10 منبع پرتو گاما از ديد تلسكوپ Fermi

Mehr noosh

عضو جدید
تلسكوپ Fermi به عالمى آكنده از پرتوهاى گاما چشم دوخته است! نقشه اى جديد با تلفيق داده هاى به دست آمده در طول 3 ماه از تلسكوپ فضايى Fermi دريچه اى نوين از كيهان پر انرژى را در مقابل ديدگان ستاره شناسان گشوده است از این موارد می توان به شراره هاى پرانرژى از سياه چاله هاى پرجرم كهكشان هاى دوردست، تپ اختران، منظومه هاى دوتايى پرجرم و حتى خوشه های كروى واقع در راه شیری اشاره داشت
منابع اين پرتوهاى گاما از راه شيرى و كهكشان هايى با ميليون ها سال نورى فاصله از ما؛ سرچشمه مى گيرند. گروه کنترل کننده تلسكوپ Fermi براى نشان دادن تنوع اين اجرام، 10 جرم برتر را شامل 5 منبع در راه شيرى و 5 منبع در وراى كهكشان ما برگزيده است و در این قسمت به بررسی این اجرام می پردازیم



5 منبع در درون راه شیری:

خورشيد- خورشيد كه اكنون در حداقل فعاليت است، تنها بنابر يك دليل مى تواند منبعى مورد توجه قرار بگيرد: خورشيد يگانه جرمى است كه درآسمان روز حركت مى كند. حركت سالانه خورشيد در برابر زمينه آسمان بازتابى از گردش زمين به دور خورشيد است. خورشيد تنها منبع پرتو گاما هنگام بروز شراره هاى خورشيدى است. اخترشناسان انتظار دارند طی چند سال آتی همگام با افزايش فعاليت هاى خورشيدى، شراره هاى پرانرژى بيشترى ساطع شده که ابزارهاي با دامنه انرژى تلسكوپ اين فضاپيما قادر به مشاهده آن ها نخواهند بود.

LSI+61 303- جرم مذکور يك دوتايى پرتو X با جرمی بسیار بالا است كه در فاصله 6500 سال نورى در ذات الكرسى واقع شده است. اين منظومه غيرعادى شامل ستاره اى داغ از نوع B و ستاره اى نوترونى است که انفجارهاى راديويى توليد مى كند. درواقع هر 26.5 روز رخ مى دهد این پدیده رخ می دهد. کماکان ستاره شناسان قادر نيستند عامل انرژى اين گسيل ها را توضيح دهند.

PSR J1836+5925- این جرم نیز يك تپ اختر است که دردرون صورت فلكى اژدها واقع شده است. در واقع نسل جديدى از تپ اخترهاى كشف شده توسط Fermi است كه به صورت پرتو گاما مى تپد.

47 Tucanae – که با نام NGC 104 نيز شناخته مى شود خوشه ای کروی در فاصله ی 15000 سال نورى از زمین در صورت فلكى توكان جاى گرفته است. تلسكوپ Fermi پرتوهاى گاما را از طريق ماده (الكترون) و پادماده (پوزيترون) توليد شده پس از برخورد اين پرتوها با لايه هاى تنگستن كشف كرد.

جرم ناشتاخته-بيش از 30 مورد از روشن ترين منابع پرتو گاما كه توسط Fermi مشاهده مى شوند، در ساير طول موج ها قرين ندارند. اين جرم در ماموريت هاى قبلى مشاهده نشد و تلسكوپ ماموريت Fermi آن را به عنوان يك متغير مشاهده كرد. اين منبع در نزديكى صفحه راه شيرى در صورت فلكى دم مار قرار دارد. بنابراين امكان دارد در كهكشان خود ما باشد، اما در حال حاضر اطلاعات ستاره شناسان در مورد آن بسیار کم است.

5 منبع در ماوراى كهكشان ما:

NGC 1275 –اين كهكشان با 233 ميليون سال نورى فاصله از زمین، در درون خوشه ای كهكشانى واقع در صورت فلکی برساووس است، این جرم به دلیل گسيل راديويى بسیار پر آوازه است.



3C 454.3.- نوعى كهكشان فعال به نام blazar است ، گاهى زبانه مى كشد وگاهى كم سو مى شود اما همواره در محدوده ی ديد Fermi است. اين كهكشان در فاصله 7.2 بيليون سال نورى ما در صورت فلكى فرس اعظم قرار دارد.

PKS 0727-115-درست است که اين جرم در صفحه راه شيرى قرار گرفته؛ اما این جرم عضوى از كهكشان راه شیری نیست. به عقيده ستاره شناسان اين منبع گونه اى از كهكشان فعال است که به آن نام كوازار را داده اند. شایان ذکر است که جرم مذکور در 9.6 بيليون سال نورى ما در صورت فلكى كشتى دم واقع شده است.
PKS 1502+106 – اين جرم كه در فاصله 10..1 سال نورى در صورت فلكى عوا قرار دارد به يكباره ظاهر شد، كمى بيش از 3C 45403 درخشيد و سپس محو شد.

جرمى ناشناخته- اين منبع كه در جنوب صورت فلكى كبوتر قرار گرفته احتمالا در خارج از راه شيرى قرار دارد.در حال حاضر تحقیق برای دریافتن به آن ادامه دارد

تلسكوپ Fermi در حالت جستجو هر سه ساعت تمام آسمان را بررسى مى كند.
 

Similar threads

بالا