اطلاعيه

Collapse
No announcement yet.

[ گفتگوی معماری ] خانه به تعبیر شما چیست ؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts

    [ گفتگوی معماری ] خانه به تعبیر شما چیست ؟

    گفتگوی معماری
    خانه به تعبیر شما چیست ؟

    با سلام خدمت دوستان هنرمند معمار
    * خانه به تعبیر شما چیست ؟
    ** برآورد شما از مفهوم خانه در معماری معاصر چیست ؟
    *** شما در طراحی مسکونی تان می کوشید چه سمت و سویی را دنبال کنید ؟
    **** تعبیر شما از محیط شهری در ایران امروز چیست ؟ این محیط چگونه در طراحی مسکونی شما انعکاس می یابد ؟








    بعضی از گفتگوهای پیشین
    ......


    #2
    بنظرمن اولین چیزی که ادم بعد از شنیدن خانه توی ذهنش میاد یه فضایی سرپوشیده است که در ان حس امنیت و ارامش وجود داره درواقع وجود محصوریت در عین ارتباط با بیرون باعث ایجاد این حس میشه

    "در سکوت سخت تلاش کن بگذار موفقیت صدای تو باشد "



    نظر


      #3
      به نظر من خونه جاییه ک ادم ارامش داره جایی ک وقتی با خستگی و دغدغه های فضای کار و...برمیگرده میگه هیچ جا مثل خونه ادم نمیشه
      ارامش خونه هم بحث محرمیت و دروگرایی داره هم بحث منظر ...منظری ک وقتی عصر با ی لیوان چای نشستی و مشغول تماشای اون هستی انرژی تازه میگیری....بماند که خونه های امروزی بیشتر محصوریت دارن بدون منظر یا منظر به واحد همسایه
      از نظر فضایی هم در حد ی فکر ک نمیدونم درست یا غلط باشه تو جامعه امروز ما به نظر میاد افراد خانواده روز به روز بیشتر از هم جدا میشن پس نیاز به فضاهایی داریم ک ساعت هایی ک تو خونه هستن بیشتر در کنار هم باشن و گفت و گو و تعامل داشته باشن نه اینکه هرکدوم تو ی اتاق بسته ...

      نظر


        #4
        درود بر شما ......

        خانه یک جای امن برای دیده نشدن ..........یا جای خصوصی ...... یک جایی که بشه بهش اعتماد کرد ......... یک جایی که لحاظ بیشتری رو بدون مزاحمت پیش کسانی که دوستشون داریم باشیم ...........
        امام علي (ع) مي فرمايند : يا دانشمندي زباندار و گويا باش و يا شنونده هاي علم نگهدار ،‌ مبادا جز اين دو شخص سومي باشي
        sigpic
        بسم رب الشهدا

        براي شما دوستان :

        سایت تخصصی راهسازی و راهداری [ www.rahdar44.ir ]
        خاطرات یک راهدار

        نقاشي هاي من با مداد رنگي..... سري اول ► .....سري دوم ►.....سري سوم .....سري چهارم

        نظر


          #5
          سلام
          امروز به دلیل اینکه به خونه (خانه) یه نوع نگاه اقتصادی غالبه تا یه نگاه انسان مدارانه به جای خونه به نظرم ما یه چیزی مثل کاشانه ( منزلگاه موقتی مثل کاروانسرا ) رو داریم برای همین می بینیم که دیگه اون ارزش هایی که باید توی خونه باشه وجود نداره و منظر که هیچ حتی نور درستی هم خیلی اوقات فراهم نمیشه و تو شرایطی که افراد نتونن از لحاظ فیزیکی به آرامش برسن ، رسیدن به آرامش درونی مشکل تر هم میشه که خودش از لحاظ تاثیری که بر فرد و در نهایت بر اجتماع میذاره قابل توجه هست ... نتیجه اینکه افراد دیگه نسبت به خونشون علاقه ای ندارن و اون حسی که ساکنان خونه های قدیمی و کلنگی نسبت به خونه هاشون داشتن امروز اصلا تو جامعه دیده نمیشه ، افراد به دنبال ترک خونه ای به خونه ی دیگر هستن و این فکر که خونه ای که من توش زندگی میکنم قراره بچه ی منم همین جا زندگی کنه و الی آخر دیگه نیست و اون علاقه از بین رفته ؛ جایی شنیدم که توی ژاپن افراد به جای ترک خونه و خرید خونه ی جدید همیشه ترجیح میدن تو همون خونه ی قدیمی خانوادگی زندگی کنن و همون رو بازسازی کنن البته به مسائل اقتصادی هم وابسته است اما خب اینجا چنین چیزی دیگه نیست ... .

          نظر


            #6
            سلامم.
            ممنون آقا صدیق.

            مهمترین مسئله معماری،فضاست....یا شاید بهتر باشه بگیم که معماری جعل در فضاست.چون معمار یا آرشیتکت خالق فضا نیستن بلکه در فضای موجود جعل میکنن.
            اصل تعریف معماری با توجه به همین مسئله جعل فضا ،زمانی بدست میاد که جواب این پرسش رو بدیم که "چه اصلی باعث میشه ما جعل های متفاوتی در فضا اعمال کنیم و به فضاهای جدید و متخلفی از معماری برسیم؟"

            جوابش در مورد معماری قطعا ،حضوره.حضور در اصل مطلقه ولی ما دو جورش میکنیم.مطلق و نسبی.نسبیش مربوط میشه به همه پدیده های عالم...یعنی شما در محضر کدام پدیده قرار دارید؟اینکه شما در محضر کدام پدیده هستید منتج میشه به جعل فضای جدید.

            پس این اصل و رکن حضوره که جعل فضاهای مختلف در معماری رو صورت میده.

            حالا خانه فضائیه که شما در محضر خانواده و همچنین خودتون قرار دارید.پس اینجا در محضر دوست و همکار و همسایه و بیگانه و ... قرار ندارید.

            اون مسئله محرمیتی هم که مطرح بوده در معماری ما ناظر به هیمن حضوره.

            داخل خود فضای خانه باز بنا به حضور های متفاوت ریز فضاهای مختلفی تعریف میشه.فضای توالت یه جور حضوری داره که شما اونجا در محضر خودتونید و تفوات داره با آشپزخانه و پذیرایی و اتاق خواب و ...


            - پس جواب به اینکه خانه چیست اینه که "خانه فضائیه که با حضور متفاوتی نسبت به سایر فضاها جعل میشه"


            - در دوره معاصر چون اساسا معماری فروکاست داده شد از فضا به عملکرد و نهایتا فرم،لذا خانه به خوابگاه تغییر فهم پیدا کرده.


            - محدودیت های خیلی زیاده.از یک طرف قوانین و ظوابط قدیمی و وارداتی و از طرف دیگه محدودیت های فیزیکی و همچنین فرهنگ جا افتاده مردم اجازه خیلی کار هارو میگیره.ولی باز تا جایی که امکان داره سعی کردیم حداقل در ریز فضاها این مسئله حضور رو در نظر بگیریم.البته ایرانی ها ذاتا فضای معماری رو با حضور فهم میکنن.(میگم ایرانی ها چون بقیه رو نمیدونم)
            هدف ظلم جهانی شدن است...

            نظر


              #7
              ممنون بابت این تاپیک عالی
              اینکه بگیم خانه رو میشه ی محل پر از آرامش و امنیت تعبیر کنیم کاملا درسته.
              ولی در معماری معاصر متاسفانه این آرامش سلب شده از خونه هامون؟!
              دقت کردین وقتی به خونه های قدیمی توی کاشان یا هرکدوم از شهرهای عزیز ایرانمون میریم چقدر احساس خوبی داریم..
              بنظر من این احساس خوب بخاطر نبود تکنولوژی یا نبود وسایل خونه های امروزی نیست.. این احساس بخاطر درک آرامش مردمی ک تو اون خونه ها زندگی میکردن..
              آرامش در زمان قدیم یه تعریفی داشته ... تو دنیای امروز ما یه معنی دیگه داره و از راه های دیگه ای باید بهش رسید.
              من مخالف برگشتن به این خانه های قدیمی هستم ولی اصول و شیوه ی معماری این خانه ها با توجه به تکنولوژی زمان خود قابل ستایشه
              خانه های معاصر ما هیچ رنگ و بویی از فرهنگ و اصالتمون نداره..
              وظیفه ی ما طراحان اینه ک فرهنگ و اصالت رو برگردونیم به خونه هامون..
              من معتقدم نباید تکنولوژی روز رو کنار گذاشت و به خونه های قدیمی برگشت ولی از طرفی هم نباید اصول معماری،جاگذاری فضاهای ، و هزار نکته دارای اهمیت در طراحی که در این خونه ها رعایت میشده رو ریخت دور..
              وقتی خونه های شهر متناسب با فرهنگمون طراحی بشن قطعا فضای شهری بهتری خواهیم داشت..
              بحث بسیار خوبیه و میشه خیلی راجع بهش حرف زد..

              نظر


                #8
                خانه ها برای زیستن است نه برای نگریستن . بنابراین کاربردشان مهمتر از شکل ظاهریشان می باشد, مگر آنکه هر دو نکته در یک خانه جمع شده باشد.
                خانه، ماشین زندگی من نیست
                زمانی که اولین خط تولید صنعتی در اوایل قرن بیستم، توسط “هانری فورد” بنیانگذاری شد، چنان انقلابی در صنعت تولید اتومبیل ایجاد کرد که رویای تصاحب اتومبیل شخصی برای هر آمریکایی را به واقعیت مبدل نمود. محصول این خط تولید یعنی اتومبیل فورد مدل T به سرعت محبوبیتی جهانی یافت. به زودی سایر کارخانجات و صنایع که به تولید سنتی میپرداختند به تبعیت از ایده فورد، خط تولید به راه انداختند تا صنایع خود را رونق دهند. اما کار به اینجا ختم نشد؛ عده ای از صنعتگران و مهندسان ساختمان هم به طرفداران سیستم خط تولید پیوستند و اولین کارخانه های تولید انبوه مسکن را ایجاد کردند. نتیجه کار، تولید هزاران خانه همشکل به شیوه تولید اتومبیل بود تا جوابگوی نیازهای رو به رشد جمعیت باشد.

                دو دهه بعد یعنی در سال ۱۹۲۳ کتابی با عنوان “به سوی یک معماری” توسط “لوکوربوزیه” منتشر شد. وی در این کتاب با شور فراوان از شگفتیهای صنعت صحبت میکند، از استاندارد شدن میگوید و از اینکه بناها هم مانند سایر تولیدات صنعتی از جمله اتومبیل، باید با استفاده از عناصر پیش ساخته تولید شوند. لوکوربوزیه با این ایده و با تدوین اصول پنجگانه معماری مدرن، جمله معروفی را بیان کرد: “خانه ماشینی است برای زندگی – a house is a machine for living “.
                به زودی ایده های لوکوربوزیه در معماری مدرن فراتر از مسکن رفت و به طراحی ابرشهرهایی همانند شهر آرمانی سه میلیون نفری رسید. هرچند چنین ایدهای هرگز محقق نشد اما نگاه ماشینی به خانه کمابیش تا به امروز در معماری نمود پیدا کرده است.

                اما آیا به واقع، خانه ماشینی برای زندگی است؟

                اگرچه در یک قرن گذشته مثالهای موفقی از معماری مدرن همانند “خانه استینر”، “ویلا ساوا”، “خانه شیشه ای”، “خانه آبشار” و امثال آن به تبعیت از اصول مدرنیسم خلق شده اند اما به واقع مفهوم سکونت و زندگی برای انسان شرقی بسیار فراتر از مفاهیم مادی و رفع نیازهای روزمره انسانی است. اگر جهان غرب؛ کالبد و پوسته زندگی را هدف قرار داده، جهان شرق؛ روح زندگی و مفاهیمی ماورای جسم و کالبد آن را مد نظر داشته است. از دیدگاه شرقی، یک ماشین هرچقدر هم که کارآمد باشد در نهایت فاقد روح و حس لطیف انسانی است. یک خانه مدرن ماشینی هم برای انسان شرقی، مکانی فاقد معنا و مفهوم است.
                خانه در کنار مفهومی پیچیده تر یعنی خانواده معنا پیدا میکند. خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که در جامعه شرقی ما، کنشی درونگرا دارد. خانه و خانواده دو عنصر لاینفک هستند. همانطور که خانواده کارکردی دائمی دارد و غیر قابل تغییر است، خانه هم مفهومی ماندگار و غیر قابل تغییر خواهد داشت. به عبارت دیگر، خانه همانند یک هتل یا یک سکونتگاه موقت برای انسان شرقی نیست. خانه یک ماشین مدل پایین نیست که هر از گاهی با بهبود وضعیت مالی آنرا ارتقاء دهیم یا یک مکان موقت سکونت نیست که هر از گاهی با افزایش درآمد، متراژ آنرا اضافه کنیم. خانه، مفهومی عمیق، همسطح با خانواده دارد. زمانی که در معماری سنتی خودمان بطور مثال به خانه بروجردی ها یا خانه طباطبایی ها مینگریم، همواره نام خانواده را در کنار نام خانه میبینیم. هیچگاه بروجردی بزرگ به قصد اقامت موقت، آن خانه باشکوه را نساخت که اگر چنین بود میبایست آنها دهها بار محل زندگیشان را تغییر میدادند و دیگر هرگز نام آنها ماندگار نمی شد.
                با تمام این اوصاف و تفاوتهایی که در دیدگاه شرقی و غربی وجود داشت اما چالشهای پیش روی انسانها در صد ساله اخیر در غرب و شرق تا حدودی یکسان بوده و جهانی شدن اقتصاد و صنعت، فرهنگهای بومی و محلی را هم دستخوش تغییر قرار داده است. اکنون همانقدر که یک اتومبیل فورد مدل ۲۰۰۶ در آمریکا کارکرد و محبوبیت دارد، در هندوستان و در مهد تمدن شرقی هم مورد توجه قرار می گیرد.
                به تدریج بنیانهای خانواده هم در جوامع شرقی گسسته میشوند و نقش خانواده به عنوان یک اجتماع چند نفره رنگ باخته و خانواده تک نفره نمود مییابد. در چنین شرایطی هرکس به دنبال رشد و افزایش کمیت زندگی خویش است. اکنون انسانها به یک رقابت فراخوانده شده اند. رقابت برای کسب سود بیشتر و ارتقای روزافزون شاخصهای زندگی. با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز احتیاجات بشر گسترده تر میشود و محصولات تکنولوژیک نوینی جایگزین محصولات قدیمیتر میگردند. در چنین چرخه ای هر کس در تلاش و تکاپوست تا از این جریان به روز شدن عقب نماند، بی آنکه تصور کند چنین دست و پا زدن و در جریان رقابت به سر بردن هرگز تمامی ندارد.

                حال دیگر خانه هم برای ما، همانند سایر محصولات صنعتی شده است. حتی در کلام روزمره از واژه “صنعت ساختمان” استفاده میکنیم و در نتیجه معلوم است که با گذر زمان باید خانه قدیمی را بکوبیم و خانه ای به روزتر بنا کنیم. موبایل جدید، کامپیوتر جدید، ماشین جدید و شاید خانه جدیدتر. این نهایت آرمان بشر امروزی است که ماهیت و روح خود را گم کرده است.
                اما اوضاع اجتماعی در کشور ما بسیار پیچیده تر از سایر جوامع شرقی است، چراکه از یک سو به گذشته خود مینگریم و به ماندگاری نامهای بزرگ غبطه میخوریم و از دیگر سو به دنبال تغییر و به روز شدن هستیم. در نتیجه سعی میکنیم کاری را انجام دهیم که اتفاقی منحصر به فرد باشد
                در زمینه خانه، اولین خواسته کارفرمای ایرانی این است که نمایی تک و منحصر به فرد داشته باشد. کاری که هیچ کس تا به حال نکرده است. ایرانی امروزی میخواهد با نمای خانه، هویت گم شده خود را بروز دهد و ماندگار شود. اکنون شهرهایی داریم که فاقد هرگونه پیوستگی و هارمونی هستند. انگار روح ایرانی در تلاطم است و آرامش رخت بر بسته است و شاید به واقع خانه برای ما به ماشینی تمام عیار تبدیل شده است.

                اما ای کاش روزی خودمان را دریابیم و ماندگاری و هویت خود را در نمای زندگی مان جستجو نکنیم. ای کاش روزی به دامان طبیعت برگردیم و ماهیت خودمان را بازیابیم. روزی از طبقه دهم خانه هایمان به سطح زمین بیاییم، به خاک تعظیم کنیم، زرد شدن برگ درختان را لمس کنیم، سردی برف را حس کنیم، طراوت باران دل انگیز بهاری را بچشیم و صدای فواره حوضهای آبی و برگهای دل انگیز درختان را بشنویم و ایکاش روزی همه باهم بگوییم “خانه ماشین زندگی من نیست”.

                و آری من بر این باورم خانه مانند ما انسان ها دارای روح است و یک موجود است و متاسفانه در جامعه امروزی این روح یک روح کاملا بیمار و رو به مرگ است و حتی شاید مرگ آن در شهرها را از مدت ها پیش شاهدیم ولی هنوز در روستاهایی می توان این روح را لمس کرد.
                ویرایش شده توسط atrali; 2016/5/22, 06:31 PM.
                گر به دولت برسی،مست نگردی مردی
                گر به ذلت برسی،پست نگردی مردی
                اهل عالم همه بازیچه دست هوسند
                گر تو بازیچه این دست نگردی مردی

                نظر


                  #9
                  سلام. ممنون از نظرات دوستان
                  خانه یک اجتماع کوچک ولی کامل هست که نباید صرفا به دیده ی خوابگاه بهش نگاه کرد؛ همونطور که در جامعه ی امروز این دید وجود داره. در گذشته خانه فضایی بوده که مفاهیم متفاوتی از جمله آرامش، آموزش،خانواده،کار،فرهنگ و ... می تونسته درش شکل بگیره. به همین علت جامعه ی بیرون آمده از آن خانه ها شاید همه فن حریف تر از فرزندان امروز تلقی شوند. مسکن دیروز فضایی بوده که به واسطه ی حضور انسان و نیازهای روزمره اش تعریف می شده و شیوه ی زندگی در گذر زمان نقش مهمی در شکل گیری جای جای خانه داشته.
                  متاسفانه طراحی امروز همه جایی شده و ارزش های بومی و شیوه ی زندگی مردم ناحیه معمولا نادیده گرفته می شود. درسته که مطالعات بسیاری در زمینه ی بوم و اقلیم و در دسترس هست اما جای خالی ارتباط این ارزش ها با نوع زندگی و معیشت مردم آن خطه احساس میشه . بیشتر به لحاظ تاریخی بررسی شده و آن چنان قابل بسط به زندگی امروز نیست .چرا که نیازها و شیوه ی زندگی آن دوره با توجه به بوم و تغییر آن نیاز ها در گذر زمان تا به امروز کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.




                  نظر


                    #10
                    - مفهوم سکونت :
                    تصرف خانه ای که در آن قلب شکوفا شده و مغز به اندیشه در آید . هنگامی که وارد خانه ی خود می شویم ، جهان بیرونی را نیز به همراه می آوریم .
                    خانه ی تو و خانه ی من اگر درست بنا شده باشند ، با هم بسیار صمیمی به نظر خواهند آمد .

                    - مفهوم خانه در معماری معاصر ایران
                    مکانی برای قرارگیری مبلمان و تزئینات و احیانا آدم ها + سرپناه

                    - سمت و سو در طراحی (شخصی)
                    ایجاد کیفیت فضایی مطلوب در کنار محاسبه و طراحی سانت به سانت ( تا جایی که بشه کارفرما رو در اظهار نظر های اشتباهش مُجاب و مهار کرد ، اما از یه جایی به بعد دیگه یه سری چیزا تحمیل میشه و ازش گریز و گزیری نیست ، دوستانی که از محیط آکادمیک فاصله گرفتند و در بازار کار هستند متوجه عمق مطلب هستند ) .

                    - تعبیر شما از محیط شهری در ایران امروز چیست ؟ این محیط چگونه در طراحی مسکونی شما انعکاس می یابد ؟
                    با مهندس فرزاد ( نویسنده ی پست 6 ) در خیابان های اطراف تئاتر شهر و مسجد ولیعصر قدم زنان ، در حال نقد و گفتگو پیرامون معماری معاصر ایران بودیم ، به ساختمان آلومینیوم که نزدیک شدیم ، بحث به اینجا رسید که : معماری و شهرسازی معاصر ما، برگرفته از فرهنگ و ادب و اصالت ماست. به نمای ساختمان ها نگاه کنید؛ اون چیزی رو می بینید که از دیدن چهره و اخلاق و روحیات افراد اون شهر استنباط می کنید .
                    یادمون باشه که شتر سواری ، دولا دولا نمیشه . آدمی که احترام بزرگترش رو نمیگیره ، به حقوق شهروندی بی اعتنا هست و ... ، توی همون خونه ای زندگی می کنه که اون خونه ( ساختمان) خالی از مفهوم و عاری از ادب و اصالت و اعتبار هست .
                    به همین مقدار بسنده میکنم تا بحث به درازا نکشد و از مقصود باز نمانیم ...

                    هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ؟!

                    نظر


                      #11
                      خانه به عنوان اصلیترین فضای معماری و به عنوان فضایی که انسان بیشترین اوقات عمر خود را در آن سپری می کند حائز اهمیت بسیار است از میان فضاهای پیرامون خانه بلافصل ترین فضای مرتبط با آدمی است و اولین فضایی است که احساس تعلق فضایی و احساس بود را درآن تجربه میکند لذا انسانی که زندگی را مسیری برای بودن و رسیدن به کمال می داند بدون شک سعی درایجاد فضایی کرده است که یاری دهنده او برای رسیدن به این هدف باشد بنابراین خانه به عنوان شالوده جوهره و عامل وجودی مطرح می گردد و نشانی از خود انسان است که با احساسات عواطف ادراکات و برداشتهای او درگیر و وابسته گشته و به مکانی با معنا تبدیل می شود
                      "مقاله: دسته بندی مفهومی از تعریف و معناشناسی خانه"
                      گاهی در شتاب زندگی؛ گوشه ای بایست و بگو خدایا میدانم که هستی ...........

                      نظر


                        #12
                        نوشته اصلي بوسيله Rah Pardaz نمايش پست

                        خانه یک جای امن برای دیده نشدن ..........یا جای خصوصی ...... یک جایی که بشه بهش اعتماد کرد ......... یک جایی که لحاظ بیشتری رو بدون مزاحمت پیش کسانی که دوستشون داریم باشیم ...........
                        معنی جالبیه....

                        نظر


                          #13
                          * خانه به تعبیر شما چیست ؟ به نظر من خانه یک حریم است که به یک مکان خاص در یک محیط خاص اتلاق میشه
                          ** برآورد شما از مفهوم خانه در معماری معاصر چیست ؟ تلفیقی از عملکردها بدون مفهوم و معنی
                          *** شما در طراحی مسکونی تان می کوشید چه سمت و سویی را دنبال کنید ؟ هویت های معماری ایرانی در قالب مدرنیته و استفاده از فناورهای نوین
                          **** تعبیر شما از محیط شهری در ایران امروز چیست ؟ این محیط چگونه در طراحی مسکونی شما انعکاس می یابد ؟ شهر شلوغ و پر از اغتشاشات فضایی
                          تلاش برای یکنواختی فضاهای شهری
                          خان‌به تاریخ پیوست
                          خداحافظ

                          نظر

                          Working...
                          X