‌ویژه هنگام عکاسی در نور کم یا شب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این شرایط دوربین گوشی موبایل مجبور است برای رسیدن نور کافی به سنسور از سرعت شاتر پایین‌تری استفاده کند. در این حالت هرگونه حرکت یا لرزش دوربین منجر به ثبت تصویری تار خواهد شد. برای ثابت نگه‌داشتن گوشی و جلوگیری از تار شدن تصویر باید گوشی را با دودست محکم بگیرید یا آن را به سطحی سخت تکیه دهید. همچنین می‌توانید از یک سه‌پایه بهره بگیرید. انواع مختلفی از سه‌پایه‌ها وجود دارد که برای گوشی‌های مختلف مناسب هستند.



هنگام استفاده از سه‌پایه می‌تواند دقت خود را با به کار بردن زمان‌سنج خودکار (Self-Timer) بازهم افزایش دهید. پیشنهاد ما این است که زمان‌سنج را روی 3 ثانیه تنظیم کنید. بدین ترتیب هنگامی‌که عکس در حال گرفته شدن است هیچ تماسی با گوشی نخواهید داشت و درنتیجه دوربین کاملا ثابت خواهد بود. شاید این راهکار به نظر زیاده‌روی باشد ولی قطعا هنگام عکاسی در نور بسیار کم مفید خواهد بود. ترفند دیگری که می‌توانید در این زمینه به کار ببرید استفاده از کلیدهای تنظیم بلندی صدای هدست به‌عنوان کلید شاتر دوربین است. آیفون و برخی از گوشی‌های هوشمند دیگر به این قابلیت مجهز هستند. اگر گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند می‌تواند از شاترهای بلوتوث استفاده کنید. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود گوشی را روی سه‌پایه قرار داده و برای پیشگیری از هرگونه لرزش، بدون لمس فیزیکی با آن عکس بگیرید.


۶. قانون یک‌سوم را به کار ببرید



رسیدن به فوکوس و نوردهی صحیح جزو اصول حیاتی عکاسی هستند ولی ترکیب‌بندی مناسب هم به همان اندازه اهمیت دارد. بدون ترکیب‌بندی خوب احتمالا عکس‌های شما خیلی چشم‌نواز نخواهند شد. قانون یک‌سوم از مفیدترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی است. ازآنجاکه قانون یک‌سوم می‌تواند در تمام سبک‌های عکاسی برای تولید تصاویری جذاب‌تر و متعادل‌تر استفاده شود، فراگرفتن این مفهوم اهمیت بالایی دارد.



برای رعایت قانون یک‌سوم باید کادر را مطابق با تصویر زیر به‌صورت ذهنی توسط دو خط عمودی و دو خط افقی تقسیم‌بندی کنید. سپس عناصر مهم صحنه را در مسیر این خطوط یا محل تلاقی آن‌ها باهم قرار دهید. باید تلاش کنید سوژه روی یکی از خط‌های عمودی واقع شود. اگر خط افق در عکس دیده می‌شود بهتر است روی یکی از دو خط افقی قرار گیرد. ایده‌ی اصلی قانون یک‌سوم این است که ترکیب‌بندی مرکزگریز (off-center) موجب خلق تصاویری جذاب‌تر خواهد شد. دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند برای کمک به انتخاب ترکیب‌بندی بهتر امکان نمایش دادن تقسیمات (Grid) یک‌سوم روی صفحه‌ی نمایش را دارند. فعال نگه‌داشتن این تقسیمات به عکاسان تازه‌کارتر کمک می‌کند تا چشمان خود را در ترکیب‌بندی ورزیده کنند. در این مثال محل قرارگیری پسربچه با خط عمودی سمت راست و خط افق با خط افقی پایین کادر تنظیم شده‌اند.



مثل همیشه قوانین برای شکسته شدن ساخته می‌شوند! گاهی اوقات شرایط نیازمند رویکردی متفاوت است. در مثال زیر کودک در مرکز کادر قرار دارد. به‌طورمعمول این کار جایز محسوب نمی‌شود ولی در اینجا نتیجه‌ی خوبی داشته؛ چراکه با تقویت حس احاطه شدن کودک توسط درختان فضایی رویایی خلق کرده است. البته بسیار مهم است که پیش از شکستن یک قانون ابتدا آن را فرا گرفته باشیم! بنابراین ابتدا نحوه‌ی ترکیب‌بندی با قانون یک‌سوم را بیاموزید، سپس هرگاه از کار خود راضی بودید تلاش کنید برخی اوقات به‌صورت هدفمند و برای خلق تاثیری متفاوت این قانون را زیر پا بگذارید. فراموش نکنید که در عکاسی هیچ‌گاه نباید از تجربه کردن روش‌های جدید یا متفاوت واهمه داشت. ممکن است نتایج تجربه‌های جدید شما را شگفت‌زده کند.

برترین ها
 

Similar threads

بالا