خبرها و تازه های صنایع غذایی

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت‌های جهانی مواد غذایی کاهش یافت

قیمت‌های جهانی مواد غذایی کاهش یافت

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: قیمت‌های جهانی مواد غذایی با کاهش چشمگیر قیمت غلات، دانه‌های روغنی و لبنیات، در ژوییه به پایین‌ترین سطح در شش ماه گذشته رسید.



شاخص قیمت فائو که تغییرات ماهانه سبدی از کالاهای غذایی شامل غلات، لبنیات، دانه‌های روغنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در ژوییه به 203.9 واحد رسید که 4.4 واحد یا 2.1 درصد نسبت به ژوئن و 3.5 واحد یا 1.7 درصد نسبت به ژوییه سال گذشته کاهش داشت.


شاخص قیمت غلات فائو در ژوییه به 185.4 واحد رسید که 10.7 واحد یا 5.5 درصد نسبت به ژوئن و 36.9 واحد نسبت به ژوییه سال گذشته کاهش داشت. این کاهش چشمگیر حاصل دورنمای تولید عالی در بسیاری از کشورهای تولیدکننده بزرگ غلات و انتظار عرضه بالا در بازارهای جهانی بوده است.


فائو دورنمای خود از تولید جهانی غلات را 18 میلیون تن بالا برد و دو میلیارد و 498 میلیون تن اعلام کرد.


بر اساس گزارش رویترز، فائو همچنین برآوردش از میزان ذخایر غلات جهان در پایان سال 2015 را مورد بازبینی قرار داد و با پنج درصد افزایش نسبت به 576 میلیون تن برآورد قبلی، 604.1 میلیون تن اعلام کرد.
ایسنا


 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی 10 افزودنی غیرمجاز به شیر / شیر، معجون سلامت یکی از پر جنجال ترین مواد غذایی امروز

معرفی 10 افزودنی غیرمجاز به شیر / شیر، معجون سلامت یکی از پر جنجال ترین مواد غذایی امروز

انواع افزودنی غیر مجاز به شیر

جدول زیر انواع افزودنی های غیر مجاز به شیر را معرفی می کند؛

ردیفافزودنی نتیجه
1مواد خنثی کنندهمخفی ماندن فساد
2آب اکسیژنهجلوگیری از فساد و ترش شدن شیر
3فرمالینبازدارنده رشد میکروب ها ،می تواند شیررا برای مدت طولانی نگه دارد
4نشاستهبرای تغلیض شیر
5نمک و شکربرای پنهان کردن آب اضافه هنگام جوش
6اسید سالسیلیک واسید بنزوئیکبه عنوان موادنگه دارنده به شیر اضافه می شوند
7صابون خرد شدهبه عنوان خنثی کننده اسیدیته اضافه می شود
8پودر شیر خشکبرای افزایش ماده خشک جربی و کلسیم
9آب پنیرپایین آوردن وزن مخصوص شیر
10روغن گیاهی مانند پالمبرای افزایش چربی شیر

جنجال افزودنی ها از وایتکس تا پالم


در اوایل اجرای حذف یارانه شیر، ناگهان شیر های پرچرب و کره از فروشگاهها غیب شد بعد ناگهان سیر محصولات پرچرب وارد بازار شد در حالی که هم طعم نامناسب و غیر طبیعی داشتند هم اینکه بسیار دیر فاسد می شدند.

همه اینها نشانگر وجود افزودنی هایی بود که سودجویان در بلبشوی بازار محصولات خوراکی در دولت دهم وارد این محصولات کردند.آلودگی شیرهای تولید برخی کارخانجات لبنی ایران به مواد شوینده از جمله وایتکس در سال ۱۳۹۰ است که در میان افکار عمومی و فضای مجازی مطرح شد.
این شائبه همراه با بروز اختلافاتی میان دولت و تولید کنندگان بر سر قیمت نهایی شیر بود. این شایعه از آنجا شدت یافت که برخی شیرهای تولید ایران بر اساس شایعات منتشر شده میان مردم، حتی پس از گذشت تاریخ مصرف فاسد نشده و به حالت عادی باقی می‌مانند و برخی دیگر از مردم نیز از تغییر مزه برخی شیرها ابراز نگرانی کردند. یک کارشناس آزمایشگاهی همچنین از احتمال دادن انتی‌بیوتیک به گاوها سخن گفته که می‌تواند از وایتکس خطرناک‌تر باشد.

این موضوع همچنان حل ناشده باقی مانده است و هنوز توضیح جامعی رجع به این موضوع ارایه نشده و متخلفی به مردم معرفی نشده است .

همین موضوع در مورد روغن پالم نیز در حال تکرار است . در حالی که مردم ما به علت گرانی این محصولات به ندرت می توانند محصولات لبنی را وارد سفره خود و خانواده شان کنند اما همین محصولات نیز با چنین شائبه هایی کام مصرف کنندگان را تلخ می کند.


در حالی که سودجویان و واسطه ها این گونه خبرها را شایعه می دانند اما شیر روز به روز از کیفیت استاندارد خود فاصله میگیرد.

وقتی حسن هاشمی وزیر بهداشت این مسئله را مطرح می کند یعنی این موضوع از سطح شایعه فراتر رفته و حقیقتی را در خود نهفته دارد. حقیقتی تلخ که مانند باقی مخاطرات بخش سلامت، نسل آینده کشور را هدف قرار داده است.

خبر آنلاین - هادی معیری نژاد



 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شماره 15 نشریه "هنر بسته بندی " منتشر شد

شماره 15 نشریه "هنر بسته بندی " منتشر شد



در این شماره می خوانید:

هفت قدم راهبردی یک بسته بندی موفق،
طراحی برای دنیای واقعی،
اثر اسپری اسید های خوراکی بر گوشت بسته بندی شده گاو،
بطری PP شش لایه برای نوشیدنی دارویی،
قابلیت طراحی سه بعدی با استفاده از تلفن همراه،

آنتوسیانین ها،
مسابقه بسته بندی Pentawards 2013،
طراحی درب انواع ظرف و مقالات
و خبرهای دیگر از اخرین تحولات در بسته بندی جهان

http://www.packagingart.ir


 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبرنگاران پالم را پیگیری کنند دادگاهی می‌شوند! / استفاده از روغن پالم در شیرخشک غیر واقعی و کذب

خبرنگاران پالم را پیگیری کنند دادگاهی می‌شوند! / استفاده از روغن پالم در شیرخشک غیر واقعی و کذب




پس از هشدار وزیر بهداشت نسبت به استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و واکنش جامعه نسبت به این موضوع، حالا سخنگوی سازمان غذا و دارو هشدار داده خبرنگاران اخبار مربوط به روغن پالم را پیگیری نکنند، وگرنه مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرگزاری آنا، با اعلام اینکه اخبار مربوط به روغن پالم را پیگیری نکنید گفته‌های رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر پیگیری قضایی خبرنگاران را تائید کرد.


وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع حساسیت داشته و در صورت انتشار اخباری در مورد روغن پالم خبرنگاران را مورد پیگرد قضایی قرار می دهد، زیرا با این اقدام احتمال برهم خوردن افکار و اذهان عمومی نسبت به مصرف مواد لبنی تقویت می شود.


اخیرا در خبرهای منتشر شده از سوی سازمان غذا و دارو استفاده از روغن پالم در شیرخشک غیر واقعی و کذب اعلام شد و بر همین اساس رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد؛ انتشار اینگونه اخبار و سوء استفاده از فضای ایجاد شده در خصوص فرهنگ سازی با هدف کاهش مصرف روغن، مصداق تشویش اذهان عمومی بوده و قابل پیگیری حقوقی است.

دیناروند با تاکید بر اینکه امکان تخلف در فرآورده های غذایی حساس و حیاتی وجود ندارد افزود: در حال حاضر این نظارت ها تشدید شده و سازمان غذا و دارو به شدت در خصوص امنیت غذایی حساس است و هر جایی که نیاز به اصلاح فرایندها باشد، توسط این سازمان مداخلات و پیگیری ها صورت می گیرد.


 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترکیب اعلام شده در شبکه خبر آب، نمک و اسید که باعث مضحکه اهل نظر / آبلیمو جرعه ای چند ؟؟؟

ترکیب اعلام شده در شبکه خبر آب، نمک و اسید که باعث مضحکه اهل نظر / آبلیمو جرعه ای چند ؟؟؟




به گزارش فودنا ، پیرو گزارش پخش شده مورخ 02/06/93 در شبکه خبر ، دبیرانجمن صنفی کارفرمایی آبلیموی ایران اینگونه بیان کرد:هنوز دغدغه های هموطنان از خوردن لبنیات ،آب معدنی و .. به پایان نرسیده است که تشویشی جدید با مضمون آبلیموهای شیمیایی به ذهن مصرف کنندگان اضافه شد ...


این گزارش و اطلاع رسانی به حدی بدون اساس علمی بود که حتی رئیس محترم مؤسسه استاندارد از اظهار نظر امتناع ورزیدند . ترکیب اعلام شده در شبکه خبر آب، نمک و اسید که باعث مضحکه اهل نظر و متخصصان شد و در نهایت اظهار نظر در مورد قیمت مصرف کننده آبلیمو ، قابل توجه ترین قسمت گزارش بود ، ای کاش قبل از درگیر کردن اذهان عمومی ایشان فقط یک سوال در مورد مبلغ لیموی خریداری شده از باغات توسط تولید کنندگان می پرسیدند .

لازم به توضیح است ، لیموی خریداری شده از باغات هر کیلو 1500 الی 2000 تومان میباشد ، از طرفی هر یک کیلو لیمو ترش با توجه به فصل تولید و نوع آن میزان آبدهی متفاوتی دارد که جناب آقای قاسم پور میزان آبدهی یک کیلو لیموترش را ، 50 درصد اعلام کردند که درست نمیباشد ضمنا" میزان برداشت سالیانه لیموترش ازکلیه باغات کشور طی چهار فصل 400 تا 600 هزار تن نیز آماری اشتباه ودر واقع 4/1 آمار صحیح میباشد. چرا یک پت 3.5 کیلویی آبلیمو با برآورد آقای قاسم پور میبایست بالاتر از 30 هزار تومان باشد ، بهتر نیست در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و با توجه به تلاشهای دولت یازدهم جهت پایین آوردن نرخ تورم در کشور به تولید کنندگان و کارآفرینان دست حمایت دهیم، سازمانهای نظارتی و تولید کنندگان به موازات هم میبایست برای سالم سازی تولیدات قدم بردارند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای حفظ آرامش روانی جامعه تلاش کنیم . قابل ذکر است که این انجمن کلیه اظهارات کذب و کاملا یکطرفه پخش شده را رد کرده و جهت دفاع از حقوق کلیه تولیدکنندگان و احیای تمامی خسارات وارده به قشر کشاورز و کارگر زحمت کش بابت نشر اکاذیب حق تعقیب کیفری ایشان را در دادسرای کارکنان دولت اعلام میدارد وضمنا"درصورت صلاحدید سازمانهای محترم نظارتی و آرامش خاطر مصرف کنندگان عزیز حاضر به ارایه توضیحات علمی ومستند در رسانه های ملی میباشد .

بــدان کــز زبـان اسـت مردم به رنج ..................... چـو رنـجش نخواهی سخـن را بسنج


و من الله توفیق


دبیر انجمن صنفی کارفرمایی آبلیموی ایران


رویا جعفری شاهی
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
رونمایی از یک تقلب غذایی دیگر در کشور

رونمایی از یک تقلب غذایی دیگر در کشور




پیش از این بسیاری از محصولات کشاورزی و خوراکی غیر واقعی در چین ساخته می‌شد که دنیا را متحیر کرده بود و یا به رسوایی‌هایی بزرگ بدل شده بود؛ از شیرخشک مصنوعی تا تخم مرغ و گوشت غیرواقعی اما حالا به نظر می‌رسد که پای این محصولات و حتی دستگاه‌های ساخت این محصولات نیز به ایران باز شده است، بدون اینکه به خریداران اعلام شود برنجی که به نام «برنج ایرانی» در حال خریدن هستند، برنجی فرآوری شده است.

«الف» به نقل از سایتی به نام «معادله» نوشت: پیش از این، سفره ایرانی‌ها برنج‌های خارجی که به طرز عجیب و غریبی در حین فرآیند پخت قد می‌کشیدند و به چند سانت می‌رسیدند را دیده بود؛ برنج‌هایی که گاهی «برنج ماکارونی» خوانده می‌شوند. به گفته برخی از واردکنندگان برنج، این دقیقا ماحصل ابتکارات عجیب و غریب چینی‌ها در تولیدات تقلبی خوراکی است؛ برنج‌هایی که هم برنج هستند و هم برنج نیستند. در واقع اینها برنج‌های دانه، برنج‌های خردشده یا به اصطلاح «نرمه» هستند که با استفاده از یک دستگاه که ابتکار چینی‌هاست، با اضافه کردن مواد افزودنی از جمله اسانس و نشاسته و ... تبدیل به برنج‌های دان و «واقعی» می‌شوند.


ساز و کار تهیه این نوع برنج به این شکل است که ابتدا برنج‌ها وارد دستگاه می‌شوند و سپس به خمیری بدل می‌شوند و این خمیر نیز به نوعی قالب‌بندی یا در واقع رنده می‌شود و به این ترتیب تبدیل به برنج‌های «قدبلند» می‌شوند؛ برنج‌های کشیده و قدبلندی که مدت‌هاست راه خود را به سفره‌های ایرانی باز کرده‌اند و درباره قد بلندشان نیز کلی تبلیغ می‌شود.


شاید کمتر کسی از ماهیت واقعی این «برنج‌ماکارونی‌ها» خبر داشته باشد اما نهایتا این محصولات پایشان به ایران باز شده و حالا ایران دارد خودش با وارد کردن دستگاه‌های تبدیل برنج‌های خردشده به برنج دانه، به تولیدکننده‌های این «شبه برنج» تبدیل می‌شود!


به تازگی آگهی‌های فروش این دستگاه‌ها در فضای تجاری ایرانی راه پیدا کرده‌اند و چندین و چند دستگاه آن به فروش رسیده و کارگاه‌هایی نیز کار خود را در نزدیکی کرج آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این «جادوگری» به قدری پرسود است که به تازگی میزان واردات برنج شکسته به ایران افزایش چشمگیری یافته است.


به گفته برخی از ناظران، این برنج‌های به دست آمده از خمیر با قیمت حدود کیلویی ۵ هزار تومان وارد بازار شده‌اند؛ در حالی که قیمت خرید دولتی برنج در استان گیلان، کیلویی ۶۲۰۰ تومان است و برنج نرمه یا خرده‌برنج، قیمتی حدود کیلویی ۱۲۰۰ تومان دارد و برنج‌های ایرانی نیز با قیمتی بین کیلویی ۷ تا ۹ هزار تومان به فروش می‌رسند.


یکی از فروشنده‌های دستگاه‌های تبدیل «خرده‌برنج» به «برنج دانه» درباره این دستگاه و محصولات نهایی آن می‌گوید: قیمت دستگاه حدود ۱۱۰ میلیون تومان است و تنظیم دستگاه برای تولید محصول نیز ۳۰ میلیون هزینه دارد. ما دستگاه را در محل کارگاه شما تحویل می‌دهیم. الان یک دستگاه آماده داریم اما برای وارد کردن دستگاه از چین حدود دو ماه از لحظه سفارش تا تحویل، زمان لازم است. این دستگاه ساخت چین است و قطعات اصلی آن مثل موتور و غیره ساخت آلمان و ما آن را تا سه سال گارانتی می‌کنیم. ما تا حالا چند دستگاه فروخته‌ایم و هیچ مشکل قانونی تا به حال نداشته‌ایم و وزارت بهداشت هم محصول را تایید می‌کند. شما هم برای اینکه مطمئن باشید مشکلی پیش نمی‌آید، می‌توانید روی محصول بنویسید برنج فرآوری‌شده یا برنج ویتامینه اما به هر حال هیچ مشکلی وجود ندارد. محصول نهایی هم بسیار شبیه برنج واقعی است که کسی نمی‌تواند بفهمد برنج نیست. بوی برنج می‌دهد و قیافه‌اش درست مثل برنج است. خمیر اولیه خیلی شبیه نیست اما وقتی محصول نهایی را نگاه می‌کنید هیچ فرقی با برنج ندارد.


حال که به لطف دستگاه‌های چینی می‌توان از یک خمیر برنج ساخت، سوال اصلی این است که آیا نظارتی بر کارگاه‌های تبدیل برنج خرده به برنج دانه وجود دارد؟ آیا تنها ماده‌ای که در این خمیرها وجود دارد خرده‌برنج است یا مواد افزودنی غیرمجازی نیز به آن اضافه‌ می‌شود؟


به تازگی وزارت بهداشت با نام بردن از چندین نمونه برنج خارجی، آنها را سمی و غیرقابل مصرف اعلام کرده است. پیش‌تر نیز مجلس درباره مسموم بودن برخی از ارقام برنج خارجی از جمله برنج‌های هندی اظهار نظر کرده بود اما هیچ‌گاه منشاء این آلودگی و احتمال اینکه این برنج‌ها واقعا برنج نباشد، مطرح نشده است.


حتی مقام‌های رسمی ایران از برخی نام‌های تجاری بسیار معروف نام برده‌اند و آنها را حاوی سرب و آرسنیک عنوان کرده‌اند اما هیچ‌گاه به طور قطعی گفته نشده است که منشأ این سرب و آرسنیک در برنج‌ها چه بوده است!

ایسنا
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
واکاوی یک تقلب اقتصادی!

واکاوی یک تقلب اقتصادی!




روغن پالم، روغنی گیاهی است که از واریته خاصی از نخل خرما حاصل می‌شود. این روغن در مقایسه با روغن‌های دیگر که در دمای معمولی مایع هستند به دلیل اسید چرب اشباع بیشتر جامد است.

مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه تبریز ، گفت: دوسوم از چربی شیر اشباع بوده ولی اسیدهای چرب غیراشباع روغن پالم بیشتر است.


جواد حصاری با بیان این‌که روغن پالم فاقد حالت ترانس است، گفت: این حالت به عنوان ایزومر اسیدچرب بوده و برای بدن زیان‌آور است که در اثر هیدروژنه کردن روغن‌های مایع ایجاد می‌شود.


وی با اشاره به هیدروژناسیون چربی شیر در بدن نشخوارکنندگان تصریح کرد: چربی شیر دارای اسید چرب ترانس است، چون در شکمبه نشخوارکنندگان هیدروژناسیون مانند کارخانه‌های روغنکشی انجام می‌شود.


مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه تبریز یادآور شد: در مقایسه با سایر روغن‌های مایع، اسید چرب موجود در پالم بیشتر است.


حصاری از شباهت روغن پالم با چربی شیر گفت و تاکید کرد: روغن پالم از نظر اسیدچرب اشباع مشابه چربی شیر بوده ولی حالت ترانس ندارد.


افزوده شدن روغن پالم به فرآورده‌های لبنی عاملی برای افزایش اسیدهای چرب غیراشباع


دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز به خبرنگار ایسنا گفت: محصول شیر و ماست قبل از عرضه فقط باید از فرآورده‌های لبنی تهیه شده باشد و مجاز به استفاده از چربی غیرمجاز نیستیم.


صُدیف آزادمرد، افزوده شدن روغن پالم به فرآورده‌های لبنی را عاملی برای افزایش اسیدهای چرب غیراشباع دانست و افزود: وقتی به فرآورده‌های لبنی روغن پالم اضافه می‌شود، ترانس کاهش یافته و اسیدهای چرب غیراشباع افزایش می‌یابد.


وی از نبود چربی شیر مورد نیاز در کشور گفت و تصریح کرد: میزان تولید چربی شیر در کشور به اندازه‌ای نیست که کارخانه‌های مختلف شیر پرچرب، ماست پرچرب، پنیر پرچرب و خامه تولید کنند، استفاده از روغن زیتون نیز در فرآورده‌های لبنی امکان‌پذیر نیست، بنابراین صنایع ناگزیر به استفاده از پالم هستند.


آزادمرد تاکید کرد: در صورت استفاده از روغن پالم باید بر روی محصول تولیدی درج شود.


کاروتنوئیدهای موجود در روغن پالم برای سلامتی مفید است


دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: روغن پالم فرمول اصلی روغن‌های سرخ کردنی، شکلات و بستنی است و جایگزینی ندارد!


سیدهادی پیغمبردوست، روغن پالم را برای سلامتی بدن ضروری دانست و افزود: کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی موجود در روغن پالم که منشاء گیاهی دارد برای سلامتی مفید بوده و نقش آنتی اکسیدانی دارند.


وی تشریح کرد: ضرورتی ندارد برای پرچرب کردن محصولات لبنی از روغن‌های اضافی بهره گرفت، تولید این محصولات به روش طبیعی و سنتی مقداری چربی به همراه دارد.


عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن‌های دیگر غیر پالم هم اگر به محصولات لبنی اضافه شود، تقلب در تولید است.


پیغمبردوست با اشاره به شرایط استفاده از روغن پالم و جایگزینی با چربی شیر تاکید کرد: استفاده از روغن پالم با مجوز و در شرایط تعریف شده می‌تواند جایگزین چربی شیر باشد.


روغن پالم در صنایع غذایی آذربایجان شرقی استفاده می‌شود


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان شرقی اعلام کرده بود، روغن پالم در صنایع تولید مواد غذایی آذربایجان شرقی استفاده می‌شود.


جعفر صادق تبریزی اظهار کرد: استان ما یکی از قطب‌های تولید شکلات و شیرینی و محصولات لبنی است و با توجه به قیمت ارزان این روغن نسبت به سایر روغن‌ها محال است که تولیدکنندگان از آن استفاده نکرده باشند.


وی ادامه داد: ضرورتی ندارد برای پرچرب کردن محصولات لبنی از روغن‌های اضافی بهره گرفت، تولید این محصولات به روش طبیعی و سنتی مقداری چربی به همراه دارد.


وی با بیان این‌که عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده این روغن مالزی، سنگاپور، برزیل و هند است، خاطرنشان کرد: علاوه بر مصارف تغذیه‌ای این روغن مصارف سوختی، آرایشی و بهداشتی نیز دارد.


وی با بیان این‌که وقتی این روغن خبرساز شد که مشخص شد در سال 91 ، واردات آن 9500 درصد رشد کرده است، گفت: «پالم» در گذشته هم وارد می‌شد اما ورود این محصول در این دوسال، برای استفاده در صنایع غذایی بود، حال آن‌که تا پیش از این روغن «پالم» در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد داشت.


تبریزی یادآور شد: در حالی که واردات این روغن در سال‌ 90، 81 تن در سال بود، پس از آن ورود «پالم» به 6252 تن رسیده است، و این یعنی 9500‌ درصد افزایش و 96 برابر.


وی خاطرنشان کرد: برخی مقصر این ماجرا را وزارت بهداشت و وزارت صنعت دانستند که اجازه ورود روغن نخل را داده است، اما به این نکته اشاره نکردند که این مجوز ورود، برای مصارفی در صنایع بهداشتی و آرایشی بوده است و نه صنایع غذایی.


وی با بیان که نباید استفاده از این روغن را در سایر صنایع غذایی موجه بدانیم، افزود: سازمان بهداشت جهانی با توجه به بالابودن میزان اسید چرب اشباع مصرف این روغن را، موجب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌داند.


نباید از روغن هایی با اسید چرب اشباع به جای روغن پالم استفاده کرد


یک متخصص تغذیه گفت: افزایش روغن و چربی به محصولات لبنی منجر به کاهش جذب کلسیم آن توسط بدن می‌شود که روغن پالم نیز چنین اثری دارد.


حسن فرهاد غیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، تاکید کرد: نباید از روغن‌هایی با اسید چرب اشباع به جای روغن پالم استفاده کرد، چرا که هیچ فرقی در اصل قضیه نخواهد داشت.


وی ادامه داد: ممکن است شرکت‌های تولید کننده لبنی با توجه به رسانه‌ای شدن مسئله پالم در آینده از روغن‌های دیگر که شاید به مراتب از روغن پالم نیز مضرتر باشد استفاده کنند و در این راستا لازم است مدیران بهداشتی نظارت کافی و لازم را داشته باشند.


وی نسبت به جایگزینی روغن پالم با روغن‌هایی مثل روغن نارگیل هشدار داد و گفت: این روغن غنی از اسید چرب لوریک بوده و به همین جهت بسیار خطرناک است.


فرهاد غیبی روغن پالم را غنی از اسید چرب پالمیتیک عنوان کرد و یادآور شد: میزان اسیدهای چرب پالمیتیک، مریستیک و لوریک در روغن‌های جامد باید کمتر از 20 درصد باشد.


وی با اشاره به آمار بالای بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور گفت: اطلاع رسانی در خصوص روغن‌های مصرفی خانواده‌های ایرانی گام بزرگی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.


حسن فرهاد غیبی خاطرنشان کرد: روغن پالم جزو روغن‌های خوراکی است که از 50 درصد اسیدهای چرب اشباع و 50 درصد اسیدهای چرب غیراشباع تشکیل یافته است.


وی با بیان این‌که علاوه بر محدودیت مصرف این روغن در محصولات لبنی باید مصرف آن در صنایع شیرینی‌پزی و شکلات‌سازی و تنقلات نیز کاهش یابد، تاکید کرد: آمار بالای بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران یک زنگ هشدار جدی برای مسئولین در مواجهه با محصولاتی با اسیدچرب اشباع بالاست.


وی ادامه داد: علت اهمیت اسیدهای چرب در نقشی است که بدن به عهده می­‌گیرند، زیرا بعضی از آن­ها تاثیر اساسی در بیماری­‌زایی به ویژه در بیماری­‌های قلبی عروقی دارند و برخی دیگر برعکس در سلامتی نقش بسزایی ایفا می­‌کنند.


فرهاد غیبی یادآور شد: امروزه از نظر علمی ثابت شده است که سطح و ترکیب کلسترول سرم در بروز آترواسکلروز و نهایتا بیماری‌های پیشرفته و حملات قلبی موثر است و از سوی دیگر غلظت و ترکیب کلسترول سرم از طریق تغییر در نوع و مقدار چربی مصرفی در رژیم غذایی قابل اصلاح است.


وی اضافه کرد: اسید مریستیک با 14اتم کربن بیشترین تاثیر را در افزایش LDL و کاهش HDL داشته که در نتیجه کلسترول تام هم افزایش می­‌یابد و پس از آن به ترتیب اسید لوریک و اسید پالمیتیک اثراتی مشابه اسید مریستیک دارند.


وی افزود: با توجه به مقاومت بالای اسید چرب پالمیتیک در مقابل افزایش دما در روغن‌های سرخ کردنی، از روغن‌هایی با این اسید چرب استفاده می‌شود.


فرهاد غیبی با بیان این‌که باید روغن‌های سرخ کردنی فقط در سرخ کردن مواد غذایی استفاده شده و در سایر مصارف از روغن‌های مایع استفاده کنیم، توصیه کرد؛ میزان مصرف اسیدهای چرب اشباع در تغذیه روزانه افراد کاهش پیدا کند و در صورت ممکن از غذاهای سرخ کردنی استفاده نشود.


بر اساس این گزارش، استفاده از روغن پالم از نظر تغذیه‌ای جای نگرانی ندارد، امّا بحث اصلی تقلّب اقتصادی است، از این نظر که چربی ارزان‌تری با نام پالم جایگزین چربی گرانقیمت شیر می‌شود.


گزارش: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
 

narges_F

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک کارشناس شیلات: مصرف ماهی تیلاپیا برای سلامتی مضر نیست

یک کارشناس شیلات: مصرف ماهی تیلاپیا برای سلامتی مضر نیست

[FONT=&quot]


عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر توسعه بازار شیلات طی یادداشتی به پاسخگویی در مورد شبهاتی که اخیرا درباره استفاده از ماهی تیلاپیا مبنی بر آلوده بودن گوشت این ماهی، پرچرب بودن و داشتن خصوصیاتی نزدیک به گوشت قرمز مطرح شده بود، پرداخت و گفت: مقدار کل تولید این ماهی بر اساس آمار ارایه شده از سوی فائو به میزان تقریبی 4 میلیون تن بوده و کشورهای اصلی پرورش دهنده این ماهی در جهان به ترتیب میزان تولید عبارتند از چین با 36 درصد، مصر با 15.3 درصد، اندونزی با 15 درصد، برزیل با 6.3 درصد، تایلند با 3.5 درصد، بنگلادش با [/FONT]2.6 [FONT=&quot]درصد، فیلیپین با 2.3 درصد، تایوان با 1.7 درصد و ویتنام با 1.6 درصد از سهم تولید جهانی که در مجموع 84.3 درصد از سهم تولید را به خود اختصاص داده‌اند[/FONT].
[FONT=&quot]در زمینه تجارت ماهی تیلاپیا کشور چین با صادرات 223 هزار تن، بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده و آمریکا با واردات 9 درصد از مجموع ماهی تیپلاپیای صادراتی کشورهای مختلف بزرگترین مصرف کننده این ماهی در جهان است[/FONT].
[FONT=&quot]واردات تیلاپیا به طور متوسط طی سال 2013 به اتحادیه اروپا از مبادی چین و اندونزی به میزان 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است[/FONT].​
[FONT=&quot]تولید این ماهی به علت هزینه بسیار پایین تولید، نیاز اکسیژنی پایین، قابلیت رشد و تکثیر سریع، قابلیت تطبیق با انواع شوری آب، مقاومت نسبی در برابر بیماری‌ها و قابلیت تولید در انواع شرایط آب و هوایی به سرعت در حال افزایش بوده به نحوی که از آن به عنوان مرغ آبزی‌پروری یاد می‌شود[/FONT].​
[FONT=&quot]براساس اعلام فائو تا سال 2030 میزان تولید این ماهی به عنوان راه‌حلی برای جهش در آبزی پروری و افزایش تولید پروتئین حیوانی به بیش از 14.7 میلیون تن خواهد رسد که از این مقدار 7.4 میلیون تن در چین و 7.3 میلیون تن در سایر مناطق جهان تولید خواهد شد[/FONT].​
[FONT=&quot]در تولید این ماهی چه در کشور چین و چه در سایر نقاط جهان تمامی استانداردهای فنی و بهداشتی همانند سایر آبزیان پرورشی رعایت شده و پایش باقیمانده‌ها نیز توسط کشورهای وارد کننده در کنار سنجش سایر موارد تأثیرگذار بر سلامت محصول مورد سنجش قرار می‌گیرد به ویژه اینکه این ماهی برای واردات به اروپا ملزم به رعایت استانداردهای جامعه اروپا بوده و برای واردات به آمریکا نیز استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا را رعایت می‌کنند[/FONT].​
[FONT=&quot]برای واردات این ماهی به ایران علاوه بر بازدید از شرایط فنی پرورش در کشورهای تامین کننده (نظیر ویتنام، چین و اندونزی) و دریافت گواهی بهداشتی مبدا توسط سازمان دامپزشکی، توسط نمایندگان ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، بازدیدهای دقیقی از مزارع پرورش این ماهی و شرایط پرورش در آنها انجام شده و چه در بازدیدهای آنها و چه در سایر منابع و مراجع مورد دسترسی ذکری از استفاده از فضولات در پرورش این ماهی نشده و در شرایط عملیاتی نیز چنین اتفاقی نمی‌ا‌فتد، لذا ذکر این مصادیق هدفی جز تشویق اذهان عمومی با هدف حمایت از برخی تولیدات دیگر ندارد[/FONT].​
[FONT=&quot]یکی از خصوصیات آبزیان غنای آنها از اسیدهای چرب خانواده امگا 3 بوده و دیگر خصوصیات آنها نسبت مناسب بالانس اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 است. هر دوی این اسیدهای چرب برای بدن ضروری بوده، اما خانواده امگا 3 علاوه بر ضروریت، دارای ارزش سلامت‌زایی و پیشگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و ناراحتی‌های روانی در کنار سایر ارزش‌های تغذیه‌ای را دارا است[/FONT].​
[FONT=&quot]ماهی تیلاپیا اگرچه از نظر این خصوصیات ممکن است، در رده‌ پایین‌تری نسبت به سایر گونه‌ها نظیر سالمون و یا مکرل قرار گیرد، اما از نظر خصوصیات و ارزش غذایی آنچه را که از یک آبزی انتظار داریم و به عنوان غذای سلامتی شناخته می‌شوند، بدست می‌دهد[/FONT].​
[FONT=&quot]در فرآوری ماهی تیلاپیا برای ایجاد رنگ بهتر در بافت در اولین مرحله پیش از فرآوری یا آخرین مرحله پس از تولید، اقدام به تزریق گاز منواکسید کربن در آب محل نگهداری آنها می‌شود که این امر رنگ بهتر بافت را به همراه دارد[/FONT].
[FONT=&quot]در استاندارد اتحادیه اروپا تزریق این گاز مورد تایید نبوده، اما در استاندارد آمریکا، کانادا و سایر کشورها مورد پذیرش می‌یابد. در ایران نیز بر اساس مقررات موجود، استاندارد اتحادیه اروپایی مورد پذیرش بوده و استفاده از گاز برای فرآوری ماهی تیلاپیا مجاز نیست[/FONT].​
[FONT=&quot]سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر بر واردات گوشت ماهی مطرح نبوده و مجوز واردات بر اساس نظرات فنی و بهداشتی سازمان‌های شیلات و دامپزشکی صورت می‌پذیرد[/FONT].​
[FONT=&quot]آنچه که در حال حاضر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد پیگیری است، واردات کنترل شده بچه ماهی زنده مونو*** (تک جنس نر) و مولدین این ماهی با در نظر گرفتن مطالعات زیست محیطی برای پرورش در مناطق خاص در استان یزد بوده و اساسا مسئله‌ای از بابت ورود گوشت ماهی تیلاپیا در آن مطرح نشده است[/FONT]. [FONT=&quot]کم چرب بودن، رشد سریع و گیاهخوار بودن این ماهی از فاکتورهایی است که سبب جلوگیری از تجمع فلزات سنگین از قبیل جیوه در آن می‌شود، لذا از مزایای این ماهی محسوب می‌شود[/FONT]. [FONT=&quot]در عین حال از میزان انرژی حاصله از مصرف یک وعده 100 گرمی تیلاپیا، 81 درصد انرژی حاصله ناشی از پروتئین و 19 درصد ناشی از چربی و در ماهیان چرب‌تر نظیر کپور 60 درصد از پروتئین و 40 درصد از چربی است. که با توجه به قابلیت بالای هضم و جذب پروتئین در آبزیان، این موضوع یکی از مزایای ماهی تیلاپیا در کنار طعم پذیری بسیار عالی ماهی تیلاپیا است[/FONT].
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
این روغن‌ها ضرری ندارند

این روغن‌ها ضرری ندارند




محققان مصرف برخی از روغن‌ها را برای سلامتی مفید می‌دانند.

افراد زمانی که نامی از چربی به میان می‌آید، چاقی و اضافه وزن را به یاد می‌آورند و از مصرف روغن امتناع می‌کنند، این درحالیست که مصرف برخی از روغن‌ها برای سلامتی مفید است.


مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان داده است استفاده از برخی روغن‌ها در رژیم غذایی اثرات مفیدی برای سلامتی دارد. این روغن‌ها برای سلامت قلب، چشم، رشد مغز مفید و حتی موثر در خلق و خوی افراد هستند.


بعضی از این روغن‌ها به ترتیب زیر است:


- اسیدهای چرب امگا 3 که در رشد مغز، چشم، سلامت قلب و کاهش زوال عقلی و افسردگی موثرند.


- روغن هسته درخت کاج؛ این روغن که حاوی اسید Pinolenic است از نوعی درخت کاج کره‌ای خاص بدست می‌آید و در کاهش اشتها و احساس سیری موثر است.


- روغن تخم کتان که این روغن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 است که می‌تواند به سلامت قلب کمک کند و در کاهش التهاب موثر است.


- روغن شاهدانه؛ این روغن حاوی نسبتی متعادل از امگا 6 و امگا ،3 اسیدهای چرب ضروری و نیز حاوی ویتامین E است.


- روغن ماهی که در سلامتی قلب و عروق و اعصاب موثر است.


- روغن کانولا هم در کاهش قند خون بیماران دیابتی مفید است.


- روغن نارگیل که برای سلامتی پوست و دهان و دندان موثر است.


- روغن سویا؛ این روغن گیاهی مقدار کمی اسیدهای چرب اشباع شده دارد و عاری از کلسترول است. با وجود این تمام چربی‌های ضروری را دارد. بنابراین احتمال بروز خطرات قلبی را کاهش داده و انعطاف رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. روغن سویا به دلیل نداشتن کلسترول به همه افراد بویژه افراد چاق، سالخورده و با فشارخون بالا توصیه می‌شود. این روغن به میزان زیادی اسید چرب امگا3 دارد و منبع خوبی برای ویتامین E به شمار می‌رود.


این مطالعه در مجله Food Technology منتشر شده است.
 

amoo.meysam

عضو جدید
پرینتر! یک غذای خوشمزه چاپ کن!

پرینتر! یک غذای خوشمزه چاپ کن!

"فرزندتان دوباره بدون اجازه از رایانه شما استفاده کرده است. مقابل اسکنر۳ بعدی شکلک در آورده و به شکل خود شکلات پرینت گرفته! باید یک جای جدید برای مخفی کردن کارتریج شکلات پیدا کنید!"

اگر به نظرتان این سناریو فقط در فیلم های علمی ـ تخیلی ممکن است، شاید احتیاج به تجدید نظر دارید. این آینده ای است که احتمالا تجربه خواهید کرد.

پرینتر های ۳ بعدی حدود ۲ دهه پیش به جهان معرفی شدند و فناوری آن ها همچنان به سرعت در حال پیشرفت است. انواع اولیه آنها تنها می توانستند ماکت هایی تولید کنند که استفاده عمده آنها درک بهتر افراد از شکل یک جسم ۳ بعدی بود. با پیشرفت تکنولوژی ساخت این پرینترها، موارد استفاده جدید و مهم تری مثل ساخت قطعات صنعتی، روباتیک و جواهرات به عملکرد این دستگاه ها اضافه شد. زمانی که NASA تصمیم گرفت برای ساخت قطعات خاصی از فضا پیماهای خود از چاپگر های ۳ بعدی استفاده کند، مشخص شد که آینده روشنی در برابر این تکنولوژی قرار دارد.

اما این داستان از لحظه ای خوشمزه شد که پای پرینترهای ۳ بعدی به صنعت غذا هم باز شد. در نمایشگاه CES 2014 (نمایشگاه جهانی تکنولوژی و الکتریک برای مصرف کنندگان) شرکت 3D Systems از پرینتر غذایی تولیدی خود با نام Chefjet پرده برداری کرد. این پرینتر با استفاده از فناوری جت پرینت که در حقیقت پاشش مواد غذایی و رنگ خوراکی است، قادر به تولید قند و شیرینی های پایه شکر با طعم شکلات، وانیل، نعنا، سیب ترش، تمشک و هندوانه است که میتوانند قطعات متحرک نسبت به هم داشته باشند. اما 3D Systems تنها کمپانی سازنده پرینتر های غذای ۳ بعدی نیست، hinessnational ma یک کمپانی اسپانیایی به تازگی نمونه ی اولیه ای از این نوع پرینتر به نام "فودینی" معرفی کرده که به ادعای تولید کنندگانش میتواند تمام غذاهای تازه را در صورت تامین مواد اولیه ی آماده به چاپ تولید کند. اما حقیقت این است که تنها استفاده ی فودینی، با توجه به این موضوع که شما باید مواد اولیه را کاملا آماده کنید و همچنین پخت نهایی را دستی انجام دهید، دادن طرح زیبا و دقیق به وسیله نازل های خود به مواد غذایی است.





تا اینجا غذا های پرینت شده تنها زیبایی و دقتی دارند که به وسیله دست مقدور نیست، اما نه اشتها بر انگیزند، نه ارزان قیمت! محدودیت های آن ها هم سر به آسمان میکشد! پس چه کسی حاضر است در این زمینه سرمایه گزاری کند؟ شاید کسانی که با آسمان سر و کار دارند! NASA 125 هزار دلار بر روی یک شرکت تگزاسی سرمایه گزاری کرده تا فضا نوردان بتوانند در فضا پیتزای گرم پرینت بگیرند! مدل اولیه ی این دستگاه با استفاده از کارتریج های کربوهیدرات، پروتئین و چربی آبگیری و پودر شده، خمیر، سس گوجه فرنگی، پپرونی و پنیر، پیتزا تولید میکند و با نازل های مخصوص این مواد را به ترتیب بر سطحی باز کرده و سپس پیتزا را میپزد. این کمپانی در حال کار بر روی کارتریج هایی از مواد غذایی است که shelf life۳۰ سال داشته باشند تا در مسافرت های طولانی فضایی کیفیت خود را از دست ندهند. مشکل اصلی این زمان طولانی تجزیه ویتامین ها و تند شدن چربی ها است.


همچنین شرکت "ابداعات غذایی بیوزون" در آلمان بر روی پروژه ای کار می کند که هدف آن تولید غذای جامد برای بیماران مبتلا به دیسفاژیا( نوعی اختلال در عضلات گلو که باعث باز ماندن دهانه ی نای در هنگام بلع و ورود مواد غذایی به شش ها می شود. این بیماران تنها قادر به استفاده از غذا های مایع هستند) است. در این پروژه از پرینتر های ۳ بعدی برای تولید نوعی ژله ی خاص استفاده می شود که در دهان به سرعت آب می شود و در بشقاب به شکل مواد غذایی جامد مختلف مانند سبزیجات، گوشت و شیرینی هاست.



همچنین در ابتدای سال 2014 خبر همکاری کمپانی معروف "هرشی" برند شناخته شده ی شکلات، با 3D Systems اعلام شد. این دو کمپانی با همکاری هم به دنبال تولید نسل جدیدی از شکلات و پرینتر های ۳ بعدی هستند.

تا کنون تمام غذاهایی که به وسیله پرینتر های ۳ بعدی تولید شده اند شامل: شکلات، پیتزا، راویولی، ناگت نخود، چیپس ذرت و شیرینی های قندی طعم دار است. به نظر می رسد انقلابی در صنعت غذا در راه است و به زودی مهندسان صنایع غذایی باید قسمتی از تمرکز خود را بر روی تولید کارتریج های مواد مغذی مختلف قرار دهند.

آینده از آنچه می بینیم به ما نزدیک تر است.



 
بالا