رفتارهاي دراماتيك نوزاد ستاره

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] رفتارهاي دراماتيك نوزاد ستاره

[/h]






منجمان با استفاده از چشمان مجهز به اشعه ايكس سه تلسكوپ فضايي، موفق به رصد رفتارهاي دراماتيك يك نوزاد ستاره خورشيدمانند شدند.




به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آن‌‌ها اين موفقيت را به هنگام انتشار فوران‌هاي ماندگار و پرقدرت اين ستاره پرسرعت صورت دادند.

ستاره نوزاد كه V1647 Orionis نام دارد، در واقع به عنوان يك پروتوستار شناخته شده و از ابرهاي متشكل از گاز و غبار اطراف به وجود آمده است.




ستاره جديد در يك هزار و 300 سال نوري از زمين و در McNeil's Nebula (كانون شلوغ شكل‌گيري ستارگان در مجمع‌الكواكب اوريون) واقع شده است.

ستاره V1647 هر روز يك دور (حدود 30 بار سريع‌تر از خورشيد) به دور خود مي‌چرخد و داراي دو نقطه فعال انتشار دهنده پرتو ايكس است.




اين پروتوستار منجمان را فريب داد زيرا در سال 2004 فوران كرد و به مدت دو سال McNeil's Nebula را روشن نگه داشت اما اوايل سال 2006 فروكش كرد. اين نوزاد ستاره‌يي در سال 2008 بار ديگر فعال شد و از آن زمان تاكنون درخشان مانده است.

در مطالعه جديد، ستاره‌شناسان منبع انتشارات با انرژي بالاي آن را توسط سه تلسكوپ رصدخانه پرتو ايكس چاندراي ناسا، ماهواره ژاپني سوزاكو و همچنين XMM-Newton متعلق به آژانس فضايي اروپا شكار كردند.




آن‌هااز انحناهاي نوري پرتو ايكس ستاره براي تعيين چرخش آن بهره بردند. اين امر V1647 را به يكي از جوان‌ترين ستاره‌هايي بدل كرده كه چرخش آن از اين طريق محاسبه شده است. دانشمندان اين ستاره را يك پروتوستار مي‌دانند كه هنوز در فرايند شكل‌گيري است.

به گفته كنجي هاماگوچي از مركز پرواز فضايي گودارد ناسا، تحقيقات صورت گرفته با استفاده از مادون قرمز حاكي از آن است كه بيش از يك ميليون سال از عمر اين پروتوستار نمي‌گذرد و شايد جوان‌تر هم باشد.




گفته مي‌شود V1647 توسط گاز ناشي از ديسك اطراف سوخت‌رساني مي‌شود و قادر است تا ميليون‌ها سال به همين طريق به رشد خود ادامه دهد. اين امر قبل از توانايي آن در توليد انرژي خود از طريق همجوشي هيدورژن و هليم در هسته‌اش روي مي‌دهد. خورشيد و ساير ستاره‌هاي بالغ از اين روند براي تامين انرژي‌شان استفاده مي‌كنند.




هاماگوچي و همكارانش همچنين دو ناحيه ستاره نوزاد را كه انتشاردهنده پرتو ايكس بوده و هزاران بار داغ‌تر از ساير نقاط آن هستند، مطالعه كردند. اين نقاط ديناميك در طرفين مقابل ستاره قرار دارند و نقطه جنوبي پنج برابر درخشان‌تر از ديگري است.

در طول انتشارات وسيع ستاره، آن‌‌ها دريافتند كه اين شي كيهاني جرم به دست مي‌آورد، پلاسما و اشعه ايكس خارج مي‌كند و همچنين افزايش متناوب دما را نشان مي‌دهد.




دانشمندان بر اين باورند كه فعاليت مغناطيسي موجود بر روي سطح ستاره‌يي يا در اطراف آن منجر به ايجاد پلاسماي فوق داغ مي‌شود.اين رفتار با تغيير، شكستن و اتصال دوباره ميدان‌هاي مغناطيسي كه ستاره و ديسك را به هم متصل مي‌كنند، (اما با سرعت‌هاي چرخشي متقاوت) ادامه يابد. فعاليت مغناطيسي بر روي سطح ستاره‌يي همچنين مي‌تواند از به‌هم‌پيوستگي مواد موجود بر روي آن ناشي شود.

انتشارات اشعه ايكس مشاهده شده به هنگام چرخش ستاره نشان‌ مي‌دهد كه اين شي بدون تبديل خود به قطعات كوچك‌تر، مي‌تواند با سرعت هر چه تمام‌تر بچرخد.

با اين حال بر خلاف رفتار خشن ستاره و ديسك مشاهده شده، V1647 از سال 2004 در وضعيت نسبتاً ثابتي بوده است.

تحقيقات و مشاهدات انجام شده توسط ماهواره‌هاي پرتو ايكس چندگانه ديدگاه‌هاي بهتري را در خصوص رويدادهاي ا دروني ديسك‌هاي پوشيده از غبار ستاره‌هاي جوان در اختيار مي‌گذارد.

جزئيات اين تحقيق در مجله Astrophysical Journal انتشار يافت

 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]ناسا همچون یک "ماما" بر تولد یک ستاره نظارت می کند [/h]

* ستاره شناسان با بهره از دیدِ پرتو ایکسٍ سه تلسکوپ فضایی، نگاهی به پشت صحنه ی رفتار پرهیجان و دیدنی
یک ستاره ی خورشیدسان نوزاد انداختند. این ستاره به سرعت دور خود می چرخد
و فوران های نیرومند و بلندمدت از خود بروز می دهد.








ستاره ی نوزاد V1647 شکارگر در حین فوران هایش، سحابی مک نیل را روشن کرد. در این نگاره ی هنری، میدان های مغناطیسی جریان های پرقدرت را روانه ی ستاره کرده و دو نقطه ی داغ پدید آورده اند که از هر یک، پرتوهای پرانرژی از آن ها گسیلیده می شود. تصویر بزرگ تر




این ستاره ی نوزاد با نام "V1647 شکارگر" (V1647 جبار- V1647 Orionis)، به عنوان یک پیش-ستاره شناخته می شود و از دل ابرهای گاز و غبار محیط پیرامونش پدید آمده. فاصله ی آن از ما 1,300 سال نوریست و در سحابی مک نیل که یک کانون شلوغ ستاره زایی در صورت فلکی شکارگر (جبار) می باشد جای دارد.


V1647 روزی یک بار به گرد خود می چرخد، حدود 30 بار سریع تر از خورشید؛ و دو چشمه ی فعال تابش پرتو X دارد که از این دو نقطه، گاز از قرص پیرامون ستاره به سوی این ستاره ی رو به رشد سرازیر شده و آن را تغذیه می کند.


این ستاره ی جوان از سال 2004 که فوران کرد و سحابی مک نیل را روشن نمود، ستاره شناسان را شیفته ی خود ساخت. به گفته‌ی پژوهشگران، در اوایل سال 2006 روشناییش فروخفت؛ تا سال 2008 که این نوزاد ستاره ای دوباره بیدار شد و از آن زمان تاکنون روشن مانده است.

خط زرد نشانگر پرتو ایکس گسیلیده از V1647 شکارگر می باشد.
این پرتو ایکس، ترکیبیست از دو برون ریزی پرتو ایکس از دو نقطه
(خط های سبز و سرخ) که در دو سوی مخالف ستاره جای دارند.


در یک پژوهش تازه، ستاره شناسان با بهره از سه تلسکوپ فضایی پرتو ایکس جدا از هم، این چشمه ی تابش های پرانرژی را بررسی کردند. سه تلسکوپ عبارت بودند از: رصدخانه ی پرتو ایکس چاندرای ناسا، ماهواره ی ژاپنی سوزوکو، و XMM- نیوتن متعلق به آژانس فضایی اروپا.



پژوهشگران بررسی V1647 شکارگر را از سال 2004 و اندکی پس از فورانش آغار کردند، و با بررسی آن تا سال 2010، داده‌هایی از دو چشمه ی فورانش گرد آوردند.



جوئل کاستنر، یکی از نویسندگان این پژوهش و استاد بنیاد فناوری روچستر در هنریتای نیویورک، طی بیانیه ای گفت: «این مشاهدات به ما دیدگاهی از درون گهواره ی یک ستاره ی بسیار جوان می‌دهد، انگار که بتوانیم تپیدن قلبش را ببینیم. ما عملن آن را در حال چرخش می بینیم. ما این ستاره را در لحظه ای یافته ایم که با گرفتن و کشیدن ماده از گاز پیرامونش، آنقدر سریع می چرخد که به سختی می تواند خودش را یکپارچه نگهدارد. سرعت چرخش آن تقریبن در حد فروپاشی است.»


پژوهشگران با بهره از منحنی های نور پرتو ایکس ستاره، چرخش آن را اندازه گرفتند و بدین ترتیب به گفته ی آنان، ستاره ی V1647 یکی از جوان ترین ستارگانیست که چرخشش با بهره از یک شیوه ی بر پایه ی پرتو ایکس اندازه گرفته شده. دانشمندان همچنین توانستند این جرم را به عنوان یک پیش-ستاره که هنوز در روند شکل گیری به سر می برد شناسایی کنند.


نویسنده ی اصلی پژوهش، کنجی هاماگوچی که اخترفیزیکدانی در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مریلند است در بیانیه ای می گوید: «ما بر پایه ی بررسی های فروسرخ گمان می کنیم این پیش-ستاره بیش از یک میلیون سال سن نداشته باشد، و چه بسا از این هم جوان تر باشد.»


چنانچه پژوهشگران می گویند، V1647 از گازی که درون قرص پیرامونش وجود دارد تغذیه می کند، و می تواند تا پیش از آن که روی پای خود بایستد و بتواند مانند خورشید و دیگر ستارگان بالغ، انرژیش را از راه همجوشی هیدروژن به هلیوم در هسته اش تامین کند، تا میلیون ها سال از همین راه به رشد خود ادامه دهد.


پیش-ستاره ی V1647 شکارگر در نوک یک مخروط روشن
به نام سحابی مک نیل، که در ژانویه ی 2004 نزدیک یکی از
اوج های فورانش یافته شد.
هاماگوچی و همکارانش همچنین دو منطقه ی V1647 را بررسی کردند که در حال گسیل پرتو های ایکس می باشند و هزاران بار داغ تر از بقیه ی جاهای ستاره اند. به گفته ی پژوهشگران، این دو لکه ی پویا در دو سوی مخالف ستاره جای دارند و آن که در جنوب ستاره است، پنج برابر درخشان تر از دیگریست.

چگالی اندک این ستاره ی نوزاد باعث شده پف کند و به اندازه ی حدود پنج برابر خورشید برسد؛ در نتیجه هر یک از این دو خال بزرگ مادرزادی، تقریبن پهنایی به اندازه ی خورشید دارند.


پژوهشگران در میان فوران های بلندمدت و کِشدار ستاره متوجه شدند که V1647 جرم و توده گرد می آورد، پلاسما و پرتو ایکس بیرون می ریزد، و افزایش دمای سرسام آوری را به نمایش می‌گذارد.


هاماگوچی می گوید: « ما می پنداریم فعالیت مغناطیسی روی یا پیرامونِ سطح این ستاره باعث پیدایش پلاسمای اَبَرداغ می شود. این رفتار می تواند در اثر پیچش های پیوسته و ادامه دار، شکستن و بازپیوند میدان های مغناطیسی که ستاره را به قرص پیرامون می پیوندند ولی خود با سرعتی متفاوت می چرخند حفظ و تقویت شود. فعالیت مغناطیسی روی سطح خود ستاره می تواند ناشی از برافزایش و گرد آمدن مواد روی آن نیز باشد. »


به گفته ی دانشمندان، گسیلش پرتو ایکسِ مشاهده شده به هنگام چرخش ستاره نشان می دهد V1647 - به دلیل بزرگیش- سرعت چرخشی دارد که تا آن حد هست که [تنها] بتواند جلوی تکه پاره شدن خود را بگیرد.

ولی با وجود رفتار خشنی که از V1647 و قرص پیرامونش دیده می شود، به نظر می رسد این ستاره از هنگام آغاز بررسیش توسط پژوهشگران در سال 2004 تاکنون نسبتن پایدار و باثبات بوده است. انتظار می رود پژوهش با کمک ترکیبی از چند ماهواره‌ی پرتو ایکس، به ستاره شناسان دیدگاه بهتری از رخدادهای احتمالی درون قرص های پنهان در غبار ستارگان جوان ارایه کند. جزییات دستاوردهای این پژوهش در نسخه ی 20 ژوییه ی نشریه ی اخترفیزیک ( Astrophysical Journal) منتشر شده است.

برای دیدن ویدئو این پدیده به شیلتر شکن نیاز دارید


http://www.youtube.com/watch?v=XIxoQjJ0ALs&feature=player_embedded



منبع: SPACE.com
برگردان: یک ستاره در هفت آسمان
 

mahdiarej

عضو جدید
پاسخ یک دوست

پاسخ یک دوست

:gol:دوست من مردم غیور آذربایجان تنها نیستند ایران را دارند اما کجایند فریادرسان استوار و بی پروا برای آوارگان شصت ساله ی فلسطینی کجایند مردان ایرانی کوروش تباران که قلبشان برای تمام انسانیت می سوخت.عزیز دوست من ایرانی زاده هیچ گاه مرگ را بر مردم جهان نمی فرستد می خواهم از تو تا احساسات خود را کنترل کنی و ایرانی وار و شیعه گون بنویسی . ما مرگ را برای تنها و تنها خون خواران انسان چهره به نام زایونیسم ها و آن کسانی می فرستیم که شایسته ی بودن در دنیایی که تو هستی نیستند پس قلبت را برای تمام مردم دنیای ستمدیده بیارای:gol::gol::gol::gol::gol::gol::heart:.:gol:
 

mahdiarej

عضو جدید
دوست من مردم غیور آذربایجان تنها نیستند ایران را دارند اما کجایند فریادرسان استوار و بی پروا برای آوارگان شصت ساله ی فلسطینی کجایند مردان ایرانی کوروش تباران که قلبشان برای تمام انسانیت می سوخت.عزیز دوست من ایرانی زاده هیچ گاه مرگ را بر مردم جهان نمی فرستد می خواهم از تو تا احساسات خود را کنترل کنی و ایرانی وار و شیعه گون بنویسی . ما مرگ را برای تنها و تنها خون خواران انسان چهره به نام زایونیسم ها و آن کسانی می فرستیم که شایسته ی بودن در دنیایی که تو هستی نیستند پس قلبت را برای تمام مردم دنیای ستمدیده بیارای:gol::gol::gol::gol::gol::gol::heart:.:gol:
 
بالا