ترفند هاي عكاسي با گوشي هوشمند

avina7707

عضو جدید



ممكن است به خاطر كيفيت يا امكانات نه چندان پيشرفته‌ي نرم‌افزار دوربين گوشي‌هاي هوشمند، به دنبال دوربين‌هاي ويژه‌ي عكاسي مانند DSLR باشيد. با اين حال اگر از شيوه‌ي استفاده از نرم‌افزار دوربين گوشي و پيكربندي صحيح آن آگاهي داشته باشيد، مي‌توانيد نتايج بهتري در مقايسه با نرم‌افزار پيش‌فرض دوربين آيفون يا دستگاه‌هاي اندرويدي كسب كنيد. با زوميت همراه باشيد.


اگر از تجربه‌ي عكاسي با دوربين گوشي‌هاي هوشمند و امكانات نرم‌افزار دوربين آن رضايت كافي نداشته باشيد، به احتمال قوي با وجود قيمت بالا به دنبال دوربين‌هاي ويژه‌ي عكاسي مانند DSLR كه كيفيت و امكانات به مراتب پيشرفته‌تري را در اختيار كاربران مي‌گذارند، خواهيد رفت. هرچند دوربين‌هاي موبايل نمي‌توانند عكس‌هايي به خوبي دوربين‌هاي DSLR بگيرند اما مي‌توان كيفيت عكس‌هاي گرفته شده با گوشي‌هاي موبايل را بهتر كرد.


اگر از ترفندهاي عكاسي با دوربين گوشي‌هاي هوشمند، بهره‌مندي از نرم‌افزار پيش‌فرض دوربين دستگاه و پيكربندي صحيح آن آگاهي داشته باشيد، مي‌توانيد براي ثبت لحظاتي از زندگي خود، نتايج با كيفيت بالاتري از نرم‌افزار پيش‌فرض دوربين آيفون يا دستگاه‌هاي اندرويدي به دست بياوريد. در ادامه‌ي مقاله ترفندهاي مختلف عكاسي با گوشي‌هاي هوشمند را تشريح خواهيم كرد.


۱- يادگيري قانون يك سوم
در توضيح اين قانون بايد اظهار كنيم كه به منظور حفظ تركيب‌بندي صحيح در ثبت عكس، بايد صحنه‌ي مورد نظر را در ذهن خود به ۹ بخش مستطيلي كاملا مساوي تقسيم‌بندي كرده و سوژه‌هاي مورد نظر را در نقاط تقاطع خطوط تصور شده قرار دهيد.





با نرم‌افزارهاي دوربين سيستم عامل اندرويد و iOS، نيازي به تجسم اين خطوط در ذهن نيست. در اندرويد، بر روي دكمه‌ي menu ضربه زده و Settings را انتخاب كنيد. سپس Show grid in viewfinder را براي نمايش خطوط متقاطع در منظره‌ياب، برگزينيد. در iOS هم به بخش Photos & Camera موجود در منوي اصلي نرم‌افزار Settings رفته و بر روي دكمه‌ي لغزنده‌ي Grid ضربه بزنيد تا در حالت On قرار بگيرد.


۲- استفاده از تكيه‌گاه ثابت
براي ثبت بسياري از عكس‌ها با استفاده از گوشي هوشمند، به ويژه در موقعيت‌هاي كم نور كه گوشي در تلاش براي دريافت نور بيش‌تر از محيط است، ثابت نگه داشتن گوشي بسيار حياتي است. اگر خواستار نتايج عالي در ثبت تصاوير هستيد، مي‌توانيد از سه‌پايه‌هاي مخصوص عكاسي استفاده كنيد. اما براي اين كار مي‌توانيد از اشياي اطراف خود هم استفاده كنيد!





اگر مايل به خريداري سه‌پايه‌ي عكاسي نيستيد، مي‌توانيد از ديوار، ميز يا طاقچه‌ي روي ديوار براي ثابت نگه داشتن گوشي استفاده كنيد. زمان‌سنج خودكار موجود در نرم‌افزار دوربين سيستم عامل‌هاي اندرويد و iOS، مي‌تواند در اين زمينه كمك حال شما باشد. به طوري كه مي‌توانيد از گوشي روي اشياي ثابت دور شده و عكس خود را به طور خودكار ثبت كنيد.


۳- تغيير نقطه‌ي تمركز (فوكوس)
جدا از دستگاه اندرويدي يا آيفون مورد استفاده، مي‌توانيد با ضربه زدن بر روي نقطه‌اي از صفحه نمايش گوشي هوشمند، قبل از ثبت عكس نقطه‌ي تمركز (فوكوس) را در صحنه‌ي مورد نظر تغيير دهيد. انجام اين كار براي مطابقت با نقطه‌ي تمركز انتخاب شده، موجب تغيير سطح نوردهي مي‌شود. در واقع مي‌تواند به عنوان راهكاري دستي براي روشن‌تر كردن يك محيط تاريك يا كاهش روشنايي محيط هم مورد استفاده قرار گيرد.





كاربران آيفون مي‌توانند با ضربه زدن و نگه داشتن انگشت بر روي نمايشگر، نقطه‌ي تمركز و سطح روشنايي را قفل كنند تا حتي هنگام جابه‌جايي دوربين، تنظيمات اعمال شده ثابت باقي بمانند. همچنين مي‌توانيد با لمس چند ثانيه‌اي و كشيدن انگشت به طرف بالا يا پايين بر روي نمايشگر، سطح نوردهي را تغيير دهيد. هنگام انجام اين كار، آيكون خورشيد شكل كوچكي تغييرات در حال اعمال را نشان خواهد داد.


۴- استفاده از دكمه‌ي فيزيكي شاتر
در اين مقاله صحبت از ثابت نگه داشتن گوشي هوشمند به منظور ثبت بهتر تصاوير شد. تلاش براي نگه داشتن گوشي و هم‌زمان ضربه بر روي دكمه‌ي نرم‌افزاري شاتر موجود در نمايشگر، هميشه كار آساني نيست. اين كار در برخي شرايط باعث لرزش دست در لحظه‌ي حساس ثبت تصوير خواهد شد.





به جاي آن مي‌توانيد از هر يك از دكمه‌هاي فيزيكي تغيير حجم صدا (افزايش يا كاهش دهنده) براي ثبت تصاوير خود استفاده كنيد. اين ترفند در گوشي‌هاي آيفون، نكسوس و بيش‌تر گوشي‌هاي ديگر اندرويدي قابل استفاده بوده و تحت عنوان Volume button function يا نام‌هاي مشابه ديگر در دسترس است. اجباري در استفاده از راهكار پيشنهادي نبوده و هميشه بهترين گزينه محسوب نمي‌شود؛ اما در برخي از موقعيت‌ها مي‌تواند انتخابي مفيد باشد.


۵- اعمال حالت خودكار HDR
درحال حاضر آخرين نسخه از نرم‌افزار دوربين موجود در هردو سيستم عامل iOS و اندرويد، داراي حالت خودكار HDR هستند. اين قابليت به منظور مطابقت بيش‌تر با محيط واقعي، فيلتري با دامنه‌ي رنگي بالا (High Dynamic Range) را به تصوير اعمال مي‌كند. دكمه‌ي مربوط به قابليت ياد شده، تحت عنوان HDR در سمت چپ نرم‌افزار دوربين هردو سيستم عامل ياد شده، قرار دارد.





دامنه‌ي رنگي بالا حداقل در عكاسي با گوشي هوشمند، روشن‌ترين و تاريك‌ترين بخش‌هاي موجود در تصوير را در سطح متعادلي نگه مي‌دارد تا جزئيات بيشتري از تصوير قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال، هنگام ثبت تصوير از محو شدن مناظر تاريك موجود در زير آسمان درخشان جلوگيري مي‌كند. اين كار نيازمند نوردهي نسبتا طولاني به حسگر دوربين بوده و در اين حالت دوربين بايد كاملا بدون حركت باشد.


۶- استفاده‌ي بيش‌تر از روشنايي طبيعي يا مصنوعي
براي داشتن تصاويري عالي در عكاسي، سوژه‌ي مورد نظر بايد در محيط نوري مناسبي باشد. بنابراين بهتر است از منابع نوري در دسترس مانند پرتوهاي نور خورشيد يا لامپ‌هاي نئوني آگاهي داشته باشيد. رويكرد يكساني براي همه وجود ندارد اما بايد از مشخص بودن كامل سوژه‌ي عكاسي در تصوير اطمينان حاصل كنيد.





براي بهره‌مندي از چنين حالتي، مي‌توانيد موقعيت قرارگيري سوژه‌ي عكاسي را جابه‌جا كنيد، زاويه‌ي عكاسي از نزديك (Close Up) را تغيير دهيد، به محيط‌هاي داراي سايه توجه كنيد يا حتي براي ثبت عكس مورد نظر، منتظر روز بعد بمانيد. از قرارگيري منابع پرنور در پشت‌سر سوژه‌ي عكاسي جلوگيري كنيد؛ مگر اين كه مايل به ثبت تصوير نيمرخ تاريك اشخاص باشيد.


۷- استفاده از حالت عكاسي متوالي
نرم‌افزار بومي دوربين موجود در سيستم عامل‌هاي iOS اپل و اندرويد گوگل داراي حالت عكاسي متوالي (burst mode) داخلي است كه براي ثبت بهتر تصاوير، مي‌توانيد از آن بهره‌مند شويد. اگر براي گرفتن بهترين عكس در يك لحظه، به خود اعتماد نداريد، چندين عكس در يك مرتبه ثبت كرده و سپس يكي از آن‌ها را به عنوان برترين تصوير انتخاب كنيد. سپس در صورت تمايل، بقيه‌ي تصاوير مشابه را پاك كنيد.





براي گرفتن تصاوير متوالي در iOS يا اندرويد، به سادگي دكمه‌ي شاتر را فشار داده و تا زماني كه مايل هستيد آن را نگه داريد. با افزايش مدت زمان فشردن دكمه‌ي شاتر، تعداد تصاوير متوالي بيش‌تري ثبت خواهد شد. در برخي از گوشي‌هاي اندرويدي، مي‌توانيد با مراجعه به بخش تنظيمات دوربين و فعال يا غيرفعال كردن حالت كمك‌رساني هوشمند (smart)، بهترين تصوير ثبت شده در حالت متوالي را انتخاب كنيد.


۸- تميز كردن لنز دوربين
در اينجا مي‌خواهيم به برخي از جنبه‌هاي كاربردي‌تر و فراموش نشدني عكاسي با دوربين گوشي هوشمند بپردازيم. براي مثال، وجود هر نوع لكه بر روي لنز دوربين در عكس ثبت شده تاثير منفي خواهد گذاشت؛ بنابراين بهتر است كه هميشه قبل از شروع عكاسي، نگاهي به لنز دوربين انداخته و آن را تميز كنيد.





براي اين كار نيازي به تهيه‌ي وسايل خاصي نبوده و استفاده از يك پارچه‌ي بدون پرز تميز در بيش‌تر موارد كافي است.آموزش عكاسي همچنين در برخي شرايط مي‌توانيد از پارچه‌هاي پنبه‌اي داراي خاصيت جذب بالا كه با آب مقطر مرطوب شده براي تميز كردن لكه‌هاي كثيف لنز استفاده كنيد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کافی نیست ، من هنوز نتونستم یه عکس خوب و قشنگ و عالی بگیرم :mad:
 

BISEI

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کافی نیست ، من هنوز نتونستم یه عکس خوب و قشنگ و عالی بگیرم :mad:


اگه نتونستی;
یا گوشیت خوب نیست
یا استعداد نداری دیگه

اگه گزینه اوله خب ی گوشی ِ خوب بگیر
اگه گزینه دومه برو کلاس یکم استعدادت فعال شه

داستان نداره که
: ))
 

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا
عکس بد نشد
موضوع این نیست : ( (
​​​​​​​
 

Similar threads

بالا