[عکاسی] - قوانینی برای ترکیب بندی عکس

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


در این مقاله درباره چند قانون معمول و کلی ترکیب بندی عکس می پردازیم. فراگیری این قوانین به شما کمک می کند که از یک تصویر ساده چیزی فراتر بسازید. تصویری که بیان کننده و ثبت کننده آن لحظه بخصوص می باشد.

پیروی از قانون سه گانه

بیشتر مردم تا حدودی با قانون سه گانه آشنا هستند. قانون سه گانه به طور کلی بیان می کند که باید از قرار دادن سوژه ی اصلی عکس با تمایز با دیگران در مرکز تصویر جلوگیری کرد، و تمامی فیلمها و برنامه های تلویزیونی و عکاسان حرفه ای نیز از آن پیروی می کنند. برای درک بیشتر آن دو خط بر روی یک تصویر بکشید و آنرا به سه قسمت تقسیم کنید. این کار تصویر شما را شبیه یک جدول شود. در یک کلام این قانون می گوید که زیباترین تصاویر زمانی شکل می گیرند که سوژه ی عکس در مرکز قاب تصویر نیست در عوض گوشه بالا،پایین، چپ و یا راست تصویر است. شما به عنوان عکاس می توانید از جدول یاد شده برای قرار دادن سوژه تان در یکی از این مکانها بهره بجویید.

از خطوط قطری بهره بجویید

یک فن دیگر برای استفاده از خطوط: اگر می خواهید به تصویرتان حسی تاثیرگذار القا کند از خطوط قطری مورب استفاده کنید.یک خط ذهنی از یک گوشه ی تصویر به گوشه ی دیگر بکشید. اگر می توانید یک جسم یا چیزی که در این مسیر ذهنی قرار دارد بیابید، این کار انرژی و پویایی خاصی به تصویر شما می بخشد و نگاه ببننده را در آن خط به دنبال می کشد. می توان از خطوط قطری در کل تصویر بهره جست. اما اجباری نیست که در تمام از تصویر از آن استفاده کنید.

از بین بردن یکنواختی


این کار جالب و سرگرم کننده ای است. بدون شک شما هم تصاویری را که اغلب شان با با محتوای یک شکل و یکسان پر شده اند دیده اید. یک علفزار، یک مشت سکه، سنگ، ماهی، ستارگان هنگام شب در آسمان. این چنین عکسهایی اگر هیچ چیز خاصی نداشته باشند، می توانند واقعا کسل کننده باشند، اما عکاسان اغلب از یک عامل خارجی مثل یک آهنربا برای دزدیدن نگاه شما استفاده می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، این قانون بیان می کند که شما باید به دنبال یک تصویر یکنواخت و منظم باشید سپس آن الگو و طرح را یک یا چند عامل خارجی که به آن محیط نمی خورد، بهم بریزید.

عکس را منظم و سپس نامنظم کنید

قوانین برای شکسته شدن هستند. قانون نظم و تقارن تمام سخنش اینست که تقارن و نظم طبیعی را از طبیعت بگیرید. چندین روش برای این کار وجود دارند. به طور مثال می توانید طوری عکس بگیرید که دو سوی تصویرتان یک شکل باشند. یا ممکنست خود موضوعی که از آن عکس می گیرید متقارن باشد همچون یک گل. حتی می توانید با ایجاد تغییر و تنوع در عوامل یکنواخت طبیعت از آنها در تصویر استفاده کنید. با نامتقارن و نامنظم کردن یک طرف تصویر بیننده را شگفت زده کنید. در مثال خودمان با عکسبرداری از قسمتی از گل نظم و تقارنش را به چالش بکشید.

در چارچوب تصویر جنب و جوش و حرکت ایجاد کنید

یکی از موضوعات مورد علاقه ی نگارنده در عکاسی حرکت است. نگارنده علاقه ی خاصی به ثبت سرعت و انرژی در چارچوب قاب تصویر است. اما چگونگی معرفی این حرکت و جنب و جوش به تصویر بسیار مهم است. حتی اگر موضوع تصویرتان یک ماشین در حال حرکت، یک هواپیما، یا دسته ای پرنده یا یک سگ در حال دویدن است، اطمینان حاصل کنید که این حرکت و جنب و جوش در چهارچوب تصویر قرار بگیرند و نه در خارج آن. یعنی اینکه به موضوع متحرک تصویرتان فضای زیادی بدهید. موضوع تصویر باید بر روی خط سوم قرار بگیرد. (به قانون سه گانه مراجعه شود) و به سمت مرکز در حرکت باشد و زیاد هم نزدیک لبه های تصویر نباشد.

منبع: http://www.xagland.ir

 
بالا