کشف یک کاندید "مرده" برای شناسایی ماده تاریک

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94090301634

سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲



تحقیقات جدید ستاره‌شناسان یک کهکشان مرده را شناسایی کرده که به نظر مملو از ماده تاریک است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان با اندازه‌گیری جرم کهکشان کوتوله Triangulum II که در نزدیکی کهکشان راه شیری است، احتمالا توانسته‌اند بالاترین تمرکز ماده تاریک را در میان همه کهکشان‌های شناخته‌شده کشف کنند.
Triangulum II یک کهکشان کوچک کم‌نور در لبه راه شیری است که تنها از حدود 1000 ستاره تشکیل شده و ستاره‌شناسان آن را "مرده" می‌خوانند.
محققان با استفاده از تلسکوپ کپلر به بررسی شتاب شش ستاره که در اطراف مرکز این کهکشان حرکت می‌کردند، پرداخته و با رصد نیروی گرانشی وارد بر ستارگان توانستند جرم Triangulum II را اندازه‌گیری کنند.
جرم کلی بسیار بزرگتر از تعداد ستارگان این کهکشان است که نشان می‌دهد مقادیر زیادی ماده تاریک در این جرم شرکت دارند. به گفته محققان، نسبت ماده تاریک به ماده عادی در این کهکشان، بالاترین میزان مشاهده شده در همه کهکشان‌های شناخته‌شده است.
از این رو می‌توان Triangulum II را کاندید اصلی برای تلاش‌ها در جهت شناسایی مستقیم نشانه‌های ماده تاریک دانست. ذرات خاصی از ماده تاریک موسوم به "ذرات عظیم با تعامل ضعیف (WIMP) ابر متقارن" یکدیگر را در زمان برخورد از بین برده و پرتوهای گامایی تولید می‌کنند که از زمین قابل مشاهده است.
این یافته‌ها در مجله Astrophysical منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا