فرانسه به شهروندان پول می دهد که با دوچرخه به محل کار بروند

فرانسه به شهروندان پول می دهد که با دوچرخه به محل کار بروند


  • مجموع رای دهندگان
    14

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما امیدوارید که سلامتی بیشتر، هزینه و آلودگی کمتر، بتواند انگیزه کافی را برای ترغیب شهروندان به اینکه از رانندگی با خودرو دست بردارند و به دوچرخه سواری بپردازند، به وجود آورد ولی در فرانسه فقط 2.4 درصد از مردم با دوچرخه به محل کار می روند. برای تشویق شهروندان به دوچرخه سواری، این کشور تصمیم گرفته است که شروع به پرداخت پول به شهروندان نماید تا با دوچرخه به محل کارشان بروند!

وزارت حمل و نقل با شرکت ها و مؤسسات خصوصی هماهنگ شده است که به کارکنانشان 25 سنت برای هر کیلومتر طی شده با دوچرخه بپردازند که البته این مبلغ می تواند در طول سال افزایش پیدا نماید.


فرانسه به شهروندان پول می دهد که با دوچرخه به محل کار بروند.



فرانسه اولین کشوری نیست که طرح دوچرخه سواری تشویقی را اجرا می کند. بلژیک، هلند، دانمارک، آلمان و بریتانیا نیز طرح هایی برای رفتن شهروندان با دوچرخه به محل کار دارند. اگرچه چندین کشور، مشوق هایی برای کسانی که از دوچرخه استفاده می کنند، ارائه می دهند، اما برنامه پرداخت شهر فرانسه به نوبه ی خود اولین است.

درنهایت، این وزارتخانه امیدوار است که دوچرخه سواری را به میزان 50 درصد افزایش دهد. زمان نشان خواهد داد که آیا این طرح می تواند تمام فرانسه را دربر بگیرد یا خیر، هرچند که شهروندان پاریس از قبل ثابت کرده اند که از دوچرخه سواری استقبال می کنند. طرح به اشتراک گذاری دوچرخه (دوچرخه کرایه) در شهر ولیب، 173 میلیون سفر با دوچرخه را از ابتدای شروع آن در سال 2007 ثبت نموده است.

نوشته: کریستین لوفگرن



سلام
{بنظر شما چرا ما اینهمه از ماشین و .... استفاده میکنیم؟ و دوچرخه سواری جایی نداره توی انجام کارهای روزمره حداقل به بهانه ورزش ....
اینجوری ترافیکم کمتر میشه... نشاط بیشتر میشه... آلودگی هوا کم میشه...
فرهنگ هم بالاتر میره از نظر من!... ؛
توی شهرای مختلف از کوچیک و بزرگ، پر ماشین شده...تو بعضی شهرای دیگه، بعضی شهرای بزرگ، به حقوق پیاده احترامی نمیذارن و باید مواظب باشی فقط له نشی.... یک بار خدا رحم کرد ماشین از رو پام رد نشد!.از بس که آدم باصطلاح ندیدبدید و بی ادب و غیر انسانی بود!. داشتم رد میشدم اصلا هم تقصیر من نبود...اون به هیچ وجه حقی نداشت که اونموقع بااون سرعت مخصوصا بیاد رد بشه!!!. حتی بهم برخورد کرد!. دست چپم ساعت بود، کوبید تو ماشین.خودمم خوردم به ماشین، یه میلیمتر از کفشمم رفت زیر یا کنار تایر!!!!!! اگه بلایی خدانکرده سرم میومد هیچ، حتی یک خسارت غیرجانی رخ میداد، هرجایی هم که فرار میکرد حقش رو میذاشتم کف دستش. (مثلا شمارشو سریع حفظ میکردم.خخ).
دوباره یکی از دوستان تعریف میکرد یه "احتمالاًدانشجو" یه ماشین که مقصر بوده از رو پاش رد شده با سرعت زیاد!دیگه از سرنوشتش اطلاعی دردست نیست!. دوست خودمم قبلاً من خودم شاهد بودم یه ماشین مخصوصاً بد رانندگی میکرد (باز هم تقصیر راننده بود. ازاین جوونای ویراژی) از روی پاش رد شد!!!... کلاً تب ماشینِ اونم بااین وضع خودرو...قیمت...کیفیت...}
 

mahboobeh

عضو جدید
من دوچرخه دوست دارم.. خیلیییییییییی زیاد.ولی خب نمیشه دیگه.. اونم مشهههههددد :(
ولی خب بازم بستگی داره.

ممنون استارتر عزیز. :gol:
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا مگه میشه تو این خیابونا دوچرخه سواری کرد؟ یه دوچرخه خریدم، دو سه بار بیشتر ازش نتونستم استفاده کنم، تو انبار افتاده، آخه تو خیابون خیلی خطرناکه. کافیه یه ماشین آروم بزنه بهت، 10 متر اون طرف پرت میشی.
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
اولا ممنون از استرتر به خاطر مطلب جالبی که قرار دادن...

ببینید بستگی داره... نمیشه اینجا در این برهه از زمان همچین طرحی پیاده کرد... چون فرهنگ اجتماعی مردم فرانسه خیلی بالاتر از فرهنگ اجتماعی و ترافیکی ماست...
علاوه بر اون زیر ساخت های همچین طرحی رو ما نداریم... یعنی زمانی این طرح قابل اجراست که در کنار تمام خیابون ها و پیاده رو ها یه مسیر دوچرخه سواری احداث بشه

ولی در کل بله، این کارها در هر جایی خیلی مثبت و خوبه و باعث افزایش فرهنگ میشه...

درباره نظرسنجی هم بستگی داره... مثلا به شهرش... اگه شهر توی منطقه کوهستانی باشه یا پر شیب باشه دوچرخه سخته...
ولی خب توی شهرایی که اکثر خیابونا صاف و کم شیب هستن دوچرخه خوبه... در کل من اتوبوس و مترو رو ترجیه میدم...
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرگ بر فرانسه
چرا؟.
بابا مگه میشه تو این خیابونا دوچرخه سواری کرد؟ یه دوچرخه خریدم، دو سه بار بیشتر ازش نتونستم استفاده کنم، تو انبار افتاده، آخه تو خیابون خیلی خطرناکه. کافیه یه ماشین آروم بزنه بهت، 10 متر اون طرف پرت میشی.
درسته ولی خو دوچرخه رو اگه استفاده کنی باید مثل موتور از وسایل ایمنی استفاده کنی. بعد کلاً اگر استفاده از ماشین خیلی کم بشه یعنی خیابونا خلوت تر بشه :)surprised:) خب راحت تره. حداقل تو شهرایی که زیاد بزرگ نیستن میشه ازاین روش واقعا استفاده کرد. خیلی هم خوبه. یا حداقل بیرون شهر...آخه من دیدم بیرون شهرم مثلا تو فرودگاه(البته فرودگاه هواپیماهای سم پاش و این چیزا) میرن با ماشین برا تمرین رانندگی!!. خو حداقل اونجا دیگه دوچرخه و این چیزا باشه!خخ.

اولا ممنون از استرتر به خاطر مطلب جالبی که قرار دادن...

ببینید بستگی داره... نمیشه اینجا در این برهه از زمان همچین طرحی پیاده کرد... چون فرهنگ اجتماعی مردم فرانسه خیلی بالاتر از فرهنگ اجتماعی و ترافیکی ماست...
علاوه بر اون زیر ساخت های همچین طرحی رو ما نداریم... یعنی زمانی این طرح قابل اجراست که در کنار تمام خیابون ها و پیاده رو ها یه مسیر دوچرخه سواری احداث بشه

ولی در کل بله، این کارها در هر جایی خیلی مثبت و خوبه و باعث افزایش فرهنگ میشه...

درباره نظرسنجی هم بستگی داره... مثلا به شهرش... اگه شهر توی منطقه کوهستانی باشه یا پر شیب باشه دوچرخه سخته...
ولی خب توی شهرایی که اکثر خیابونا صاف و کم شیب هستن دوچرخه خوبه... در کل من اتوبوس و مترو رو ترجیه میدم...

ممنون.
آره خب بازم بستگی داره. مثل قضیه وضع جاده ها برای رانندگی که بعضی جوونای ما تقلید میکنن و کورس میندازن!(وسط خیابون!) یا فنر ماشینا رو میبرن که بیاد پایین!!! :surprised:.دوچرخه هم همینطور . اما بالاخره باید یه فرهنگ سازی چیزی انجام بشه. یه زیرساختی آماده بشه... .(تا پراید هست رانندگی باید کرد! :D).



ممنون از همه که نظر دادید
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام در رابطه با سوال نظرسنجی میتونم بگم شهرهای دوچرخه محور و با استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به صورت گسترده آینده شهرهای دنیا خواهد بود ( امیدوارم !)
ولی آیا شهرسازی ما و شهرهای ما پتانسیل پاسخ به این سوال نظرسنجی و ترجیح پاسخ دهنده رو دارند ؟ قطعا خیر !! هیچ کدام از شهرهای ایران نمره خوبی در این زمینه نخواهند داشت

هر چند من ترجیح میدم که حداقل خرید های نزدیک و یا رفتن به باشگاه ورزشی نزدیک خانه رو با پیاده روی انجام بدم ( با همه ضعف های پیاده رو ها در این قسمت مثلا جدیدتر و نوساز شهر شیراز ) ولی آیا میتوانم مثلا بر فرض رعایت قوانین ایمنی از سوی خودم و در نظر گرفتن مسیر های مشخص برای دوچرخه سواری ( که فکر نمیکنم در آینده نزدیک اینطور باشه ) با چنین شهرسازی امکان داره !؟

نگاه به نقشه شهر شیراز




البته نگاه به قسمت های سبز شمال غرب و باغ های قصرالدشت نکنید! نسبت به 7 سال قبل در نقشه های به کمتر از یک پنجم کاهش یافته ! و شهرداری تمام بودجه ش رو از اجازه ساخت باغ های این قسمت تامین کرده ؛ و تعداد زیادی از جمعیت شهر این قسمت ساکن هست و البته ادامه این نقشه رو دیگه جا نشده ! این ادامه میره به سمت بالا شهر جدید صدرا و 4-5 شهرک خیلی پرجمعیت و چند شهر پر رفت آمد به شیراز و پردیس دانشگاه آزاد و خوابگاهای دانشگاه سراسری و همه و همه و توی همین محور شمال غرب و اکثریت خدمات شهری و شغل افراد در مرکز شهر !! و ترافیکی که توی این محور با این جمعیتی که هر روز صبح به سر کار میروند و ظهر و شب به خانه بر میگردن دیدنی هست ( عملا امکان استفاده از دوچرخه به دلیل فاصله نیست و سیستم اتوبوسرانی چندان قوی نیست و نزدیکترین ایستگاه مترو تازه ساز و با ساعات محدود هم که در یک محور کوتاه هست فاصله داره ! ) و این شهرسازی بر خلاف تمام بررسی های کارشناسی قبل از انقلاب و اوایل انقلاب صورت گرفته بود هست که توی این قسمت اجازه ساختی داده نشه و گسترش شهر از سمت دیگری باشه !

در همه شهرهای ایران مشکلاتی از این دست خیلی وجود داره و میشه برای همه ذکر کرد ! و سوال اینکه آیا پرسیدن این سوال که شهروندی که در این شهرها زندگی میکند ترجیح میدهد از کدام وسیله استفاده کند صحیح هست یا خیر ؟


__________-
* اگر در شهرهای ایران وضعیت رفت و آمد افراد کم توان جسمی رو بخواهیم بررسی کنیم این مساله ضعف مسیرهای دسترسی شهری و عدم امکانات لازم شهرها خیلی بیشتر به چشم خواهد اومد
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
باید انجمن هایی درست بشه که مثلاً از تسهیلات محیط زیست جهانی وابسته به برنامه عمران سازمان ملل متحد استفاده کنن... نه یه انقلاب یهویی و بنیادی بلکه حداقل در یک محدوده مشخص برای همه استانها و همه شهرها یکارایی انجام بشه!!!.
یه جا خوندم گفته بودن ایجاد زیرساخت کاری نداره!!! آسون و سریعه! ولی این فرهنگ سازیه که طول میکشه.... !. توی شهر اصفهان هم گویا یه خبرایی هست.حتی بحث پلیسِ!دوچرخه سوار!!!!!!....دیگه نمیدونم تاچه حد منطقی و کارآمده. خلاصه اگر میتونن برا همه جا مقدماتش رو اعمال کنن.نه که باز توشهرای بزرگتر دوباره و چندباره امانات بسازن ولی بقیه جاها هیچی.
 

الناز تبریز

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
چند وقتی هست که طرحی داخل تبریز داره اجرا میشه. ایستگاههای خاصی وجود داره که به راحتی میشه دوچرخه رو کرایه کرد تو ایستگاه بعدی تحویل داد اما فقط برای آقایونه
 

EECi

مدیر بازنشسته
چند بار از دوچرخه استفاده کردم ، باید بگم اولا سدمعبر در خیابان ها باعث میشه دوچرخه سوار بیاد به سمت داخلی خیابان و از وضع رانندگی جامعه هم مشخصه که به هیچ وجه ضمانت سلامت و تصادف نکردن و آرامش روانی ( برای مثال بوق گاه و بیگاه ) وجود نداره

پیاده روی هم که همیشه ممکن نیست چون زمان مهمه

موتور هم خطرات دوچرخه رو داره

شخصا از بین این گزینه ها اتومبیل شخصی رو ترجیح میدم

در کشوری مثل فرانسه هم مترو وجود داره هم تراموا و هم فرهنگ رانندگی وجود داره ، از طرفی خیابان ها هم استاندارد هستن و یا جایی برای رفت و امد دوچرخه تعبیه شده و...

در شهر هایی که بنده دیدم از تبریز تا تهران و ارومیه و... ، هنوز زیرساخت های لازم وجود نداره که سیستم همگانی اشتراک دوچرخه بخواد درست اجرا بشه . یه طرح های نمادی انجام دادن که موفق نبوده

یه سری مشکلات هم وجود داره

آیا یه خانم هم می تونه از دوچرخه استفاده کنه با شرایط موجود ؟
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند بار از دوچرخه استفاده کردم ، باید بگم اولا سدمعبر در خیابان ها باعث میشه دوچرخه سوار بیاد به سمت داخلی خیابان و از وضع رانندگی جامعه هم مشخصه که به هیچ وجه ضمانت سلامت و تصادف نکردن و آرامش روانی ( برای مثال بوق گاه و بیگاه ) وجود نداره

پیاده روی هم که همیشه ممکن نیست چون زمان مهمه

موتور هم خطرات دوچرخه رو داره

شخصا از بین این گزینه ها اتومبیل شخصی رو ترجیح میدم

در کشوری مثل فرانسه هم مترو وجود داره هم تراموا و هم فرهنگ رانندگی وجود داره ، از طرفی خیابان ها هم استاندارد هستن و یا جایی برای رفت و امد دوچرخه تعبیه شده و...

در شهر هایی که بنده دیدم از تبریز تا تهران و ارومیه و... ، هنوز زیرساخت های لازم وجود نداره که سیستم همگانی اشتراک دوچرخه بخواد درست اجرا بشه . یه طرح های نمادی انجام دادن که موفق نبوده

یه سری مشکلات هم وجود داره

آیا یه خانم هم می تونه از دوچرخه استفاده کنه با شرایط موجود ؟

با این شهرسازی ما فکر هم نکنم هیچوقت بشه زیرساخت لازم برای دوچرخه سواری رو بوجودش آورد مگه اینکه شهرامون رو با بمب اتم پودر کنیم دوباره بسازیم! بدبختی اینه که شهرها و مناطق جدید شهری هم که ساخته میشه بازم همین آشه و همین کاسه
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقایسه تصاویر هوایی از ساختار شهرای ما با شهرای خارجی
... اصلا یه وضعی!.
 

مریدا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان من عاشق پیاده رویم اگه شرایط خوب باشه عالیه
 

ELnur

عضو جدید
کاربر ممتاز
بستگی به شرایطش داره ترتیب الویت 1-دوچرخه-2-پیاده روی 3-ماشین شخصی
اما چیزی که تو واقعیت دارم اجرا میکنم گزینه ی 3-2هستش
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز


موج نرم افزارهای جدید گوشی‌های هوشمند، مسلماً دوچرخه سواری را آسان می‌گرداند

توضیح تصویر: برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند طیف وسیعی از کاربردها را برای دوچرخه سواران به همراه داشته باشند – از اجازه دادن به کاربران برای مکان یابی ایستگاه‌های دوچرخه سواری گرفته تا ارائه اطلاعات در مورد آسیب دیدگی. عکس از davebloggs007/Flickr.
با رشد تعداد فزاینده کاربران تلفن‌های هوشمند و دوچرخه سواران شهری، برنامه‌های تلفن همراه برای دوچرخه سواران نیز ظهور کردند که جای تعجب ندارد. این نوآوری‌ها را می‌توان در راه‌های بی شماری – از نقشه خوانی تا ارائه تصاویری از چاله‌هایی در محل که نیاز به تعمیر دارد، به کار برد. همراه با خطوط دوچرخه سواری و دیگر فرم‌های زیرساخت‌های جاده ای، برنامه‌های تلفن همراه کاربرپسند، نه تنها بیشتر مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه می‌کنند، بلکه همچنین یک محیط امن را برای دوچرخه سواران در مسیرها فراهم می‌آورند.

هدایت سیستم‌های به اشتراک گذاری دوچرخه


طرح‌های به اشتراک گذاری دوچرخه که اولین بار در آمستردام در سال 1965 شروع به کار نمودند، به صورت تصاعدی رشد کرده‌اند.

بزرگ‌ترین آن- در شهر هانگژو چین- حدود 50000 دوچرخه را در 2000 موقعیت ارائه می‌دهد. با اضافه شدن تقاضاها، دوچرخه‌های هانگژو در صورتی که کاربر خرید بلیط اتوبوس نیز داشته باشد، 90 دقیقه خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

در حال حاضر، بسیاری از این سیستم‌های بسیار محبوب به اشتراک گذاری دوچرخه، همراه با برنامه‌های تلفن همراه، به راحتی وظیفه خود را ایفا می‌نمایند. به عنوان مثال، EcoBici در مکزیکو سیتی، دارای یک برنامه اختصاصی است که ایستگاه‌های دوچرخه سواری و همچنین تعداد دوچرخه‌های موجود را بر روی یک نقشه تعاملی نمایش می‌دهد.



ویژگی واقعیت + نرم افزار Spotcycle


توضیح تصویر: ویژگی واقعیت + نرم افزار Spotcycle. عکس از Spotcycle.

برخی از به اشتراک گذاران دوچرخه، مانند اشتراک گذاری دوچرخه پایتخت در واشنگتن DC، به وسیله نرم افزار Spotcycle عمل می‌کنند – یک برنامه رایگان تلفن همراه که در واقع ایستگاه‌ها را مکان یابی می‌کند، تعداد دوچرخه‌های موجود را اعلام می‌کند، و یک سیستم هدایتی برای تعیین مسیر از یک ایستگاه به دیگری فراهم می‌آورد. این شرکت یک گام فراتر گذاشته، و قابلیت جدیدی به نام Reality + را ارائه می‌دهد، که یک همپوشانی واقعی تکمیل شده است که برای تعیین محل ایستگاه‌های دوچرخه نزدیک، به صورت زنده استفاده می‌شود، که باعث می‌شود سیستم‌های به اشتراک گذاری دوچرخه بیشتر در دسترس باشند. Spotcycle به تازگی به سوی حمایت از طرح به اشتراک گزاری دوچرخه Abu Dabhi’s ADBC حرکت کرده است – اتفاقی در منطقه که به احتمال زیاد اشتراک گزاری دوچرخه در آن هنوز در حال ظهور و پیدایش است.

رشد جامعه‌ی دوچرخه سواران


در چند سال گذشته، توسعه دهندگان شروع به نگاهی فراتر از به اشتراک گذاری دوچرخه برای کسانی که صاحبان شهری دوچرخه شخصی می‌باشند، کرده‌اند. برنامه‌هایی که به دوچرخه سواران اجازه می‌دهد که از طریق پیگیری فعالیت‌ها و چالش‌ها مرتبط شوند، می‌توانند یک جامعه قوی تری از دوچرخه سواران را پرورش دهند. برخی از این برنامه‌ها پلت فرمی برای رقابت پذیری دوستان و به اشتراک گذاری مسیرهای ثبت شده و اطلاعات ترافیکی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، Spinlister یک سیستم اجاره ای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا دوچرخه‌هایی را برای اجاره گرفتن از دوچرخه سواران همکار خود در منطقه پیدا کنند. آن‌ها خود را “به اشتراک گذاری جهانی دوچرخه” می‌نامند، که از طریق آن کاربران می‌توانند تقریباً در هر گوشه ای از جهان یک دوچرخه برای سواری پیدا کنند که به ویژه در هنگام سفر خیلی مفید است!
علاوه بر ردیابی مسیر، برنامه‌هایی مانند Map My Ride با به روز رسانی اخبار برای ارسال، یک اجتماع را به همراه دارد. Map My Ride دارای شبکه ای بیش از 30 میلیون کاربر است که با یکدیگر در ارتباطند و دستاوردهای خود را به اشتراک می‌گذارند.

نرم افزارها می‌توانند به عنوان منابع آموزشی نیز به کار گرفته شوند


اغلب نیاز بزرگی برای بالا بردن سطح آگاهی و آموزش عمومی در مورد دوچرخه سواری شهری وجود دارد. با آگاهی نسبت به این موضوع، برنامه Bike Doctor اطلاعات فنی در مورد تعمیر و نگهداری ارائه می‌دهد به طوری که دوچرخه سوار می‌تواند در هر نقطه ای تعمیر و نگهداری را انجام دهد. به طور مشابه، برنامه Size My Bike اجازه می‌دهد تا کاربران آمادگی بدنی فردی خود را بسنجند، و توصیه‌هایی را برای اندازه دوچرخه خود در اختیار داشته باشند.



کمک‌های اولیه St John Ambulance’s
در برنامه دوچرخه سواران، به کاربران اطلاعاتی در مورد چگونگی کمک به خودشان در صورت تصادف ارائه می‌دهد.

توضیح تصویر: کمک‌های اولیه St John Ambulance’s در برنامه دوچرخه سواران، به کاربران اطلاعاتی در مورد چگونگی کمک به خودشان در صورت تصادف ارائه می‌دهد. عکس‌های کاربر.

یکی دیگر از برنامه‌های مفید، برنامه کمک‌های اولیه St. John Ambulance’s برای دوچرخه سواران است، که اطلاعات کمک‌های اولیه و تکنیک‌های مراقبت از خود در حوادث ناشی از دوچرخه سواری را فراهم می‌کند. برنامه‌هایی از این قبیل، به ویژه برای جوامع دوچرخه سواری ای که هنوز در حال رشد هستند و فروشگاه‌های دوچرخه یا منابع کمکی در آن‌ها هنوز در دسترس نیست، مفید هستند.
 

Similar threads

بالا