اطلاعيه

Collapse

راهنمای ارسال درخواست

به نام خداوند افریننده ی خرد!

با عرض سلام خدمت کاربران و مهندسین شیمی عزیز.
به منظور متمرکز کردن درخواست های کاربران بصورتی که کاربرانی که به باشگاه سر میزنن راحت تر بتونن درخواست های بقیه رو ببینن و در صورت توان پاسخ بدن و همچنین برای تفکیک بهتر مسائل مورد بحث، همه تاپیک های پرسش و پاسخ به تالار سوالات و درخواست های مهندسی شیمی منتقل شده است.
شما عزیزان میتوانید در تالار مختلف مطالب مورد نظرتون رو مطالعه کنید اگر سوالی مختص همون تاپیک دارید که در همون تاپیک بگید. ولی سوالات کلی خودتون رو در تاپیک های تعبیه شده در تالار درخواست ها مطرح فرمایید و از ایجاد تاپیک های جدید در تالارهای دیگه خودداری کنید.

لیست تاپیک های تالار سوالات و درخواست های مهندسی شیمی:
درخواست های مرتبط با | مقاله و مطالب آموزشی
درخواست های مرتبط با | پرسش های درسی مهندسی شیمی
درخواست های مرتبط با | فرمولاسيون محصولات شيميايي
درخواست های مرتبط با | کتاب های مهندسی شیمی
درخواست های مرتبط با | تجهیزات فرایندی پتروشیمی و پالایشگاهی
درخواست های مرتبط با | پرسش های فرایندی و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی
درخواست های مرتبط با | حلّ تکالیف و مسائل درسی مهندسی شیمی
درخواست های مرتبط با | پروژه‌ها و گزارش‌های کارآموزی مهندسان شیمی
درخواست های مرتبط با | طرح توجیهی و مطالعات امکان سنجی
درخواست های مرتبط با | جزوات درسی و گزارشکارهای ازمایشگاه
درخواست های مرتبط با | مجله های مهندسی شیمی
درخواست های مرتبط با | مدل سازی و کدنویسی در نرم افزار متلب - Matlab - تخصصی مهندسی شیمی
درخواست های مرتبط با | استانداردهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
درخواست های مرتبط با | محیطزیست، تصفیه پساب و بازیافت
درخواست های مرتبط با: شبیه سازی با نرم افزار هایسیس - HYSYS
درخواست های مرتبط با: نرم افزار فلوئنت و کامسول - FLUENT & COMSOL Multiphysics
درخواست های مرتبط با: مباحث تخصصی مهندســـی پلیــمـــــر
درخواست های مرتبط با: شبیه سازی با نرم افزار اسپن پـــلاس +Aspen
درخواست های مرتبط با: نصب و اجرای مجموعه AspenONE
درخواست های مرتبط با: مدل سازی و کدنویسی در نرم افزار متلب - Matlab
درخواست های مرتبط با: مباحث تخصصی نانــوتکنـــولوژی
درخواست های مرتبط با: نرم افزار EndNote
درخواست های مرتبط با: شبیه سازی با نرم افزار Aspen B-jac
درخواست های مرتبط با | عکس پدیده ها و فرایند های پتروشیمی و پالایشگاهی



هر گونه انتقاد و پیشنهادی در رابطه با تالار مطالب ان دارید میتونید در دفتر مدیریّت تالار مهندسی شیمی با ما درمیان بذارید.
شاد باشید.
مشاهده بیشتر
See less

فلر و طراحی فلر [ Flare ]

Collapse
این یک تاپیک مهم است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts

    فلر و طراحی فلر [ Flare ]


    سلام میدونم همه کم و بیش با flare آشنا هستید تو این تاپیک قصد دارم به کمک دوستان طراحی یک فلر صنعتی رو شروع کنیم من از این روز تمام توانم رو فقط و فقط روی این تاپیک میذارم از دوستان عزیزم خواهشمندم به هر نحو که میتونن کمک کنن تا انشا الله در انتها بتونیم یه اطلاعات خوبی رو جمع اوری کنیم

    داد منادی که صلا بسم الله
    هر که دارد سر همراهی ما بسم الله

    در ابتدا خواهشمندم استاندارد زیر که مربوط به طراحی فلر هست را دانلود کنید
    Attached Files
    ویرایش شده توسط حــامد; 2010/11/05, 03:44 PM.
    این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
    خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
    مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
    مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد


    #2
    پرداختن به موضوع فلر از دو جهت کلی دارای اهمیت میباشد اول آنکه گازهای ارسالی به فلر گازهای با ارزش اقتصادی قابل توجهی است و نکته دوم تاثیرات مخرب زیست محیطی ناشی از احتراق گازهای مذکور است

    بر اساس تخمین بانک جهانی سالیانه 110 میلیارد متر مکعب از از گازهای طبیعی در فلرها سوزانده میشود این میزان گاز تلف شده میتواند نیاز سالیانه سوخا امریکای مرکزی و جنوبی یا آلمان و ایتالیا را مرتفع سازد
    حال جالب این هست که بدونید 10 درصد کل فلرینگ جهان مربوط به ایرانه که در مقام سوم جهانی قرار داره در این لیست نیجریه با 16 درصد در صدر جدول و بعد روسیه با 11 درصد و ایران 10 درصد ، الجزیره 6 درصد ، مکزیک 5 درصد و کشورهای انگولا ،اندونزی و ونزوئلا با 4 درصد و....
    جالب توجه اینکه امریکا بیشترین صنعایع فرایندی رو در اختیار داره فقط 3 درصد flaring دنیا رو داره
    این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
    خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
    مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
    مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

    نظر


      #3
      اجزای فلر

      در حالت کلی سیستم فلر به دو قسمت تقسیم میشود یکی سیستم جمع اوری فلر شامل knock out drum و دیگری دودکش فلر در پالایشگاهای بزرگ از ظروف جمع اوری مجزایی در هر یک از واحد ها استفاده شده است تا امکان over hual واحد های مختلف تسریع گردد عموما سیستم فلر مرکب از اجزای زیر است:
      • لوله های جمع آوری گازها از واحد های فرایندی
      • ظرف جمع آوری به منظور میعان و خارج سازی مایعات همراه مشعل
      • آب بند مایع جهت جلوگیری از برگشت شعله
      • دود کش با یک یا چند مشعل
      • پایلوت ، سیستم گازرسانی به مشعل و سیستم جرقه زنی
      • سیستم تزریق بخار یا هوا برای ایجاد شعله کم دود
      • تجهیزات کنترل و نظارتی برای بهینه نمودن سیستم فلر

      این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
      خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
      مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
      مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

      نظر


        #4



        همانطور که در شکل میبینید جریان گازها در مسیر فلر قبل از ورود به stack از یک ستون آب عبور میکند این ستون آب موجب ایجاد فشار مثبتی در بالا دست خود شده و همچنین مانعی برای برگشت شعله بداخل مسیر فلر میشود یکی دیگر از وظایف این آب بند عملکرد آن بصورت یک mechanical damper در مقابله با شوکهای موجی در stack است
        این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
        خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
        مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
        مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

        نظر


          #5
          Wind speed affect flare performance
          Wind speed affects flare performance at least in few ways :

          1. Wind drag flame to downwind, lower the flame center and radiation level of downwind receptor


            Wind carry unburnt component to downwind
          2. Wind potential put-off flame on flare under low gas flow and pilot
          Therefore, correct wind speed at flare tip (elevated flare) is important in order to obtain correct estimate of radiation level and unburnt component concentration at downwind location, determination of minimum vapor flow to avoid flame-out and performance of pilots.


          Wind speed change with flare height
          One of characteristic of wind speed is wind speed increase with height from grade. Thus, higher the flare stack, flare tip will expose to higher wind speed. Generally wind map will be obtained from local authority or organization. The wind map may be measured at specific height i.e. 10m from grade.

          In case flare stack height is different than wind speed at specific height, how shall an engineer determine wind speed flare tip ?

          Corrected wind speed (without return duration correction)







          Where
          UZ = Wind speed at Z m at return duration of t0 hour (ft/s)
          U0 = Wind speed at specified height of 10m at return duration of t0 hour (ft/s)
          t0 = Wind speed at return duration i.e. 60 minutes, 1 minutes, etc
          Z = Flare stack height (ft)

          Corrected wind speed (with return duration correction)








          Where
          t = Wind speed at return duration i.e. 60 minutes, 1 minutes, etc (different than t0 )

          Example :
          A flare stack with height of 200m, expose to wind speed (at 60 minutes return duration) of 10 m/s measured at 10m from grade. Determine wind speed at flare tip if (a) the return duration stay as 60 minutes (b) return duration change to 1 minute.

          Solution (a)
          Z = 200 m = 200 x 32.8 ft
          UZ = 10 m/s = 10 x 32.8 ft/s








          UZ = 41.7 ft/s = 12.7 m/s
          Wind speed at flare tip with return duration stay as 60 minutes = 12.7 m/s


          Solution (b)







          uZ,t = 44.8 ft/s = 13.66 m/s

          Wind speed at flare tip with return duration at 1 minutes = 13.66 m/s
          این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
          خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
          مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
          مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

          نظر


            #6
            راندمان فلر

            راندمان فلر به عنوان یک شاخص فرایندی عبارتست از نسبت هیدروکربنهای سوخته شده در احتراق به کل جریان هیدروکربنهای ارسالی به فلر
            راندمان فلر وابستگی شدید به میزان اختلاط سوخت با هوا و همجنین دمای شعله دارد حداقل راندمان احتراق برخی فلرها 98 درصد میباشد به این معنا که کمتر از 2 درصد کل جریان ارسالی به فلر هیدروکربنهای نسوخته و منواکسید کربن میباشد اگر تامین میزان اکسیژن برای احتراق با کمبود مواجه گردید و یا ذرات کربن شرکت کننده در احتراق تا دمای پایین تر از اشتعال خنک شوند فلر دود غلیظی را به محیط آزاد میکند بنابراین بسیار اهمیت دارد که دمای نقطه احتراق در مقدار واقعی آن نگه داشته شود
            این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
            خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
            مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
            مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

            نظر


              #7
              ممنون از تاپیک خوبت حامد جان

              اتفاقا من دوست دارم کمک کنم و شرکت داشته باشم, احتمالا هم به زودی مجبور شم یکی طراحی کنم
              ولی متاسفانه هیچی در این زمینه اطلاعات ندارم و بلد نیستم
              ولی باید از یک جا شروع کنم!!
              زندگی یک مشکل نیست که باید حلش کرد، بلکه یک هدیه است که باید ازش لذت برد.
              آسانترین راه ابراز عشق، به زبان آوردن آن است.


              نظر


                #8
                اساسا دو نوع فلر در پالایشگاهها به کار گرفته میشود یکی فلر مرتفع و دیگری فلر زمینی فلرهای زمینی هنگامی به کار گرفته میشوند که نیاز به مخفی نمودن شعله فلر و جود داشته باشد اما فلر های مرتفع بدلیل قابلیت جابجایی حجم قابل توجهی از گازها با توجیه فنی و اقتصادی کافی استفاده میشوند
                این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
                خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
                مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
                مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

                نظر


                  #9
                  فلر مرتفع

                  در این فلر طراحی بر اساس حداکثر جریان مواد قابل احتراق و حداکثر میزان مجاز تشعشعات حاصله از احتراق می باشند معمولا این نوع فلر بلند ترین دستگاه در منطقه عملیاتی است و قابل رویت میباشد در این نوع فلر جهت جلوگیری از دود کردن بخار آب تزریق میشود و این تزریق موجب ایجاد سر و صدا میگردد مقدار صر و صدا در نوک فلر تا 140db است معمولا تلاش میشود تا با کاهش تزریق بخار مقدار سروصدا در مرز ناحیه شعله از 80db تجاوز نکند ولی کاهش بخار مصرفی موجب تولید دود میگردد

                  این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
                  خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
                  مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
                  مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

                  نظر


                    #10
                    فلر زمینی یا محفظه ای

                    این فلر نیازی به بخار آب یا هوای کمکی ندارد و عمل احتراق در محفظه احتراق صورت میگیرد و شعله در داخل محفظه است بنابراین تشعشعات به خارج سرایت نمیکند و چون بخاری تزریق نمیگردد سر و صدایی ایجاد نمیگردد در نوک فلر میزان سر و صدا حدود 95db ودر فاصله 20 فوتی میزان سرو صدا به 80db میرسد
                    استفاده از گرمای شعله در محفظه احتراق برای ایجاد مکش طبیعی جریان هوا موجب میگردد که به هوای کمکی نیازی نباشد قیمت این نوع فلر حدود 7 تا 10 برابر فلر مرتفع با همان ظرفیت است





                    این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
                    خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
                    مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
                    مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

                    نظر


                      #11
                      enclosed ground flare

                      چند تا عکس از فلر های زمینی رو براتون میذارم





                      این آمدن این رفتنم رنج و عذابی بود و بس
                      خداحافظ ای خاطرات خاک خورده ام
                      مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
                      مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد

                      نظر


                        #12
                        جناب مهندس این پست تنها جهت دلگرمی شما به ادامه بحث زده شده هر روز منم چند خط میذارم اینجا.
                        اول که نسخه API جهت طراحی فلر API 537 می باشد پستهای من راجع به فلر از این منبع است.
                        انواع فلر مطابق با API که بعداً عکس و توضیحاتش رو ترجمه میکنم و میذارم:

                        -vertical
                        - horizontal
                        -enclosed flame flares
                        -single point &multi burner
                        -smokeless nad nonsmokeless fares
                        -endothermic flares
                        GO YOUR OWN ROAD

                        نظر


                          #13
                          سلام حال شما؟آقای مهندس شما نرم افزارهای طراحی فلر رو دارید؟ مثل flarenet ,flaresim,flare,... چه جوری میتونم اینارو گیر بیارم؟ تو بازار هست؟

                          نظر


                            #14
                            فلر عمودی :
                            جهت شعله در فلر های عمودی عموماً به سمت بالاست و نقطه تخلیه شعله در یک نقطه مرتفع متناسب با محیط پیرامون مشعل و تجهیزات اطراف است.
                            انواع مختلف ساپورت برای فلرهای عمودی عبارتند از:
                            Self –supported –: یک پایپ مکانیکی و ساختاری که برنر مشعل را محافظت میکند.(شکل 1)
                            Guyed -(کابل کشی شده) : یک فلر مرتفع که با سیم ساپورت شده است.کابلها در یک یا چند ارتفاع برای جلوگیری از خم کردن فلر متصل شده اند.سیمها معمولاً برای ایجاد ساپورتی پر قدرت با آرایشی مثلثی به فلر متصل میشوند.(شکل 2)
                            Derrick supported ساپورت دکلی)استراکچری است که به صورت یک اسکلت یک یا چنر رایزر(پایپها یا هر اتصالی که گازها را به برنر فلر منتقل می کند) را ساپورت میکند. این دکلها دارای انواع مختلفی هستند ,با توجه به اینکه بحث مکانیکی است علاقه مندان می تواننند به API 537 مراجعه کنند. (شکل 3)
                            GO YOUR OWN ROAD

                            نظر


                              #15
                              فلر افقی:
                              در شکل 4 مایعات و گازهایی که به یک فلر افقی فرستاده شده و در یک گودال یا حفره تخلیه شده است نشان داده شده است.
                              . فلرهای افقی به طور کلی در حفاری و کاربردهای تولیدی ,در جایی که امکان تولید مایعات غیر قابل بازیافت زیاد باشد ,محدود می شوند.

                              Enclosed flame flare :
                              این فلر ها جهت پنهان کردن شعله از دید مستقیم ساخته شده اند. این دسته فلرها می توانند صدا را کاهش داده(حامد جان دلیلشو گفته) و تشعشعات را مینیمم کنند.بر خلاف incinerator ها کارکرد در رنج وسیعی از turndown جز خصوصیات ذاتی این مشعل است. گاهی مشعل چند مرحله ای در قالب مشعل های enclosed استفاده می شوند.شکل 5 یک مشعل side fired enclosed flare را نشان میدهد

                              ویرایش شده توسط designchem; 2010/2/18, 10:36 AM.
                              GO YOUR OWN ROAD

                              نظر

                              Working...
                              X